17 juni 2012

Granola (2)

Granola

De reactie van mijn echtgenoot toen hij deze granola proefde was "niets meer aan veranderen". Dit recept is dus een blijvertje, maar ik blijf wel experimenteren met weer andere smaken. Eerder maakte ik al deze Granola.

Het sinaasappel extract dat ik gebruikt heb is van het merk Nielsen-Massey. De eerste kennismaking met dit merk was een paar jaar geleden in New York City. Gelukkig is het in Nederland nu ook te koop.

Granola
  • 300 gram havervlokken (geen havermout)
  • 50 gram geschaafde amandelen
  • 50 gram walnoten of pecannoten, in stukjes
  • 60 gram geraspte kokos
  • 30 gram zonnebloempitten
  • ½ theelepel gemberpoeder
  • 2,5 gram zout
  • 60 gram zonnebloemolie
  • 160 gram vloeibare honing
  • 50 gram abrikozenjam
  • ½ theelepel sinaasappel extract (optioneel)
  • 100 - 150 gram gedroogde cranberry's (of meer naar smaak)
Verwarm de oven voor op 150 °C.

Meng de havervlokken, geschaafde amandelen, walnoten, geraspte kokos, zonnebloempitten, gemberpoeder en zout in een schaal door elkaar.

Roer in een kleiner schaaltje de zonnebloemolie, honing, abrikozenjam en sinaasappel extract door elkaar. Zet het schaaltje ± 30 seconden in de magnetron op 500 Watt en roer door elkaar tot een glad mengsel.

Meng het oliemengsel door het vlokkenmengsel.

Leg een vel bakpapier of een bakmatje op een bakplaat en verdeel het mengsel erover.

Bak de granola 30 - 35 minuten. Schep het mengsel tijdens het bakken iedere 10 minuten om. Haal de bakplaat uit de oven en laat de granola op de bakplaat afkoelen. Meng er tenslotte de cranberry's door.

Bewaar de granola in een luchtdicht afgesloten pot.

Granola

3 opmerkingen:

Monique van den Berg zei

Grappig, ik heb gisteren ook granola gemaakt (voor de eerste keer), uit het kookboek van Jamie Oliver. Ik wist niet dat het zo makkelijk was. Maar dit is een blijvertje. Heerlijk!

Geniet er van.
Groetjes, Monique

Nell zei

Dat moet er nu toch deze week eens een keer van komen: zelf granola maken. En ik denk hier het juiste recept te zien .... dank!

Apetito zei

de tweede foto ziet veelbelovend uit...zelf ben ik niet zo van ontbijten met melk & granen, maar wel van zelf maken.