30 oktober 2008

Lasagne met spinazie

Lasagne met spinazie

Vleessaus:
  • 350 gram rundergehakt
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 dl rode wijn
  • 1 fles Sugocasa met kruiden (Grand'Italia)
Spinaziesaus:
  • 1 pak diepvries spinazie, 450 gram, ontdooid
  • 1 bakje ricotta (250 gram)
  • 1 ei
  • peper, zout
  • 45 gram vers geraspte Parmezaanse kaas
Verder:
  • 6 bladen lasagne, voorgekookt (zie Lasagne met courgette)
  • 2 bolletjes mozzarella van 125 gram, in plakjes
  • 40 gram vers geraspte Parmezaanse kaas
  • ovenschaal van ± 20 x 30 cm, ingevet
Gekookte lasagnebladen
voorgekookte lasagnebladen

Verwarm de oven voor op 200 ºC.

Vleessaus:
Bak het gehakt rul in een braadpan met dikke boden. Voeg de ui toe en laat even meebakken. Giet de rode wijn erbij en laat verdampen. Voeg de sugocasa toe en laat de saus ± 15 minuten zonder deksel pruttelen.

Spinaziesaus:
Laat de ontdooide spinazie in een zeef goed uitlekken. Doe over in een schaal. Meng de ricotta met het ei en de Parmezaanse kaas. Roer de spinazie erdoor. Breng op smaak met zout en peper.

Doe achtereenvolgens in de schaal:

Lasagne met spinazie
1/3 van de vleessaus, 3 lasagnebladen, helft spinaziesaus

Lasagne met spinazie
1/3 van de vleessaus, helft mozzarella (1 bolletje)

Lasagne met spinazie
3 lasagnebladen

Lasagne met spinazie
andere helft spinaziesaus

Lasagne met spinazie
de rest van de vleessaus

Lasagne met spinazie
rest mozzarella en Parmezaanse kaas

In het midden van de oven 25 - 30 minuten bakken.

Lasagne met spinazie

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Arden,

Lieve keukenprinces van me ik weet dat je dol bent op lekker eten en bewonder je recepten.

Ik wil echter een klein dingetje zeggen, stop met die gedroogde lasagne van Grande Italia.. Niet dat het troep is, dat hoor je mij niet zeggen maar bij de Ven/Sligro hebben ze heel goede pasta’s, ook lasagna vellen mocht de Ven Sligro combinatie even niet te bereiken zijn dan heeft Appie Hein ook nog een behoorlijk goed assortiment verse pasta, zo ook lasagna.

Zelf ben ik een beetje Italie-gek en zodoende dol op al die pasta’s zelf schreef je eens over een chocolademousse dat ze bijna orgastisch was zo heerlijk. Zo ook de Italiaanse (pasta) keuken. De meest eenvoudige recepten blijken erg lekker te zijn. Alio, olio et peperonicio, eigenlijk olie knoflook en een pepertje of pasta pancetta et pisellie, pasta met spek en doperwten of zelfs pasta in brodo, kortom pasta in bouillon. Natuurlijk hoort bij een dergelijk gerecht een laagje (het liefst vers geraspte) Parmezaan, de Ven/Sligro heeft heel goede parmezaan. Echt een delicatesse.

Maar goed ik begin weer uit te weiden, moet je niet doen, maar gezien het late uur en omdat ik met een lekker wijntje achter het toetsenbord zit loopt het natuurlijk weer een beetje uit.

Maar aan de andere kant, als het goed is ben ik morgen vrij en kan dus de halve dag in de keuken door brengen om wat lekkers voor mijn vrouw te maken. Ik denk iets … Italiaans of zo maar geen lasagna.

Natuurlijk blijf ik je kookblog volgen en als het even gaat kom ik af en toe kijken bij DOK als je er bent.

De tomaten kaas taart met basilicum http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2007/10/tomaten-kaastaart-met-basilicum.html is een doorslaand succes en inmiddels staat deze regelmatig op de kaart (of was het nou de tafel)

Ik ga naar mijn bed, het wordt een beetje laat.

Groetjes van onze kant en tot kokens/bakkens

Remi

Anoniem zei

De lekkerste lasagne die ik ooit gemaakt heb.
Bedankt voor het recept.

Groetjes Truus

Faabs zei

Hallo Arden,

Al lange tijd volg ik je foodblog, ik heb al veel heerlijke recepten en leuke tips/weetjes langs zien komen.

Gisteravond heb ik dit recept gemaakt en iedereen heeft er van genoten.

Anoniem zei

Deze lasagne is bij ons ook favoriet. Gisteren heb ik hem weer gemaakt, maar nu het gehakt weggelaten. Ik heb de saus gemaakt met italiaanse roerbakgroenten, en dan op de saus in lagen stukjes verse zalm gelegd. Echt een aanrader! Ik laat overigens wel de parmezaanse kaas weg.

Anoniem zei

Prima recept. Goede verhoudingen. Voor ons een klassieker.