22 december 2012

Wat eten we met kerst?


Nog 3 dagen en dan is het Kerstmis en eindelijk heb ik besloten wat we gaan eten. Tenminste dat denk ik, het zou best kunnen dat ik nog van gedachten verander.  Ik schuif het plannen van het kerstdiner altijd zo ver mogelijk voor me uit. Ik hou van koken en bakken, maar ik hou niet zo van kerst eigenlijk. Ieder jaar denk ik eerst dat we maar gewoon boerenkool met worst gaan eten, maar als het puntje bij het paaltje komt dan tover ik toch weer van alles op tafel. Ik heb op zich niets tegen kerst, maar wel tegen het opgeklopte gedoe er omheen. Supermarkten die opeens vol liggen met allerlei ingrediënten die ze normaal nooit verkopen. Ik verbaas me ook altijd over mensen die met overvolle karren door de winkel racen. Meer, meer, meer. En dan al die kant-en-klare kersthappen, vlees dat al gekruid of gemarineerd is, aardappels die je met saus en al zo in de oven kunt schuiven, toetjes uit een bakje. Men wil lekker eten met kerst, maar de supermarkten liggen vol met al die kant-en-klare voorgeprepareerde bakken en zakken. Dat rijmt toch niet met elkaar?

Ik hou ook niet zo van verplichtingen, geen bezoek omdat het moet omdat het Kerstmis is. Als mijn kinderen iets anders willen gaan doen, moeten ze dat vooral doen. Geen verplichtingen, geen scheve gezichten. Jezelf zijn en je daarbij prettig voelen, dat is veel belangrijker.

Ik vind het heel gezellig als ze komen en dan doen ze dit jaar op Kerstavond. Dochter Tessa met haar Australische fiancee Rodney en zoon Ewoud met zijn Russische vriendin Anastasia. Een internationaal gezelschap. Nederlands en Engels door elkaar. We gaat eerst een bezoek brengen aan kaarsjesavond in het oude centrum van Voorburg. Alle straatverlichting is dan vanaf 17.00 uur gedoofd en alleen de kerstversiering brand. De winkels en woonhuizen worden verlicht door ontelbare waxinelichtjes. Kinderen lopen met lampions, in stalletjes wordt glühwein verkocht en er worden kerstliedjes gezongen door kinderen van een basisschool. Hoe feeëriek ....

Ik ga helemaal niks ingewikkelds koken, geen tig-gangen diner. Dat levert alleen maar onnodige kerststress. Ik wil niet steeds heen en weer rennen tussen keuken en tafel. Ik wil wèl gezellig met elkaar eten en praten en genieten.

1e en 2e Kerstdag zijn we met z'n tweeën. Ik ga lekker (tenminste dat hoop ik, ook bij mij kan er iets mislukken!) koken, niet omdat het kerst is maar omdat ik dat leuk vind.

Kerststol en croissantjes (recept hou ik nog even geheim, ik gebruik het bij de workshop croissants en stokbrood) heb ik al gebakken, vlees heb ik ook al in huis. De rest van de boodschappen moet ik nog halen. Over vlees gesproken: wij eten vlees van de biologische vleesboerderij van familie Ampt. Subliem vlees. Marleen Ambt heb ik een paar maanden geleden leren kennen tijdens een workshop die ze bij mij kwam volgen. Je kunt vlees bij hen op de boerderij kopen, maar je kunt het ook online bestellen, het wordt dan thuis bezorgd (in Den Haag en omgeving bezorgen ze maar 1 x per maand).

Op Kerstavond eten we een runderstoofpot (recept volgt nog) met aardappel/pastinaakpuree en rode kool met cider en appel. Stoofpeertjes staan ook op tafel, die horen wat ons betreft bij kerst. Misschien serveer ik ook nog een voorafje, daar ga ik nog een nachtje (of twee) over slapen.

Het dessert, zeg maar grand dessert, bestaat uit frambozenmousse, chocoladefinancier, caramelfudge en een citroen-meringuetaartje. Wow, wat een heerlijkheden. Het mooie is dat ik hier bijna niets zelf aan hoef te doen, ik hoef het alleen maar op te halen (nou ja, mijn echtgenoot doet dat) en mooi op een bord te zetten. Ik heb het besteld bij Kelly van Delicious Sweetness. Ik heb Kelly ontmoet toen ik een demonstratie gaf bij kookwinkel DOK in Den Haag en volg haar via Twitter en Facebook. Ze maakt ook prachtige taarten en kan een high tea verzorgen. Tip: je kunt zaterdag 22 december nog bestellen voor de kerst!

1e Kerstdag staat er gemarineerde varkenshaas met (paddenstoelen)roomsaus, haricots vertssalade en Hasselback aardappelen of misschien wel gewoon gekookte aardappelen op het menu. Als toetje denk ik nu aan een chocolade lava taartje of misschien wel crepes Suzette (lekker retro!), maar het zou ook heel goed kunnen dat we het toetje overslaan.

2e Kerstdag eten we de restjes op, kliekjes dus .........

Meer kerstmenu's:
Kerst 2007
Kerst 2008
Kerst 2010
en via het tabblad Feestdagen kun je nog veel meer lekkere gerechten vinden.







5 opmerkingen:

Marije zei

Fijne dagen, Levine, samen met je familie!

Bonjade zei

Verbaas me ook over al deze overvolle winkels. En het valt niet mee om gewone produkten ertussen te vinden.
Ik let veel op E nummers en die wil ik zoveel mogelijk mijden maar het valt niet mee....zucht...;)
Ben blij met jouw blog en ben benieuwd naar je recepten.
Je menu's klikken overheerlijk in mijn oren....

Fijne dagen gewenst

Liefs

Tamara zei

Hoi Levine,

Wat herkenbaar! Ik weet ook nog niet precies wat het gaat worden met kerst, maar waarschijnlijk allemaal kleine hapjes dat vinden de kids leuk (en lekker).

Ik houd ontzettend van koken maar met kerst op de een of andere manier niet met kerst.... Al dat opgeklopte gedoe en het feit dat ik net voor kerst jarig ben en het dus helemaal een crime is om boodschappen te moeten doen voor verjaardag en kerst helpt ook niet echt.

Ik ga zo meteen vast eens wat bakken en de rest komt morgen, kerststol, anijssterren, zaden stokbrood en croissants. Heerlijk!

Fijne dagen!

Henriette zei

Gisteren eerste kerstdag je baguette recept gebruikt voor bij de gourmet. Wat een heerlijke baguette geeft dat en vandaag waren ze ook nog lekker, dus heel erg bedankt voor het heerlijke recept.

Marijke zei

Levine wat een prachtig en inspirerend blog. Wat heerlijk dat je al deze mooie recepten deelt met iedereen. Ik hoop nog vaak op je blog terug te keren en wens je alvast en geweldig 2013 toe.
Groetjes Marijke