04 mei 2015

Kip Stroganoff (Thermomix recept)

Kip Stroganoff

De komende dagen staan in het teken van workshops Breads of Sinclair, gegeven door Mark Sinclair himself. Woensdag zijn er twee 'Bagel' workshops en donderdag, vrijdag en zaterdag komen er andere recepten aan bod. Ik heb vorige week alle recepten al ontvangen en uitgeprobeerd (heerlijke broden en broodjes!). Vandaag heb ik al één en ander voor de workshops voorbereid en morgen ga ik daar samen met Freerk van BreadLab en Mark mee verder. Reuze spannend allemaal! Een verslag van de workshops volgt nog en op mijn Facebookpagina zal ik de komende dagen regelmatig updates plaatsen.

Drukke week met lange dagen voor de boeg dus. Ik heb mijn Thermomix alvast  klaargezet, bijvoorbeeld om deze kip Stroganoff klaar te maken. Weinig afwas en snel klaar.

Het recept is net als dit recept van Caroline van What Caroline Cooked.

Kip Stroganoff
  • 1 ui, gepeld en in vieren
  • 1 teentje knoflook, gepeld
  • 30 gram boter
  • 150 gram champignons, in dunne plakjes
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 100 gram witte wijn
  • 100 gram kippenbouillon
  • 15 gram maïzena
  • 125 ml zure room
  • 1 eetlepel worcestershiresaus
  • 2 theelepels milde paprikapoeder
  • 500 gram kipfilet, in plakjes
  • zout en versgemalen peper
  • peterselie, fijngehakt
Thermomix:
  1. Doe ui en de knoflook in de mengbeker en hak 3 seconden/snelheid 5/dop erop. Spatel het mengsel naar beneden.
  2. Voeg de boter toe en sauteer 5 minuten/Varoma/snelheid 1/zonder dop,
  3. Plaats de vlinder, voeg champignons, tomatenpuree, wijn, bouillon, maïzena, zure room, worcestershiresaus en paprikapoeder toe en kook 5 minuten/100 °C/mes achteruit/stand lepel/dop erop.
  4. Voeg de kip toe en kook nog 10 – 12 minuten/100 °C/mes achteruit/stand lepel/dop erop.
  5. Breng op smaak met zout en versgemalen peper.
  6. Schenk de saus in een schaal en garneer met peterselie (dat was ik dus vergeten ....).
Wij aten er volkorenpasta en sperziebonen bij.

3 opmerkingen:

Tinneshobbyworld zei

Weer een recept om de vingers af te likken :-) Bedankt om te delen.

Fijne en zonnige dag, liefs Tinne

Keukens Alkmaar zei

Ziet er lekker uit, moet dit ook eens maken.

DELETED zei

Mooie blogje! ik kwam hier tegen via andere blosters, zo gaat dat, en volg blogjes die dezelfde hobby/s als ik hebben, Bedankt voor het delen, en tot blogs..liefs