07 oktober 2008

Chocolade-appelcake

Chocolade-appelcake

In het kader van "bak eens een andere appeltaart" bakte ik deze chocolade-appelcake. Hoewel appelcake? Van de appel is weinig terug te vinden en te proeven, de chocoladesmaak overheerst. De appel geeft wel een heel smeuïge structuur aan de cake. Toen ik het beslag proefde (ja ik ben zo iemand die de kom met een spatel helemaal leegschraapt en dan de spatel van onder naar boven aflikt ....) wist ik het al, dit wordt een succes.

Het recept vond ik op All Recipes, maar ik kon het natuurlijk weer niet laten om het te veranderen naar mijn eigen smaak. Zo heb ik de helft van het water vervangen door Calvados (die ik nog over had na het bakken van de Appelcake met marsepein en Calvados en de Appel-kruimeltaart), meer kaneel en minder piment (allspice) gebruikt en ook het vanille extract wat verminderd.

Ik was altijd in de veronderstelling dat als je alcoholhoudende drank gebruikt bij het koken en bakken de alcohol door het verhitten verdwijnt en alleen de smaak overblijft. Mis dus, helemaal verkeerd gedacht. Eetschrijver Gerrit Jan heeft mij weer op het rechte pad gebracht. Er blijft altijd wat alcohol aanwezig. Wil je deze cake dus ook aan kinderen of mensen die geen alcohol mogen/willen serveren, laat dan de Calvados weg en gebruik 120 ml water.

Chocolade-appelcake
Recept printen
  • 3 eieren
  • 400 gram suiker
  • 225 gram zachte ongezouten roomboter
  • 60 ml Calvados (of rum)
  • 60 ml water
  • 300 gram patentbloem
  • 10 gram cacao
  • 1 theelepel baking soda (natriumbicarbonaat/zuiveringszout)
  • 1½ theelepel kaneel
  • ½ theelepel piment (allspice)
  • snufje zout
  • 130 gram chocoladedruppels (of gehakte pure chocolade)
  • 250 gram geraspte appel
  • 2 theelepels vanille extract
  • tulbandvorm of cakevorm, ingevet
Verwarm de oven voor op 165 ºC.

Zeef de bloem, cacao, baking soda, kaneel, piment en zout boven een kom.

Mix (met de gardes van een handmixer of ballonklopper van een standmixer) de eieren, suiker, boter, Calvados en water in ± 5 minuten op hoge stand tot een luchtig geheel.

Mix het bloemmengsel erdoor tot het goed gemengd is. Schep de geraspte appel en de chocolade er met een spatel door. Schep het beslag in de vorm en strijk met de achterkant van een lepel glad.

Bak de cake in het midden van de oven in ± 75 minuten gaar. De cake is gaar als een in het midden gestoken prikker er droog uitkomt. Dek als de bovenkant te donker dreigt te worden de cake na ± 45 minuten bakken af met een velletje aluminiumfolie. Laat een half uur in de vorm op een rooster afkoelen en stort dan de cake op het rooster en laat volledig afkoelen. De cake blijft goed verpakt een paar dagen goed.

Chocolade-appelcake

Eet smakelijk!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,
Ik heb deze cake afgelopen vrijdag gemaakt en hij was echt heel erg lekker. Ik ben doorgaans geen liefhebber van chocolade cakes e.d. Maar de appel maakt de cake erg fris. Is zeker voor herhaling vatbaar.

Anoniem zei

Hallo, ik wil deze cake maken, maar kan ik de calvados weg laten? Mijn complimenten voor al jou recepten!! Groetjes

Anoniem zei

Ik heb deze cake net gemaakt, enorm lekker. Hij was wel mierzoet.

Anoniem zei

Hallo,

We maken regelmatig iets van je site en de recepten zijn perfect! Ik wil nu deze cake graag gaan maken met mijn zoon maar er gaat wel erg veel suiker in.
Kan ik ook minder suiker toevoegen of klopt het recept dan niet meer?

Groetjes,
Ingrid

Levine zei

Ingrid, je kunt de hoeveelheid suiker wel iets verminderen, bijvoorbeeld naar 300 gram.