10 december 2008

Appel-cranberry compote

Yoghurt met appel-cranberry compote

Met dank aan Gordon Ramsey aten wij vanavond een heerlijk toetje: vanilleyoghurt met appel-cranberry compote. Met deze compote kan je alle kanten op, bijvoorbeeld als basis voor een appelflan, in laagjes met slagroom, yoghurt of vla.......you name it. Ik verzin er vast nog iets anders lekkers mee :-).

Ik gebruikte er Kanzi appels voor. De eerste pluk van dit nieuwe appelras - een kruising tussen een Gala en een Breaburn appel - was eind 2007, maar toen heb ik ze nergens gespot, alleen over gelezen. Van de week lagen ze opeens in de plaatselijke buurtsuper. De appels zien er mooi glanzend uit en hebben een rode schil. De smaak is zoetzuur. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er (nog) niet helemaal weg van ben om als handappel te eten. In deze compote smaakt hij echter voortreffelijk.

Appel-cranberry compote
Recept printen
  • 500 gram appels *
  • 40 gram roomboter
  • 35 gram suiker
  • 1 kaneelstokje
  • 125 gram verse cranberries (of diepvries)
* gebruik Granny Smith, Kanzi of Breaburn of andere appels die zoet en tegelijk friszuur zijn.

Snijd de appels in vieren, verwijder de klokhuizen en schil de parten. Snijd ze in stukken. Laat de boter met de suiker smelten in een pan met dikke bodem op laag vuur, tot het mengsel licht karameliseert. Schep de appels erdoor, voeg het kaneelstokje toe en laat de appels onafgedekt 5 minuten pruttelen.

Schep de cranberries erdoor. Dek het oppervlak af met een verkreukeld en bevochtigd vel vetvrij papier (even op maat knippen van tevoren). Verwarm de compote ± 10 minuten op halfhoog vuur tot hij gaar is.

Verwijder het kaneelstokje en laat wat afkoelen. Pureer de compote met een staafmixer, of in een keukenmachine. Laat afkoelen. Proef en voeg zonodig nog wat suiker toe.

Bron: Desserts van een meesterchef van Gordon Ramsey.

O ja, met dit recept doe ik mee aan het Foodblog-event december: cranberries.

Eet smakelijk!

1 opmerking:

Hilde zei

Ik ben gisteren in de weer geweest met het uitproberen van mijn oudejaarsmenu. En als toetje wordt het dus hoogstwaarschijnlijk deze appel-cranberry compote. Fris en niet zwaar op de maag. Zo heb ik het graag ! Bedankt voor het recept Arden !