27 juli 2012

MonChou en een workshop bij restaurant Sucre

Mon Chou

Vraag aan 10 willekeurige personen wat je kunt doen met MonChou en meer dan de helft zal “MonChoutaart (met kersen)” antwoorden. Ook Google weet raad met de zoekterm “MonChou”. Ik kreeg maar liefst 191.000! hits met allerlei recepten voor taart. Dat deze taart zo populair is komt doordat de taart makkelijk te maken is, er geen oven aan te pas komt en bijna iedereen hem lekker vindt.

Met MonChou kun je echter veel meer doen dan alleen een taart maken! Om dat te demonstreren nodigde MonChou een aantal (food)bloggers -waaronder ondergetekende- uit om een workshop “Desserts maken” te volgen bij restaurant Sucre. Chef-kok/patissier Peter Scholte is het culinaire brein achter Sucre en zijn desserts zijn wereldberoemd! Hij kookte onder andere bij El Bulli in Rosas en Annen Etage in Oslo.

Vol verwachting toog ik op een mooie dag in juni naar Amsterdam. Wat staat me te wachten, wie zal ik ontmoeten en hoe zal het zijn om onder leiding van Peter Scholte te koken? Dat vroeg ik me allemaal af terwijl ik in de trein zat.

Koken bij restaurant Sucre

We werden ontvangen door Luc Wong van MonChou en de dames van MV Media produkties en de stemming zat er al meteen goed in. Visitekaartjes werden uitgewisseld, we kregen een korte presentatie over MonChou en vervolgens gaf chef Peter ons instructies over wat ons die middag te doen stond. We werden in groepjes verdeeld, kregen allemaal een schort en recepten en mochten ons vervolgens begeven naar de plek waar je anders nooit komt als je in een restaurant bent: de keuken!

Ieder groepje kreeg een ander recept voor een dessert en ieder dessert bestond uit verschillende onderdelen. In totaal maakten we vier desserts, die samen uit -ik heb net nog even geteld- 29! onderdelen bestonden. Uiteraard werd er in ieder dessert in één of meer onderdelen MonChou verwerkt. Volgens Peter moet in het ideale gerecht van alle smaken iets terugkomen: zoet, zuur, zout en bitter.

We betraden een blinkend schone keuken met genoeg werkplek voor iedereen, wat een weelde! Het voelde aan alsof ik beland was in één of ander kookprogramma en ik een onmogelijke opdracht moest vervullen. Gelukkig kwam ik er al gauw achter dat Peter niet zo’n chagrijnige bullebak van een chef is die je regelmatig op de tv ziet voorbijkomen! Nee, met veel geduld legde hij ieder groepje alles uit en als er iets mis dreigde te gaan of je had vragen dan stond hij bijna direct naast je.

Koken bij restaurant Sucre
Instructies van chef Peter en bepalen wie wat doet

Met Kelly, Emma en Stephanie vormde ik een groepje en samen maakten wij een cheesecake. “Huh, een cheesecake?” hoor ik jullie denken. “Is dat niet wat gewoontjes?”. Nee dus! De cheesecake van chef Peter is verre van gewoon. Zijn cheesecake, één van zijn signature dishes, bestaat uit zeven onderdelen. Alle onderdelen worden apart gemaakt en ook bijna allemaal apart opgediend.

Na bestudering van het in korte zinnen opgeschreven (en bij navraag soms niet helemaal correcte) recept en het maken van een taakverdeling gingen we snel aan de slag. Belangrijk detail: ieder recept, hoe kort soms ook, begint met: alles eerst afwegen.

Koken bij restaurant Sucre

Koken bij restaurant Sucre
Het suikerdeeg is klaar om gebakken te worden

Ook de anderen waren inmiddels aan de slag. Er werd geroerd, geklopt, gekookt, gemarineerd en gebakken dat het een lieve lust was. De keuken veranderde, althans zo leek het, langzaam in een chaos. Iedereen liep door elkaar heen en zocht ingrediënten bij elkaar, weegschalen werden van elkaar geleend, eiwitten werden stijf geklopt, champagne werd ontkurkt, chocolade werd au bain marie gesmolten, citroenen en sinaasappels werden geschild, suikerwater werd afgemeten, de ovens gingen open en dicht en alle potten, pannen, schalen, maatbekers, gardes en noem maar op werden tussendoor steeds in de spoelkeuken afgewassen. Ik leerde nieuwe ingrediënten kennen zoals algin, citras en calcic. Waarschijnlijk gebruik ik ze nooit meer, maar ik weet nu in ieder geval dat ze bestaan.

