21 november 2012

Win een kookboek: Sjalot van A tot Z


Begin dit jaar heb ik met veel plezier meegewerkt aan de totstandkoming van het kookboek “Sjalot van A tot Z.

Het boekje is gemaakt door en voor kookliefhebbers en hobbykoks. Het begon met een oproep op Sjalot.nl voor dit ‘co-creating kookboekproject’. Een selectie van de inschrijvers werd uitgenodigd plaats te nemen in de redactie van dit boek. Ik was één van de gelukkigen!

Gezamenlijk hebben we alle recepten -die we zelf aangeleverd hadden- gekookt, we hebben veel geëxperimenteerd en vervolgens weer besproken en gebrainstormd over hoe het boekje eruit zou moeten komen te zien. We hebben vooral ook heel veel plezier gehad, de sfeer zat er vanaf de eerste ontmoeting gelijk goed in. Ik vond het verbazingwekkend hoe een groep mensen die elkaar vooraf niet kenden zo gemakkelijk met elkaar in een wildvreemde keuken hun weg vonden en samen de lekkerste gerechten kookten.

Redactie kookboek Sjalot

We hebben vastgesteld dat er over smaak wél te twisten valt want bij het uitproberen van de recepten was niet iedereen altijd unaniem. Het boek bevat daarom uiteenlopende recepten: zowel makkelijke, snelle als moeilijke uitgebreide recepten. Vlees, vis en groenten, en voor-, hoofd- en nagerechten. We hebben ons niet alleen beperkt tot Nederlandse gerechten, sjalotjes zijn bijvoorbeeld een basisingrediënt in de Aziatische keuken.

Hoe lekker en verfijnd sjalotjes smaken weet nog lang niet iedereen. We maakten dit boek ook om daar verandering in te brengen. Van A tot Z over sjalotten, met recepten van alle redactieleden en verhalen en interviews, een soort encyclopedie over dit bijzondere bolletje.

Brood met sjalotjes

Winnen?
Ik geef drie exemplaren (met mijn eigen persoonlijke omslag) van dit bijzondere boekje weg. Je kunt het boekje winnen door antwoord te geven op de volgende vraag: wat is naast sjalotjes het belangrijkste ingrediënt in mijn recepten (er staan er twee in) die in het boekje staan?

Het antwoord op die vraag kan niet zo moeilijk zijn, zeker niet als je een regelmatige lezer van mijn blog bent.... Je kunt je antwoord tot donderdagavond 29 november mailen naar workshopbroodbakken-at-me.com (klik op de link en je e-mailprogramma opent automatisch). Je kunt ook reageren op Facebook. 

Uit alle goede inzendingen worden drie winnaars bepaald, zij krijgen vervolgens persoonlijk bericht.

Niet gewonnen?
Het boekje is ook te bestellen via de site van Sjalot.nl en kost slechts € 7,95 (inclusief verzendkosten).

3 opmerkingen:

Angelika zei

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het "meel" is?

Groet,
Angelika

Anoniem zei

Ik denk tarwebloem.

Groetjes,
Rietje

cieltje zei

Ik denk niet dat het wat anders kan zijn dan "bloem/meel".
gr.Cilia Leenders