20 juli 2015

Sesamkip

Sesamkip

Zoals jullie inmiddels wel van mij gewend zijn is dit gerecht ook weer supersnel te maken, binnen een half uur zit je aan tafel. Wij aten er zilvervliesrijst bij.

Het recept vond ik op de site Budget Bites. Mijn versie ziet er veel donkerder uit dan op de foto bij Budget Bites. Als ik eerlijk ben vind ik mijn foto er heel ongezellig uitzien. Beetje jammer, want het gerecht was wel erg lekker. De enige verklaring die ik voor de donkere kleur kan bedenken is dat ik andere sojasaus heb gebruikt. Altijd als ik iets wil weten over Aziatische ingrediënten raadpleeg ik de site Aziatische-ingrediënten.nl. Daar vond ik een handig overzicht met alle soorten sojasaus op een rijtje. Dat wordt binnenkort een tripje naar de Haagse binnenstad, naar één van de Aziatische supermarkten, op zoek naar lichtere sojasaus!

Sesamkip (4 personen)
  • 1 ei
  • 1 eetlepel maïzena
  • zout en versgemalen peper
  • 450 gram kippendijfilet, in blokjes
  • 2 eetlepels kokosolie
  • 5 bosuitjes, 4 in ringetjes en 1 in lange reepjes
Saus:
  • 2 eetlepels/30 ml sojasaus
  • 3 eetlepels/45 ml water
  • 1 ½ eetlepel geroosterde sesamolie
  • 1 ½ eetlepel gula djawa/kokosbloesemsuiker
  • 1 ½ eetlepel rijstazijn
  • stuk verse gember van ± 5 cm, fijn geraspt
  • 1 teen knoflook, fijn geraspt
  • 2 eetlepels (geroosterde) sesamzaadjes
  • snuf gedroogde chilivlokken
  • 1 eetlepel maïzena
Klop het ei los met de maïzena en zout en peper en roer de kipblokjes erdoor.

Verhit de olie in een wok/wadjan en bak de kipblokjes in 7 - 10 minuten onder af en toe omscheppen gaar. Bak de laatste paar minuten de ringetjes bosui mee.

Roer intussen alle ingrediënten voor de saus door elkaar.

Roer zodra de kip gaar is de saus erdoor. Roer er als de saus te dik is nog een beetje water door.

Schep rijst op borden, schep de kip met saus erover en garneer met de reepjes bosui.

1 opmerking:

Lekkerbakken zei

Ik neem aan dat je sojasaus gebruikt heb en geen ketjap. Er is inderdaad lichte en donkere sojasaus in de handel:superior light en superior dark (lijkt mee op ketjap wat kleur betreft).