17 juni 2009

Pastasalade met tonijn en dille

Pastasalade met tonijn en dille

Op een zomerse dag gaat een pastasalade er altijd wel in. Ik maak de salade als ik tijd heb een paar uur van tevoren en zet hem dan in de koelkast, zo kunnen de smaken goed intrekken. Maar ook als je hem vlak voordat je gaat eten klaarmaakt is hij erg lekker. Kies als pasta een leuke vorm: strikjes of spiraaltjes bijvoorbeeld. In deze salade heb ik tricolore spiraaltjes pasta gebruikt, net als in deze pastasalade.

Tip: de tonijn kan vervangen worden door zalm.

Pastasalade met tonijn en dille
Recept printen
  • 200 gram pasta
  • 1 blikje tonijn op olie, uitgelekt
  • 1 kleine rode ui, fijngesneden
  • 1 rode (punt)paprika, in stukjes
  • 2 eetlepels verse dille, fijngesneden
  • 1 eetlepel citroensap
  • 2 hard gekookte eieren, in partjes
  • handje vol kers-/romatomaatjes, doormidden gesneden
  • 1,5 - 2 dl mayonaise
  • 3 eetlepels zure room
  • 1/4 theelepel mosterdpoeder (optioneel)
  • zout en versgemalen peper
Kook de pasta al dente (beetgaar), spoel onder de koude kraan af om snel af te koelen en laat goed uitlekken.

Meng de mayonaise met de zure room, mosterdpoeder en maak op smaak met zout en versgemalen peper.

Doe de uitgelekte koude pasta, tonijn, ui, paprika, dille en citroensap in een grote schaal. Schep de mayonaise erdoor. Schep er als laatste de in partjes gesneden eieren en de gehalveerde tomaatjes door. Zet afgedekt in de koelkast tot gebruik.

Lekker met een gekoelde witte wijn en stokbrood.

Eet smakelijk!

1 opmerking:

Just me... zei

Heerlijke salade. Al meerdere keren gemaakt. Mijn zoon gaat op zichzelf en ben een receptenboekje aan het maken voor hem. Dit recept komt daar natuurlijk ook in want in de zomer vraagt hij altijd wanneer ik deze salade weer ga maken.