11 juni 2012

Granola (1)

Granola


Volgens mijn echtgenoot is onze keuken zo langzamerhand veranderd in een laboratorium. Stonden er al potjes zuurdesem te pruttelen, nu ben ik ook nog eens yoghurt en kefir aan het maken.

En o ja, granola ....... Want dat is namelijk heel lekker om als ontbijt samen met die yoghurt of kefir te eten!

Dit is mijn eerste poging om van die lekkere krokante ontbijtgranen te maken. Nooit geweten dat het zo simpel is. Deze eerste poging is niet slecht vind ik zelf,  maar het moet vast nog beter kunnen. Ik heb ze naar mijn smaak iets te lang geroosterd en misschien kan het iets minder zoet. Op het eindeloze internet zijn er tientallen recepten voor granola te vinden. Op Pinterest kun je zien welke recepten ik de moeite waard vind om uit te proberen en er komen er vast nog meer bij. Onderstaand recept is gebaseerd op dit recept.

Over het maken van yoghurt en kefir schrijf ik een andere keer .....

Granola
Recept printen
  • 400 gram 5-granenvlokken (reform)
  • 50 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 3 gram zout
  • 35 gram geraspte kokos
  • ¾ theelepel kaneel
  • 30 gram pecannoten, grof gehakt
  • 30 gram zonnebloempitten
  • 60 ml zonnebloemolie
  • 80 gram vloeibare honing
  • 2 theelepels vanille extract
  • rozijnen (geweld en goed droog gedept), naar smaak
  • gedroogde cranberry's, naar smaak
Verwarm de oven voor op 150 °C.

Meng de 5-granenvlokken, basterdsuiker, zout, geraspte kokos, kaneel, pecannoten en zonnebloempitten in een schaal door elkaar.

Roer in een kleiner schaaltje de zonnebloemolie, honing en vanille extract door elkaar.

Meng het oliemengsel door het vlokkenmengsel.

Leg een vel bakpapier of een bakmatje op een bakplaat en verdeel het mengsel erover.

Bak de granola ± 40 minuten. Schep het mengsel tijdens het bakken iedere 10 minuten om. Haal de bakplaat uit de oven en laat de granola afkoelen. Meng er tenslotte de rozijnen en cranberry's door.

Bewaar de granola in een luchtdicht afgesloten pot.

Granola

2 opmerkingen:

Onder de knotwilg zei

Mmmm, ziet er heerlijk uit! Wij maken ook altijd zelf de yoghurt, veel lekkerder dan uit een pak!

Levine zei

Hoe maak jij yoghurt?