19 december 2012

Cake met cranberries en amandelspijs

Kerstcakejes

Met het recept van deze overheerlijke cake doe ik mee aan het foodblogevent. Het wordt deze maand gehost door Emmelien van Zoet & roze. Dit foodblogevent bestaat al sinds juni 2008 en in december van datzelfde jaar was ik zelf de host. Het thema toen? Inderdaad .......... cranberries! Maar liefst 26 verschillende recepten waarin op de één of andere manier cranberries verwerkt zijn werden ingestuurd door verschillende bloggers en lezers van mijn blog. De round-up daarvan is hier te lezen.

Ik doe nu natuurlijk weer mee, want ik ben gek op cranberries. Het verzoek was om zoete gerechten in te sturen en dat is nog een reden om mee te doen. Ik ben nu eenmaal een zoetekauw.

Met onderstaand recept maak je een grote hoeveelheid cakedeeg, goed voor 1 grote cake of 24 kleine cakejes. Ik heb voor kleine cakejes gekozen en heb die in siliconen vormen gebakken. De stervormpjes heb ik ooit eens gekregen van mijn dochter, ik gok erop dat ze ze bij de Xenos heeft gekocht. De kleine tulbandvormpjes zijn, net als de vorm die ik heb gebruikt voor de Gugelhopf, van het merk Walter. De vormpjes zien er leuk uit, maar ik heb het toch niet zo op die siliconenvormen. De cake's worden nooit mooi goudbruin en als je niet oppast (of te weinig geduld hebt zoals ik) komen ze ook daar niet heel uit. Je kunt ook een muffinbakplaat, eventueel met papiertjes erin,  gebruiken.

De cakejes zijn lekker en zoet, daar bestaat geen twijfel over :-). Ze zijn zelfs al bijna op. Ik ga ze zeker voor de kerst nog een keer bakken!

In het oorspronkelijke recept worden trouwens verse cranberries gebruikt die je voordat je ze door het cakebeslag schept eerst grof hakt. Kijk voor het recept op de site van Fine Cooking.

Cake met cranberries en amandelspijs
(24 kleine of 1 grote)
Recept printen
  • 190 gram patentbloem
  • 1 ½ theelepel bakpoeder
  • ¼ theelepel zout
  • 225 gram ongezouten zachte roomboter
  • 200 gram amandelspijs
  • 200 gram suiker
  • 4 grote eieren, kamertemperatuur
  • 1 theelepel vanille extract
  • 60 ml (volle) melk, kamertemperatuur
  • ± 250 gram gedroogde cranberries
  • poedersuiker
  • 24 kleine siliconen cakevormpjes of 2 muffinbakplaten of 1 grote tulbandvorm, ingevet
Zorg ervoor dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn, ook de eieren en de melk!

Verwarm de oven voor op 180 °C.

Zeef de bloem samen met het bakpoeder en zout boven een kom. Zet apart tot gebruik.

Mix de boter (met handmixer of platte klopper van een standmixer) samen met de amandelspijs in ± 2 minuten tot een glad mengsel.
Voeg de suiker toe en mix tot een licht en luchtig mengsel.
Mix de eieren er één voor één door, voeg het volgende ei pas toe als het vorige is opgenomen.
Schraap tussendoor de wand van de kom schoon.
Mix het vanille extract erdoor.
Mix op de laagste stand afwisselend het bloemmengsel en de melk erdoor. Niet te lang mixen!
Schep er als laatste de gedroogde cranberries met een spatel door.

Schep het beslag in de ingevette vorm of vormpjes. Vul niet verder dan ¾.
Bak de cakejes in ± 20 minuten in het midden van de oven gaar en goudbruin. Een grote cake heeft een baktijd van ± 45 minuten. De cake is gaar als een in het midden gestoken prikker er schoon uitkomt. Als de cakejes niet allemaal tegelijk in de oven kunnen bak je ze achter elkaar.

Zet de vorm/vormen op een rooster en laat 20 minuten staan. Los de cake/cakejes uit de vorm/vormen en laat op een rooster verder afkoelen.

Bestrooi de cake/cakejes voor het opdienen door een zeefje met poedersuiker.

De cake blijft in een goed afgesloten trommel een paar dagen goed. Invriezen kan ook!

5 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Oh, wat zien ze er lekker uit en wat heb je je best gedaan op de styling!
Ik ben het helemaal met je eens; ik houd ook niet van siliconenvormen.

Judith zei

Als je naast me zou wonen, kwam ik er 1 proeven...

Anoniem zei

Ik haal de Tulband net uit de oven maar is 20 wachten voordat ik hem kan storten niet te lang komt hij dan nog wel heel uit het blik?

Groetjes,
Riet

Petra Wolthaus zei

Hoi Levine,
Ik heb deze net als cupcakes gebakken (bij gebrek aan leukere vormpjes) en ze zijn heerlijk!
Vooral mijn man is erg blij met het plaatsen van dit recept.
Thanx!
Gezellige kerstdagen en een heel goed 2013!
Groetjes Petra

Anoniem zei

Hoi Levine,

Deze cake is zo aromatisch…..heerlijk!!
Bedankt voor het delen van dit recept.

groetjes Sylvia