09 december 2008

Hazenpeper

Wel of niet marineren, that's the question ..... Eén van mijn collega's maakte vorige week hazenpeper en vertelde daar smakelijk over. Hij had de hazenbouten de avond van tevoren in een marinade van o.a. rode wijn gezet en de volgende dag het gerecht verder - met gebruikmaking van de marinade om het vlees in te stoven - afgemaakt. Hij had me met zijn verhaal gelijk op een eetidee gebracht en in de pauze togen we (de collega en ik) naar de poelier om de hoek. Hoewel ik mijn collega op zijn woord geloof heb ik toch nog de poelier om advies gevraagd: marineren of niet? Nee, niet marineren was zijn stellige antwoord. Het is zonde van het mooie en smakelijke hazenvlees en eigenlijk gaat dat op voor alle wild. Als je gaat marineren proef je de oorspronkelijke smaak niet meer. Als je toch wilt marineren neem dan een kip (ben je ook nog goedkoper uit). Vroeger werd het wel gedaan omdat het vlees op een andere wijze bewaard werd (geen koelkast) om zo bederf tegen te gaan. Wel is het zo dat marineren het vlees zachter maakt, dus bijvoorbeeld bij een oude haas (die er al veel kilometers op heeft zitten) is het wel aan te raden.

De hazenachterbouten die ik kocht waren nog jong en ik heb het marineren achterwege gelaten. Het resultaat: een overheerlijke hazenpeper. Het stoven kan op het kleinste pitje met eventueel een sudderplaatje eronder of in de oven op ± 150 ºC. Af en toe even kijken of de inhoud van de pan niet te hard pruttelt en of er nog genoeg vocht in zit.

Hazenpeper met hutspot van bospeen en rode ui

Hazenpeper

  • 4 hazenachterbouten
  • 50 gram ongezouten roomboter
  • 1 grote ui. gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 100 gram spekreepjes
  • 2 stengels bleekselderij, in boogjes
  • 20 gram bloem
  • 2 ½ dl rode wijn
  • 2 ½ dl wildfond
  • 3 takjes verse tijm
  • 2 (verse) laurierblaadjes
  • 2 kruidnagels
  • zout, versgemalen peper
In braadpan boter verhitten. Spekreepjes ± 3 minuten zachtjes bakken. Met schuimspaan op bord scheppen. Op halfhoog vuur (pas op dat de boter niet verbrand) in het achtergebleven bakvet de hazenbouten rondom bruin bakken. Doe dat in gedeelten als niet alle hazenbouten tegelijk in de pan passen.

Hazenpeper

Uit de pan scheppen en op een bord leggen. Ui en bleekselderij toevoegen en ± 3 minuten zachtjes fruiten. Bloem toevoegen, goed roeren, en een paar minuten laten garen. Vervolgens rode wijn en fond erbij doen en de aanbaksels van de bodem van de pan losschrapen. Roer tot een lichtgebonden saus ontstaat. Breng aan de kook en voeg de hazenbouten, spekjes, tijm, laurier en kruidnagels toe. Doe de deksel op de pan en zet op het kleinste pitje met eventueel een sudderplaatje eronder of in de oven op ± 150 ºC en laat in ± 2 uur zachtjes gaar worden.

Haal de hazenbouten uit de pan, haal het vlees eraf en snijd in stukjes. Doe de stukjes vlees terug in de pan en laat warm worden. Breng de saus zonodig op smaak met zout en peper.

Lekker met aardappelpuree en rode kool of Hutspot van bospeen en rode ui.

Aangepast recept van WildPlaza.

Eet smakelijk!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Arden,

bedankt voor dit recept. Mijn schoonvader is gek op wild en nu kan ik met de kerstdagen voor hem een speciaal gerecht meenemen. Hoewel, niet alleen voor hem want ik denk dat ik het zelf ook erg lekker zal vinden.