26 augustus 2015

Tagliatelle met tomaten-gorgonzola-mascarponesaus

Tagliatelle met tomaten-gorgonzola-mascarponesaus

Afgelopen maandag ben ik flink te grazen genomen bij de tandarts of beter gezegd de implantoloog. Ik zal jullie de details besparen, maar ik zie er niet uit. De linkerkant van mijn gezicht is opgezet, blauwe plek op mijn wang en eten gaat lastig door een rijtje hechtingen. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden .....

Maandag heb ik het maar bij een bakje havermout en een banaan gehouden, maar gisteravond had ik toch wel weer trek in iets hartigs. Omdat ik met kauwen nog een beetje op moet passen heb ik gekozen voor een pastaschotel.

De hoeveelheid saus was aan de ruime kant voor de hoeveelheid tagliatelle. Dat heeft ons er niet van weerhouden om alles op te eten :-).

Tagliatelle met tomaten-gorgonzola-mascarpone saus (2 personen)
  • 200 gram tagliatelle
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 2 sjalotjes, fijn gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, fijn gesnipperd
  • ¼ - ½ theelepel gedroogde chilivlokken
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 120 ml slagroom
  • 120 ml melk
  • zout naar smaak
  • 100 gram gorgonzola
  • 100 gram mascarpone
  • 1 bosje (15 gram) verse basilicum, blaadjes in reepjes

Verhit de olijfolie in een hapjespan. Voeg de sjalotjes toe en laat op zacht vuur ± 5 minuten bakken. Voeg de knoflook en chilivlokken toe en laat 1 minuut meebakken. Voeg de blokjes tomaat, slagroom, melk en zout toe. Breng het mengsel aan de kook, zet het vuur lager en laat de saus in 10 - 15 minuten indikken. Roer af en toe om. Voeg gorgonzola en mascarpone toe en laat de kaas smelten.

Kook intussen de tagliatelle beetgaar. Giet af en bewaar een beetje van het kookwater. Roer de tagliatelle samen met de basilicum door de saus. Roer er als de saus te dik is een beetje kookwater door. Direct serveren.

Bron: aangepast recept van Apples and Sparkle.

4 opmerkingen:

Emma zei

Klinkt heerlijk! Sterkte met je gezicht! Veel smoothies drinken dan ook maar !

Anoniem zei

Oh vervelend voor je! Hoop dat het snel geneest. Wij hebben hier thuis regelmatig pijnlijke gebitten na een bezoek aan de orthodontist, wanneer de beugels weer strakker zijn gesteld. Gnocchi en pompoensoep staan hier dan meestal op het menu, maar dit recept wordt een nieuwe in het repertoire. Mascarpone en gorgonzola kun je vaak ook in combinatie kopen als "Magor" of "Gormas". Groetjes, Louise

Lizzy zei

We hebben vandaag dit recept uitgeprobeerd. Heerlijk! Bedankt voor het delen.

Wil zei

Hoi Levine,
Ik vond het er al een beetje uitzien als behoorlijk vloeibaar eten zonder "bite". Maar gezien de ingrediënten zal het vast heel lekker zijn :-)
Sterkte met de tandjes :-)