16 maart 2007

Dorie Greenspan: Swedish Visiting Cake

Eén van de boeken die ik in New York heb gekocht is "Baking, from my home to yours" van Dorie Greenspan. Werkelijk een prachtig boek, niet alleen voor op de salontafel, maar nog meer voor op het aanrecht! Het is glossy vorm gegeven, met bij veel recepten een mooie kleurenfoto en (heel onbelangrijke info....) het weegt bijna 2 kilo. Het boek is in november 2006 verschenen en is sindsdien een 'bestseller'. De New York Times noemt Dorie 'a culinary guru' en het boek wordt omschreven als 'a masterpiece', 'a new bible', 'a new classic' en 'a baker's dream'. Dat velen blij zijn met dit boek blijkt wel uit het feit dat er op echt heel veel (voornamelijk Amerikaanse) weblogs aandacht aan wordt besteed, vaak met recept (zie de links onderaan de posting). Alle recepten zijn zeer 'maakbaar', ze worden prettig en duidelijk beschreven èn bij bijna ieder recept worden variaties (Playing Around) aangegeven. De ingrediënten worden in cups, tablespoons, teaspoons en soms in ounces aangegeven. Om de hoeveelheden voor bloem, boter en suiker om te rekenen gebruik ik altijd mijn eigen lijstje uit de posting Omrekenen cups naar grammen. Inmiddels heb ik met groot succes een aantal recepten uitgeprobeerd. Ik ben begonnen met de 'Swedish Visiting Cake', een heel snel te maken cake met een frisse smaak. 
  Swedish Visiting Cake
  • 200 gram suiker + een beetje om te bestrooien
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 2 grote eieren
  • 1/4 theelepel zout
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1/2 theelepel amandel extract
  • 135 gram patentbloem
  • 113 gram boter, gesmolten en afgekoeld
  • 20 gram geschaafde amandelen
Verwarm de oven voor op 175 ºC. Beboter een lage ronde vorm van ± 22 cm. Doe de suiker in een kom en wrijf de geraspte citroenschil met je vingers door de suiker. Klop de eieren er één voor één door. Dit kan je met een garde doen, maar ook met de platte klopper van bijv. de KitchenAid. Voeg het zout en de extracts toe. Spatel de bloem er voorzichtig door. Roer er als laatste de gesmolten boter door. Doe het beslag in de vorm en maak de bovenkant glad. Strooi er dan de geschaafde amandelen en wat suiker over.

  Bak de cake in het midden van de oven in 25 - 30 minuten gaar en goudbruin. Laat de cake 5 minuten in de vorm afkoelen en stort hem dan op een rooster. Je kunt de cake zowel warm als op kamertemperatuur serveren. Goed verpakt blijft de cake enkele dagen (volgens Dorie wel 5) goed. Kan ook prima ingevroren worden.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Goedemorgen!
Ik ga zo dadelijk meteen aan de slag. Alles in huis en viste vanavond, dus dat komt goed uit!
P.S. En dank voor de leuke links!

Anoniem zei

Arden, that looks wonderful! I've been hesitating over buying this book. It's been on my amazon wishlist for ages and ages, but I think I'll take the plunge now and get it.

Lovely cake! I am just going to read about your visit to New York now.

Karen Baking Soda zei

Toevallig deze week ook gemaakt, maar in een glazen vorm en dan duurt het echt langer voordat ie gaar is :-( was ik even vergeten...
Maar hij is echt erg lekker en zit zo in elkaar!

Marthe zei

Sinds augustus 2008 heb ik dit boek in huis, ik ben er zoooo blij mee! Aangezien ik lid ben van Tuesdays with Dorie bak ik er elke week iets uit, wat mijn collega's natuurlijk erg vervelend vinden aangezien zij het eindresultaat mogen verorberen ;)