02 augustus 2008

Cake met appel en bramen

Cake met appel en bramen

Mijn buurmeisje van vijf is mijn grootste fan. Regelmatig komt ze vragen of ik nog lekkere taart of koekjes heb en ze schept tegen iedereen op dat haar buurvrouw zulke lekkere dingen bakt. Vandaag had ze weer geluk; ik bracht een stuk van deze cake. Ze pakte het bordje met een brede lach aan, keer ernaar en zei vervolgens een beetje sip “ja maar, opa en oma komen eten”. O jee, het stuk was te klein ....... Geen probleem, een stuk erbij was zo gebracht en weer helemaal tevreden ging ze verder met spelen.

Cake met appel en bramen

Cake met appel en bramen

  • 175 gram zachte ongezouten roomboter
  • 285 ml slagroom
  • 225 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 3 grote eieren
  • 300 gram patentbloem
  • 3 appels
  • citroensap
  • bakje bramen, ± 150 gram
  • 1 eetlepel rietsuiker of lichtbruine basterdsuiker
  • vierkante bakvorm of springvorm van 24 cm, ingevet
Verwarm de oven voor op 200 ºC.

Schil de appels en verwijder het klokhuis met een appelboor. Snijd in plakken van 0,5 cm dikte en besprenkel de schijven met een beetje citroensap.

Doe de boter en de slagroom in een steelpannetje. Breng het mengsel aan de kook en zet dan het vuur uit.

Mix de eieren met de suiker tot het mengsel dikker wordt (3 – 5 minuten). Mix het boter-/slagroommengsel erdoor. Zeef de bloem boven de kom en schep er met een spatel door tot een glad mengsel.

Giet het beslag in de bakvorm. Verdeel de appelschijven over het beslag en leg de bramen erop. Bestrooi met rietsuiker.

Cake met appel en bramen

Bak de cake in 50 – 60 minuten gaar. Laat de cake in de vorm op een rooster afkoelen.

Cake met appel en bramen

Bron: aangepast recept van BBC Good Food

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wow, ik weet echt niet meer hoe ik op deze site terecht ben gekomen, maar ben blij dat ik 'Uit de keuken van Arden' heb gevonden. Wat een lekkere dingen en zo veel keus. Super!
Gelukkig wordt het ook goed en duidelijk uitgelegd allemaal, want ben nog een leek/baby in de keuken.
Bedankt.

Anoniem zei

Hoi Arden,

klopt het dat het beslag van deze cake geen extra rijsmiddel bevat? Ik wil hem binnenkort eens maken, maar wil dit graag nog even zeker weten, ook al omdat er een nogal zware bovenlaag op komt. Alvast bedankt voor je reaktie!

Groet, Mamuffin.

Levine zei

Mamuffin: ja het klopt dat deze cake geen extra rijsmiddel bevat.

Anoniem zei

De cake is perfekt gelukt: mooi hoog geworden en gebleven. De smaak is prima en wordt beter naarmate de cake langer staat. Bedankt weer!

Groet, Mamuffin.