Koken bij restaurant Sucre

Koken in een vreemde keuken is best lastig, maar uiteindelijk waren dan toch alle onderdelen voor de vier desserts klaar of stonden op te stijven in de koelkast of de vriezer.

Terwijl wij even konden bijkomen en een drankje dronken werd de keuken door chef Peter en een deel van zijn brigade weer omgetoverd in een smetteloos geheel. Hoe ze dat zo snel voor elkaar hebben gekregen is me nog steeds een raadsel. Ik doe het ze niet na!

Tijd voor de finish touch: het opmaken van de desserts. Bijna net zo moeilijk als het maken van de gerechten zelf, althans dat vind ik.

Het was inmiddels bijna 18.00 uur en ik begon best wel trek te krijgen. Dat mijn avondeten uit vier desserts zou bestaan had ik van tevoren niet kunnen bedenken! Alle desserts waren trouwens waanzinnig lekker!

De desserts werden opgediend in een vooraf bepaalde volgorde: van licht naar zwaar. Borden werden klaargezet (voor elk dessert een bijpassend bord), chef Peter deed steeds de opmaak van ieder dessert voor en vervolgens maakte ieder groepje het verder af.

In volgorde van opdienen:

Koken bij restaurant Sucre
Kersen MonChou vlaai bestaande uit kersen gemarineerd in kruidige rode wijnsiroop, kersengel, champagnegelei, champagne sorbet, champagne merenque, crumble, citroen zestes en champagne MonChou crème

Koken bij restaurant Sucre
MonChou Panna Cotta met sinaasappelpartjes in siroop, bladerdeeg met hazelnoten, sinaasappel zestes, sinaasappelgel, sinaasappel sphere, calcic water en sinaasappelsorbet

Koken bij restaurant Sucre
Cheesecake met een bodem van suikerdeeg en een MonChou vulling, crème patissier, crème Suisse, caramel filo, lavendelgel en yoghurt sorbet

Koken bij restaurant Sucre
Nemesis (rijke chocoladetaart), tiramisu met MonChou, espressogel, espresso ijsmousse, chocolade MonChousaus en vinger biscuit

Koken bij restaurant Sucre

Moe, voldaan en met nieuwe inspiratie kwam ik ’s avonds thuis. Bedankt MonChou, mede deelnemers, MV Media produkties en last but not least chef Peter voor deze onvergetelijke ervaring!

----------------------------

Uiteraard kun je MonChou ook in hartige gerechten verwerken. Ik gebruik het zelf regelmatig in hartige taarten, zoals in deze Quiche met groene asperges en tomaten, Quiche met tomaten en tonijn en Quiche met (gerookte) tomaten en serranoham.

Daarnaast gebruik ik het graag in cakes en desserts, zoals in deze Cake met MonChou, bramen en kersen, Chocolade roomkaascake, Cake met cranberry's en in dit verrukkelijke dessert: Chocolademousse met MonChou.

9 opmerkingen:

Emma - Life & Cookies zei

Het was echt góddelijk! En heel erg leuk om je te leren kennen en samen met je te werken Levine!

Caroline Brouwer zei

Wat een leuk verslag! Ik kreeg ook een uitnodiging, maar kon helaas niet. Nu heb ik spijt!

Marion B. zei

Klinkt als een kadootje.
Zal vast ook zo gesmaakt hebben.

Fijn weekend.

Kelly @ Kell's Kitchen zei

Wat was 't lekker; krijg weer trek ;-) Vond het een erg smakelijke en gezellige middag!

Fijn weekend!

Angelika zei

-zucht-

greetvelde zei

o WOW, dat ziet er echt geweldig uit. Zelfs om tien uur s morgens krijg je al zin in een toetje (of drie). Hier ga ik vast nog eens kijken!

Anoniem zei

Dat ziet er hartstikke leuk uit zeg, zo'n workshop.
Lekkere dingen zijn er gemaakt !!
Wij gebruiken monchou altijd om courgette soep te maken, heeeerlijk !!!

4pure by Andrea zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
4pure by Andrea zei

Wat een leuke dag zo'n workshop. En je kunt mon chou inderdaad voor van alles gebruiken.