11 december 2007

Vanille extract (zelf maken)

Vanille extract is lastig verkrijgbaar in Nederland. Het is wel te koop, maar je moet goed zoeken. Ik heb het niet over vanille essence dat in bijna iedere supermarkt verkrijgbaar is, maar over extract gemaakt van echte vanille. Afgelopen februari kocht in een paar flesjes in New York, maar daar ben ik bijna doorheen. Wat nu?

Oplossing:
  1. weer naar New York gaan
  2. zelf maken
Nou wil het geval dat ik over een paar maanden weer naar New York ga, dit keer met mijn dochter. Maar toch ......... Ik wil niet afhankelijk zijn van reisjes naar de USA of speurtochten in Nederland om vanille extract te kopen. Dus toch ook maar zelf maken!

Vanille extract


- 1 fles wodka
- 8 - 10 goede vanillestokjes (meer mag ook)
- 1 borrelglaasje

Schroef de dop van de fles wodka, schenk het borrelglaasje vol en zet apart. Snijd de vanillestokjes met een scherp mes open, maar laat aan 1 uiteinde aan elkaar zitten. Stop de stokjes in de fles, schroef de dop er weer op en zet koel en donker weg. Drink nu het glaasje wodka leeg.

Vervolgens schud je de fles enkele keren per week en wacht zeker 8 weken, maar langer is nog beter.

Tip: neem goede, vlezige vanillestokjes, niet die verdroogde dorre stokjes die je in het kruidenrek in de supermarkt kunt vinden. Ik kocht ze bij de Sligro, 12 stuks voor ± 15 euro.

39 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Arden,
ik heb hier in Utrecht een flesje vanille extract gekocht bij een taartenwinkel.Pure Madagascar Bourbon Vanilla extract, 35% alcohol.
Groeten, Iris.

Anoniem zei

Ha Arden,

Heb je al eens bij de Xotus gekeken in Delft? Misschien hebben ze daar essence?

Hartelijke groet,
Dominique Bos

Anoniem zei

oeps....ik bedoel natuurlijk extract!

Anoniem zei

Arden,
Heb je misschien nog andere tips over waar ik (goede) vanillestokjes zou kunnen kopen? Ik zoek al tijden, zonder resultaat... (En helaas is de Sligro voor mij geen optie.)

Anoniem zei

Ik heb mijn vanilila extract online gekocht bij www.fabulousfood.nl (supercook natural vanilla extract) voor €2.50
Je kan het volgens mij ook gewoon kopen in hun winkel in Delft.

Anoniem zei

Is fabulousfood niet alleen een webwinkel?

groetjes, Monica

Anoniem zei

Dat is ook een leuk project. Ik maak wel altijd zelf heerlijk geurende vanillesuiker, maar dit is ook een idee!

Anoniem zei

Een goede tip arden:) vooral dat glaasje.
Maar serieus het is natuurlijk wel makkelijker en je hoeft niet alle winkels af te zoeken voor extrakt en zo heb je meteen een lekker vooraadje.

Gr Gipskruit

Loes(turf) zei

Ik heb al meer dan een half jaar zo'n fles wodka met vanille staan rijpen. De geur en kleur worden steeds intenser.

Anoniem zei

ik heb heel veel vanille extract in argentinie gekocht :) hihi

Anoniem zei

Hallo Arden,

Misschien een domme vraag, waar gebruik je vanille extract voor? Of beter gezegd in wat voor recepten komt het voor?

groet, Angela

Anoniem zei

Hoi Arden,

Ik doe vanaf vandaag met je mee! Wodka gekocht en super vanillestokjes van de markt in Apeldoorn. Ik had hier al eens over gelezen op het bakkerswereldforum, maar jij hebt me nu over de streep getrokken. Ik ben heeeeeel erg benieuwd!

Lien zei

gelukkig kan ik goede vanille extract (van Madagascar) kopen bij de Natuurwinkel. Ik heb dit nl. al eens geprobeerd en was er niet weg van. Hoewel het natuurlijk wel vanille ruikt en smaakt en het goed kan als je niets anders kan vinden, heb ik persoonlijk het liefst de gekochte versie, die vind ik toch lekkerder.

