01 december 2015

Koreaans rundvlees

Koreaans rundvlees uit de slowcooker

Terwijl ik sliep heeft de slowcooker z'n werk gedaan. 's Avonds laat heb ik alles in de pan van de cooker gedaan en 's morgens was het vlees gaar en supermals! De stap van het binden van de saus in de slowcooker heb ik overgeslagen. Ik heb het gare vlees met de saus in een schaal gedaan, even af laten koelen en afgedekt in de koelkast gezet. Vlak voordat we gingen eten heb ik het vlees en de saus in een pan op het vuur weer opgewarmd en met het maïzenapapje gebonden.

Uiteraard kun je dit gerecht ook in een pan op het vuur maken. Laat het vlees in de saus op het kleinste pitje gaar worden en gebruik een braadpan met een dikke bodem.

Het gebeurt niet vaak, maar ik heb me dit keer precies aan het recept gehouden! Als ik het weer ga maken, ga ik het uienpoeder door een in halve ringen gesneden ui vervangen.

Bron: Damn Delicious.

Koreaans rundvlees (6 personen)
  • 240 ml runderbouillon
  • 120 ml Kikkoman sojasaus (met minder zout)
  • 100 gram kokosbloesemsuiker of donkere basterdsuiker
  • 4 teentjes knoflook, fijn gehakt
  • 1 eetlepel sesamolie
  • 1 eetlepel rijstazijn
  • 1 eetlepel verse gember, heel fijn gehakt
  • 1 theelepel (of meer naar smaak) Srirachasaus (of hete chilisaus of sambal)
  • ½ theelepel uienpoeder
  • ½ theelepel gemalen witte peper
  • ± 1250 gram runderlappen, in blokjes gesneden
  • 2 eetlepels maïzena
  • 1 theelepel sesamzaadjes
  • 2 bosuitjes, in ringetjes gesneden

Maak eerst de saus: roer bouillon, sojasaus, suiker, knoflook, sesamolie, rijstazijn, gember, Srirachasaus, uienpoeder en peper in een maatbeker door elkaar.

Leg het vlees in de slowcooker en roer de saus erdoor. Doe de deksel op de slowcooker en laat het vlees in ± 8 uur op stand laag gaar worden.

Meng de maïzena met een beetje water er roer het mengsel door het vlees. Doe de deksel weer op de slowcooker en laat de saus in ± 30 minuten op stand hoog binden.

Doe het vlees en de saus in een (voorverwarmde) schaal en garneer met sesamzaadjes en bosui en serveer met rijst.

4 opmerkingen:

Tinneshobbyworld zei

Ziet er super lekker uit. Graag had ik te weten gekomen welke slowcooker je hebt daar ik er mij graag eentje zou aanschaffen en ik heel wat tegenstrijdige reviews tegenkom hetgeen de keuze bemoeilijkt. Alvast bedankt voor het receptje!

Lieve groet, Tinne

Anoniem zei

Gisteren gemaakt (gewoon op een zacht pitje uren laten sudderen) en vanavond gegeten. Heerlijk. Ook deze gaan we vaker maken.
Groetjes,
Mirjam

Anoniem zei

Erg lekker. Koreaans rundvlees (gewoon op een sudderpitje bereid) met hollandsche snijbonen. Dank he wel voor het recept. M.vr.gr. Rijk

Unknown zei

onze crockpot ( we hebben er 2 - klein en groot ) is super . Ook voor Tajine ens