02 februari 2013

Kipkarbonades met honing en sojasaus

Kipkarbonades met honing en sojasaus
Deze maand organiseer ik het foodblogevent en als thema heb ik Creatief met kip gekozen. Wij eten zeker 1 x per week kip en er staan dan ook al meer dan 50 recepten waarin kip de hoofdrol speelt op mijn blog.

Onderstaand recept maakte ik van de week en het staat inmiddels op het lijstje "ga ik vaker maken". Het viel bij iedereen in de smaak en het is makkelijk te maken. Ook erg geschikt voor grotere gezelschappen, alles in een braadslede of ovenschaal en hup de oven in.

In plaats van vleugeltjes of drumsticks heb ik gekozen voor kipkarbonades. Zonder vel, want zo krijgt de kip meer smaak. Wij aten er geroerbakte groenten bij.

Het recept is afkomstig van Appetite voor China.

Kipkarbonades met honing en sojasaus uit de oven
Recept printen
  • 8 kipkarbonades zonder vel
  • 30 ml/2 eetlepels sojasaus
  • 30 ml/2 eetlepels hoisin saus
  • 30 ml/2 eetlepels honing
  • 15 ml/1 eetlepel rijstazijn
  • 5 ml/1 theelepel sesamolie
  • paar slagen uit de molen met chilipepertjes
  • snuf zout
  • 1 eetlepel (geroosterde) sesamzaadjes
  • 3 bosuitje, in schuine stukjes gesneden
Verwarm de oven voor op 190 °C.
Roer een sausje van de sojasaus, hoisinsaus, honing, rijstazijn, sesamolie, chilipeper en zout.

Doe de kipkarbonades in een grote schaal en giet de saus erover. Laat ± 10 minuten marineren.

Leg de kipkarbonades naast elkaar in een braadslede of ovenschaal. Bewaar de overgebleven saus! Zet de braadslede in de oven en bak de kipkarbonades in ± 45 minuten gaar. Draai ze tussentijds 2 x om en bestrijk ze met een kwastje met de overgebleven saus.

Leg de karbonades in een schaal, bestrooi ze met de sesamzaadjes en de bosuitjes. Schep de saus uit de braadslede en serveer er apart bij.

1 opmerking:

corrine zei

Hoi Levine,
Wat heb je veel inzendingen gehad zeg. Je hebt een complet kip-database gekregen op je site. Leuk! Ik ben dol op kip en het recept van jou (via Apetite voor China) lijkt me erg lekker.