Levine zei

Angela,

Vanille extract wordt gebruikt in cake, koekjes, zoete broodjes. In veel recepten op mijn blog kom je het tegen :-).

En iedereen bedankt voor adressen waar het te koop is.

En voor wie geen goede vanillestokjes kan kopen .... ik kan ze bij de Sligro kopen en dan opsturen. Geen probleem.

Anoniem zei

Hey Arden,

Vandaag even naar de Sligro geweest en natuurlijk wat vanille gekocht.
De vanille van de sligro is super. vacuum verpakt en voor 50 gram betaal je c.a. 7,50 euro.
Ik ben begonnen me een zakflacon met vokdka en de kleur is al mooi bruin (8 stokjes vanille).
Verpliching voor een ieder die achter de PC duikt is het even schudden van het flesje.

Wel een leuk probeersel, weet nog niet precies wat met het extract te beginnen maar het ruikt in ieder gevan heerlijk

Remi

Anoniem zei

mensen, ik kocht vanillestokjes(boontjes) gewoon via ebay.com. ik wacht nu geduldig men pakje af uit amerika, de prijs is mede door de lage dollar heeeeel interesant en de herkomst(madagascar) enzo staat allemaal vermeld,,ze worden vacuum verpakt verzonden.
ik ben benieuwd,,tzal alvast veeeeel beter zijn dan de synthetische rommel van dr oetker en goedkoper dan de stokjes in de suppermarkt

Anoniem zei

Ik wilde graag even reageren op dit forum. Aangezien wij echte vanille bourbon extract verkopen (200gr vanille/liter of 400gr vanille/liter). U kunt bij ons online bestellen of telefonisch uw bestelling plaatsen. Kijk ook even op onze site voor andere kruiden of specerijen.

Onze gegevens zijn:
Spice Your Life
Stephensonweg 13
4207 HA Gorinchem
tel: 0183-649349
info@spiceyourlife.net
www.spiceyourlife.net

Met vriendelijke groeten,

Linda Roza
Spice Your Life

Anoniem zei

Aha. Heb je het idee dat jouw vanille extract dezelfde sterkte heeft als de commerciele versie?
Ik begrijp uit jouw post dat je 50 gram vanille per liter hebt gebruikt of zit ik ernaast?

Anoniem zei

hoi allemaal,

ikzelf ben bartender, en veel bezig met infusing en moluculaire mixologie.

Morgen ga ik cocktails maken voor het programma mijn tent is top op RTL4 waar ik ook een vodka met vanille voor gebruik.

Ik had zelf niet veel tijd om goed te infusen (extract maken) dus ik heb er een versnelling in gezet.

De theorie is heel simpel. Wanneer de vodka warmer wordt, gaan de moleculen sneller bewegen, en wordt de smaak sneller opgenomen.

Ik heb de fles 24 uur op de verwarming gezet met regelmatig schudden.
Na 24 uur was de smaak super, en de kleur bruin.

Mocht je dus je project willen versnellen, moet je de fles donker en goed warm bewaren. Wanneer hij volgens jou klaar is zet je hem op kamer temperatuur en uiteraard goed donker!!! Simpele middelbare school scheikunde dus ;)

Deze techniek werkt voor heel veel kruiden, specerijen en fruitsoorten.

succes er mee, en vanaf 24 februari naar RTL4 kijken he!!!!

met vriendelijke groet,

Jelle aan de Wiel
Head Bartender Gold Delicious
Mijn Tent Is Top

Anoniem zei

hai arden,

ik weet niet watvoor wodka ik moet kopen er zijn heel veel verschillende
soorten.

met vriendelijke groet

Levine zei

Gebruik een niet te dure wodka, that's all.

Anoniem zei

Allen,
de vanille bourbon van de taartenwinkel bevat niet natuurlijke vanillin en smaakt wat chemisch en is daarbij best duur.
Via purevanille@lucci.nl koop je pure madagascar extract zonder suiker en glutenvrij en tegen kleine meerprijs de organische variant. 60 ml 6,50 en 118 ml 11,50. Beste kwaliteit in de markt zonder vage hulpstoffenen verkregen via koude persing wat wil zeggen dat er zo veel mogelijk van de ruim 250 smaakcomponenten bewaard blijft!

Anoniem zei

Aan een ieder geinteresseerde,

Het toeval wil dat ik vandaag een gesprek heb gehad met een kennis die o.a. Vanille en kruidnagel van de comoro importeerd en deze graag aan de man wil brengen. Misschien dat er geinteresseerde zijn die ze willen kopen en of verkopen?
Wie kan mij helpen?
Wil je mij op de hoogte houden of meer willen weten stuur me dan een mailtje m.slikkerveer@hotmail.com

Marco

Anoniem zei

Hoi,

Ik ben het ooit tegen gekomen in een britse/ engelse winkel daarna eigenlijk nooit meer. Nu een paar jaar later ben ik er weer doorheen, heb al van alles geprobeerd maar het haalt niet bij vanille extract.
Heb zojuist besteld bij: http://www.saltandoil.nl/specerijen-c-254.html waar ze 2 verschillende soorten hebben. Hopelijk heb ik het nog in huis voor koninginnedag, want ik wilde taartjes bakken.

Groeten, Loes

wendy zei

Kan je het ook maken zonder alcohol, maar welke drank moet je dan gebruiken?

Levine zei

@Wendy: nee dat kan niet voor zover ik weet.

Anoniem zei

Een hele late reactie, maar ik heb het net online besteld bij deleukstetaartenshop (deze is van wilton) en die hele goede uit madagascar (van nielsen-massey) bij drogisterij a.j. van der pigge. Ga ook nog een eigen maken en dan kijken wat het verschil is. Misschien heb je daar nog wat aan.

Tineke

Anoniem zei

Bij de natuurwinkel, ekoplaza en andere bio-winkels verkopen ze ook vanillestokjes en ook vanille extract. Maar dat is inderdaad wel vrij duur.

Anoniem zei

Hallo,

Ik ben toevallig vandaag bij de Sligro geweest en daar hebben ze de vanillestokjes in de aanbieding. 50 gram voor 7 euro (ex. btw). Dit zijn ongeveer 12 Bourbon stokjes.

Met vriendelijke groet,
Jan

Unknown zei

Nu, dat met dat glaasje en die wodka lukt (na een paar flessen) al aardig. nu nog eens zien hoe dat in kombinatie met vanillestokjes gaat. Met die wiskye-eend ging ook goed hihihi

M zei

ik kwam pas de site hieronder tegen iemand ervaringen?

http://vanillestokjes.com./aankoop_vanillestokjes_madagascar.php

gr

Annemieke zei

Zou het met jonge jenever ook lukken? Dat is ook 35%, en dat heb ik toevallig al in huis...

Levine zei

Ik denk het wel :-)

Anoniem zei

Ik heb een aantal kg rechtsreeks uit Madagascar meegenomen.
Het is echt top kwaliteit,ze zijn 17 cm lang, lekker zacht en 3,5 gram per stuk. Bij onze grootgrutter nog geen 1,5 gram.
ronaldvandervossen@gmail.com

Suzanna zei

vanillestokjes zijn bij de Lidl nu 2 voor 0,89 cent. Vond ik niet duur.

Cerdito zei

Hoi allemaal wat is zon beetje de prijs van goede vanille extract ?

WT zei

Hai allemaal, in Leeuwarden is een hele grote producent van extract, Nielsen, zie hun website voor locaties waar hun producten te koop zijn.
Succes met lekker bakken!

WT zei

sorry link vergeten; hierbij:
http://www.nielsenmassey.com/consumer/where-to-buy.php

Kim zei

Leuke blog zeg. Bedankt voor de goede informatie.