22 juni 2012

Worteltjes uit de oven


Je kunt worteltjes koken, stomen, maar ook in de oven bereiden. Klein beetje olijfolie, peper en wat zout erover, meer hebben ze niet nodig. Je kunt ze heel laten, dan hebben ze iets meer tijd nodig om gaar te worden. Ik heb ze eerst gehalveerd en daarna in schuine stukken gesneden omdat ik ze snel gaar wilde hebben. 

Een recept heb je eigenlijk niet nodig, maar ik zet het hieronder toch nog even op een
rijtje.

Worteltjes uit de oven
  • 1 bos wortelen
  • 1 - 2 eetlepels olijfolie
  • versgemalen peper
  • zout
  • braadslede
Verwarm de oven voor op 200 °C (boven-/onderwarmte).

Schil de worteltjes met een dunschiller of was ze goed. Als je ze heel laat laat dan een klein stukje van het loof zitten, dat staat zo gezellig :-).

Leg de worteltjes in een met een beetje olijfolie ingevette ovenvaste schaal of braadslede. Bestrooi ze met vers gemalen peper en zout naar smaak. Besprenkel met nog een beetje olijfolie en schep om zodat de worteltjes aan alle kanten met een laagje olie bedekt zijn.

Zet de schaal in de oven en laat de worteltjes in 20 - 40 minuten gaar worden. Schud ze af en toe even om. De gaartijd hangt af van hoe groot/dik de worteltjes zijn.


2 opmerkingen:

Carolien zei

Dat klinkt lekker! Ik heb laatst voor het eerst bloemkool in de oven gemaakt. Dat viel niet tegen.

Ger zei

Waarvan akte....

ik deponeerde enkele weken geleden ook een flinke bos worteltjes met stukje groen van steeltje er nog aan(het oog wil ook wat;-))in de braadslede op gelijke wijze met enkel het verschil dat ik eerst wat komijn zaadjes in de olie roosterden.

Fijn weekeind!!
Ger