16 november 2008

Zuurkoolschotel met appeltjes uit de oven

Zuurkoolschotel met appel

Soms denk ik te ingewikkeld volgens mijn echtgenoot. Dacht hij vandaag een "ouderwetse" zuurkoolstamppot met worst en een kuiltje jus te krijgen maar nee ...... ik moest er weer fratsen mee uithalen! Terwijl ik stond te koken schreef hij het volgende stukje op zijn weblog: Zuurkool.

Desalniettemin heeft hij 2 keer opgeschept en ook nog het laatste restje van mijn bord opgegeten ........ Conclusie: hij vond het toch erg lekker!

Zuurkool met appeltjes uit de oven


Voor de zuurkool:
  • 500 gram wijnzuurkool
  • 75 ml witte wijn (of water)
Voor de aardappelpuree:
  • 750 gram aardappelen
  • 1 dl warme melk
  • 30 gram roomboter
  • zout, versgemalen peper
Voor de gehaktlaag:
  • 300 gram rundergehakt
  • 1 ui, gesnipperd
  • zout, versgemalen peper
  • ½ theelepel paprikapoeder
Voor de appellaag:
  • 25 gram roomboter
  • 4 kleine appels, geschild, klokhuis verwijderd en in dikke partjes
  • 30 ml Calvados
Verder:
  • paneermeel
  • paar klontjes boter
  • 1 ovenschaal, ingevet
  • pureeknijper of pureestamper

Kook de zuurkool zachtjes ± 15 minuten in de witte wijn (of water). Kook de aardappelen in ± 20 minuten gaar. Verwarm de oven voor op 200 °C.

Bak intussen de partjes appel in een koekenpan in de boter ± 5 minuten. Voeg de Calvados toe en laat verdampen. Doe over op een bord en zet even weg.

Bak het gehakt in een koekenpan rul, voeg de gesnipperde ui toe en bak even mee. Maak op smaak met zout, peper en paprikapoeder. Doe over op een bord en zet even weg.

Giet de zuurkool en de aardappelen af. Knijp de aardappelen door de pureeknijper of stamp ze fijn met de pureestamper (niet fijnmaken met een mixer, dan krijg je een smurrie die op behangplaksel lijkt). Roer de melk en de boter door de aardappelpuree en maak op smaak met zout en peper.

Doe achtereenvolgens in de ovenschaal: zuurkool, appelpartjes,

Zuurkoolschotel met appel

gehakt en als laatste de aardappelpuree. Bestrooi met wat paneermeel en leg er wat klontjes boter op.

Zet de schaal ± 25 minuten in de oven tot alles warm is en de bovenkant goudbruin.

Zuurkoolschotel met appel

Eet smakelijk!

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Ach gut, de stakker en het ziet er net zo lekker uit!
Troost je; ik heb hier door mijn drukke werk af en toe een dag dat ik gewoon recht toe recht aan kook en dan hoor ik echt geen engelenkoren jubelen :)

Marjoke

iGurman zei

Very nice. I have also a site for recipes for cooking. See. I love your recipes. I am from the Slovak Republic. Be translated through Google translate http://www.irecepty.com

Anoniem zei

Het lijkt me een heel erg lekker recept, alleen zou ik graag willen weten voor hoeveel personen dit recept geschikt is.

Levine zei

3 personen of 4 "kleinere" eters

Anoniem zei

Vandaag klaar gemaakt. Zowel echtgenoot als gast vinden dit eentje 'om erin te houden'. Mijn man zei zelfs dat hij nooit meer zuurkool op een andere wijze wou eten... Beetje overdreven natuurlijk maar dit recept is echt een aanrader zeker ook als je gasten hebt. Je kunt lekker met ze praten terwijl de oven de rest van het werk doet.

Ridder van Doorne zei

*Hey suz,* deze ga ik vanmiddag maken. Ziet er verdikkeme heerlijk uit (-:
Gr.
Broer

Janneke zei

Gisteren hebben we deze fantastische zuurkoolschotel gegeten. Vooral die Calvadosappeltjes erin zijn heerlijk!

Thanks!

Anoniem zei

Ik heb het gisteren gemaakt, maar vind het wat droog. Wij doen meestal wat crème fraîche over de zuurkool. Met het gerulde gehakt bakken we wat ketjap mee. Geeft een lekker pittige smaak.
In plaats van appeltjes kun je ook eens ananas proberen.

peter van vossen zei

Super recept, niets aan veranderen, ik maak dit al jaren, en het smaakt elke keer fantastisch. Een regelrechte aanrader.