31 augustus 2015

Chinese tomatensoep

Chinese tomatensoep

Iedere keer als ik zeg dat we soep eten, vraagt mijn echtgenoot hoopvol "Chinese tomatensoep"? En iedere keer moet ik ontkennend antwoorden. Hoogste tijd om daar verandering in te brengen!

Een recept had ik niet direct voorhanden, maar een zoekopdracht via Google leverde een heleboel hits op. Het ene na het andere recept viel al lezend af. Het geheime ingrediënt in Chinese tomatensoep is namelijk appelmoes en dat kwam ik nergens tegen. Uiteindelijk bleven er twee recepten over. Deze met, jawel, appelmoes en onderstaand recept. De appelmoes is in dit recept vervangen door gembersiroop en dat leek me ook erg lekker (en bovendien had ik daar nog een grote fles van staan die hoognodig eens leeg moet).

Een schot in de roos! Ik kan Francesca van Francesca Kookt!, de bedenkster van dit recept, wel zoenen! Deze soep is een blijvertje. Hier vindt je haar recept en klik dan gelijk nog even door op haar site, er staan ontzettend leuke gerechten op.

Hieronder mijn versie van Francesca's recept.

Chinese tomatensoep
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 2 kippenbouten
  • 1 liter kippenbouillon
  • 140 gram tomatenpuree
  • 1 eetlepel olie (rijst-, zonnebloem- of arachide olie)
  • 2 volle eetlepels bloem
  • 1 ½ theelepel gemberpoeder
  • 100 ml water
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 1 eetlepel rijstazijn
  • 5 eetlepels/75 ml gembersiroop
  • zout en versgemalen peper
  • 100 gram glasnoedels of mihoen
  • 4 lente uitjes, in schuine ringetjes

Doe ui, knoflook, kippenbouten en bouillon in een grote pan (met dikke bodem) en breng aan de kook. Laat de kip in 30 - 40 minuten op het kleinste pitje (tegen de kook aan) gaar worden. Schep de kippenpoten uit de bouillon en leg op een bord om af te koelen. Zeef de bouillon (gooi de ui en de knoflook weg).

Maak de pan schoon, verhit de olie en bak de tomatenpuree op laag vuur al roerend 1 minuut. Roer bloem en gemberpoeder erdoor. Schenk het water erbij en blijf roeren tot een glad mengsel. Voeg tomaten, azijn, gembersiroop en kippenbouillon toe. Roer alles goed door en breng aan de kook. Laat ± 10 minuten op laag vuur pruttelen.

Pluk intussen de kip van de bouten af, zet in een schaaltje apart tot gebruik. Bereid de glasnoedels of mihoen volgens gebruiksaanwijzing en zet in een schaaltje apart tot gebruik.

Pureer de soep met een staafmixer of in een foodprocessor. Proef de soep en breng zonodig op smaak met zout en peper.

Roer de stukjes kip en de glasnoedels of mihoen door de soep en laat even mee warmen. Schep de soep in kommen en garneer met de lente ui.

4 opmerkingen:

Ger zei

Het zal in het begin van de jaren '80 geweest zijn dat het een ware hype was om Chinese tomatensoep te maken en het recept met elkaar te delen onder huisvrouwen, niet via bloggen maar op handgeschreven vel papier van schrijfblok.
Op verjaardagen en clubjes ging het recept van hand tot hand.
We waren wat smaakmakers betreft nog niet zoveel gewend en bij het woord knoflook werd menig neusje opgehaald.
Maar kan me herinneren dat ik menigeen over de streep getrokken heb met die lekkere Chinese tomatensoep.
Appelmoes, ketjap manis,knoflook en ve-tsin mochten er zeker niet in ontbreken, al gebruik ik dat laatste al vele jaren niet meer.

Heb uit die tijd nog een straatkookboek liggen toen de straat waar ik nog woon 50 jaar bestond en er een straatfeest georganiseerd werd,
Iedere bewoner maakte haar/zijn lievelings recept wat later op leuk aangeklede kraampjes werd gezet zodat men van elkaars gerechtjes kon proeven.
Tijdens het organiseren bleek dat de Chinese tomatensoep wel erg op nummer één stond en we wilden natuurlijk wel variatie in het kookboek, dus de eerste die aanbood om die soep graag te maken kwam dan ook in het kookboek en de andere liefhebbers werd vriendelijk verzocht iets anders te verzinnen en te bereiden.
Mijn buurvrouw Coos Storm die al vele jaren bekendheid geniet door het ontwerpen van kerstkaarten etc. tekende bij elk recept een leuke tekening.
Goh, de nostalgie komt weer naar boven en ik ga het kookboek opzoeken en de soep weer eens maken, ook met de variaties die ik hier lees.
Bedankt voor het delen!

Groetjes,Ger

Unknown zei

Deze heb ik vandaag gemaakt, super lekker ! Dit ga ik nog maken, had geen gembersiroop maar met de appelmoes was het ook heel erg lekker

Marijke zei

Heb hem vandaag gemaakt, en net gegeten. Heel erg lekker, deze gaan we zeker vaker maken.

Lia zei

Heb deze soep inmiddels een paar keer gemaakt. Als ik mijn man vraag wat voor soep hij wil eten zegt hij steevast chinese tomatensoep. Is een aanrader.