25 juli 2008

Jamtaart

Frambozenjam / Raspberry jam

Vorige week kocht ik op de markt voor een prikkie meer dan een kilo frambozen. Ze waren niet meer zo mooi, ze waren een beetje gedeukt, gehutst en gebutst – en daarom zo goedkoop – maar nog prima geschikt om jam mee te maken. Zo gezegd, zo gedaan.

Een paar dagen later kwam ik op de weblog van David Lebovitz een recept tegen voor Easy Jam Tart. Echt zo’n recept om meteen naar de keuken te hollen en aan de slag te gaan. Ook zo gezegd, zo gedaan.

Resultaat: een overheerlijke frambozenjamtaart. Natuurlijk extra lekker door de zelfgemaakte jam! Makkelijk te maken en voor herhaling vatbaar. Ik heb ook nog (zelfgemaakte) bosbessenjam en bramenjam staan, dat belooft wat ......

Jamtaart / Easy Jam Tart

Zo heb ik hem gemaakt:

Jamtaart
Recept printen
  • 110 gram zachte ongezouten roomboter
  • 100 gram suiker
  • 1 groot ei
  • 1 grote eidooier
  • 1/8 theelepel amandelextract
  • 190 gram patentbloem
  • 70 gram maïsmeel
  • snuf zout
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 450 gram jam, smaak naar keuze (let erop dat de jam niet te dun is)
  • rietsuiker, om te bestrooien
  • ronde of vierkante vorm met losse bodem van 24 cm, licht ingevet
Meng de bloem, maïsmeel, zout en bakpoeder.

Mix de boter en suiker (met een handmixer of platte klopper standmixer) door elkaar. Voeg het ei, de eidooier en het amandel extract toe, blijf nog een paar minuten mixen. Voeg het bloemmengsel in gedeelten toe. Niet te lang mixen!

Verdeel het deeg in twee stukken: 1 groot stuk van ong. 330 gram (voor de bodem) en een kleiner stuk (voor de bovenkant). Druk het grotere stuk deeg uit tot een platte schijf en verpak in plastic folie. Maak van het kleinere stuk deeg een rol met een diameter van 5 cm en verpak ook in plastic folie. Leg beide deegstukken minstens 1 uur in de koelkast.

Haal het deeg voor de bodem uit de koelkast. Verwarm de oven voor op 190 °C. Bebloem de werkplek lichtjes en kneed het deeg even door tot het wat zachter is (dan kan je het makkelijker verwerken zonder dat het scheurt). Druk het deeg uit in de vorm, eerst uitrollen en dan in de vorm leggen kan ook (zo heb ik het gedaan). Snijd de randjes netjes bij. Het deeg is heel makkelijk te repareren, een stukje erbij “plakken” gaat prima.

Verdeel de jam over de deegbodem. Zet terwijl je de deegplakjes voor de bovenkant maakt de deegbodem nog even in de koelkast en haal de rol deeg voor de bovenkant uit de koelkast.

Jamtaart / Easy Jam Tart

Snijd de rol deeg in dunne plakjes en verdeel over de jam. Bestrooi met ± 2 eetlepels rietsuiker.

Jamtaart / Easy Jam Tart
Jamtaart / Easy Jam Tart

Bak de taart in het midden van de oven in 20 - 25 minuten gaar en bruin. Laat in de vorm afkoelen. De taart kan een paar dagen, goed verpakt, bewaard worden, maar is natuurlijk versgebakken het allerlekkerst.

Jamtaart / Easy Jam Tart
Eet smakelijk!

PS: vanavond aten wij als dessert het laatste stukje van deze (woensdag gebakken) taart, hij smaakte nog meer dan uitstekend. Mijn echtgenoot vindt hem zo lekker dat hij inmiddels heeft gevraagd - het klonk nog net niet als een opdracht - of ik morgen weer een nieuwe wil bakken......

Jamtaart / Easy Jam Tart

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een idee je moet er maar op komen...ziet er heerlijk uit en je kan zelf bedenken in wat voor smaakje je zin hebt ;)

Gr Gipskruit

Anoniem zei

Ik heb de taart gemaakt met als vulling 'Gelei van zomerfruit' (gekookte nectarines, abrikozen en perziken) uit het kookboek van Lucette Faber.
Heerlijk.

Joke

Annemarie zei

Beste Arden,

Héél erg bedankt voor dit recept! Ik heb hem gemaakt met courgette-jam en gebakken in een boterkoekvorm bij gebrek aan een springvorm. De taart smaakt héérlijk! Op mijn blog kun je de foto's zien.

http://annemarie-leslilas.blogspot.com/2008/08/koffie-mt-courgette-jamtaart.html

Anoniem zei

Vandaag deze taart gemaakt, en het is heerlijk (met pruimenjam die eigenlijk in mei al "verlopen" was). Maar wat is maismeel eigenlijk? Ik heb bij de toko gekocht, en dat ziet er uit als gele griesmeel, en je proeft ook de korreltjes in het deeg. Is dat de bedoeling, of had ik een andere soort maismeel moeten zoeken? Ik hoor het graag,

Amar

Levine zei

Hallo Amar, je hebt maismeel in een grovere variant die ook wel polenta wordt genoemd en in een fijnere variant. Ik heb fijn maismeel gebruikt. Beide soorten kunnen gebruikt worden. Je kunt ook eens kijken bij een reformwinkel, maismeel wordt daar ook vaak verkocht.

Anoniem zei

Beste Arden,

kun je mij vertellen welke heerlijke jamvulling je hebt gebruikt afgelopen zaterdag in Den Haag? (Voor het geval je meerdere smaken hebt gemaakt, het was de allerlaatste taart)

Alvast bedankt!

Marieke

Levine zei

Hallo Marieke,

Ik heb zelfgemaakte jam gebruikt: frambozen-aardbeien (met misschien nog wat kersen erdoor).