04 september 2013

Foodblogswap augustus 2013: Kip met champignons en witte wijnsaus

Ja, ik weet het, ik ben te laat. En dan ook nog eens een recept zonder foto. Excuses aan Pien van de blog De pan van Pien. Want dat was het blog dat ik in augustus kreeg toegewezen voor de Foodblogswap. Dit stukje had eigenlijk vorige week op mijn blog moeten staan ……..

Ik zal het maar bekennen: ik heb soms last van uitstelgedrag, schuif dingen voor me uit en dan moet ik op het allerlaatste moment opeens haast gaan maken. Gaat bijna altijd goed, maar soms dus niet.

Vorige week kreeg ik zeer heugelijk nieuws te horen (binnenkort meer daarover) en opeens had ik het erg druk. Koken schoot er een beetje bij in. Ik had tot overmaat van ramp nog niet eens besloten welk recept van Pien ik na zou gaan maken.

Afijn, het moest wegens tijdsdruk een niet al te ingewikkeld recept worden. Ik koos voor de Poulet aux champignons avec une sauce au vin blanc. Snel een foto gemaakt terwijl man en zoon al aan tafel zaten te wachten op het eten. Helaas was de foto zo slecht dat ik hem hier niet plaats. De kip en de saus smaakten prima, op de foto leek het gerecht echter wel een ongeluk in een tunnel ;-).

Hieronder mijn versie.

Kip met champignons en witte wijnsaus (4 personen)
  • 60 gram roomboter
  • 30 gram bloem
  • 4,5 dl kippenbouillon
  • 1 ¼ dl droge witte wijn
  • 4 eetlepels crème fraiche
  • 1 eetlepel citroensap
  • 4 enkele kipfilets
  • 250 gram champignons, in vieren
  • zout en peper
  • ½ bosje peterselie
Saus: smelt de helft van de boter in een steelpan op laag vuur (niet bruin laten worden). Voeg de bloem toe en roer goed door de boter. Voeg al roerend de bouillon toe. Laat de saus 10 minuten zachtjes koken. Voeg de wijn toe en laat de saus nogmaals 10 minuten zachtjes koken. Roer er als laatste de crème fraiche en het citroensap door. Breng op smaak met zout en peper (pas op de bouillon kan ook al zout zijn).

Bak intussen de met zout en peper bestrooide kipfilets in een koekenpan in de resterende boter om en om gaar. Haal de kipfilets uit de pan en leg ze op een bord en dek ze af met aluminiumfolie. Bak de champignons in het achtergebleven bakvet. Doe de champignons in de saus en roer de peterselie erdoor. Let op ieder bord een kipfilet en schep de saus erover.

Wij aten er gekookte aardappeltjes en gestoomde broccoli bij.

Geen opmerkingen: