09 juli 2008

Hartige broodtaart

Terwijl ik dit typ zit ik achter mijn splinternieuwe bureau. Wow, een zee aan ruimte, ik kan nu al mijn recepten, aantekeningen enz. om me heen hebben zonder dat ik met al die spullen op de muismat van mijn echtgenoot terecht kom (ja, ook hij heeft een nieuw eigen bureau). Bijna alles is geverfd, nieuwe kasten zijn ingeruimd, meubels hebben een ander plaatsje gekregen, binnenkort komen de nieuwe luxaflex, wordt de trap nog een keer geschilderd en dan zijn we voorlopig weer klaar. Hoewel? Ik ben nog steeds bezig met opruimen, wat kan een mens (ik in dit geval) toch een hoop spullen bij elkaar verzamelen in een klein huis. Ik heb heel veel opgeruimd en weggedaan en dan bedoel ik echt héél véél! Ik heb ook mijn receptenverzameling (eigenlijk meer een stapel papier van meer dan een meter hoog) uitgezocht en het meeste weggedaan. Daar zijn inmiddels alweer een paar nieuwe voor in de plaats gekomen hoor ..........

Maar goed ............. over tot de orde van de dag. Vandaag aten wij een hartige broodtaart. Niet moeilijk om te maken, altijd een succes. Met de vulling kan je alle kanten op. Vandaag heb ik het eenvoudig gehouden met een vulling van prei, rode paprika en spekjes.

Hartige broodtaart


Deeg:
  • 250 gram tarwebloem
  • 3 gram droge gist
  • 5 gram zout
  • 100 gram water
  • 1 ei
Vulling:
  • 1 dikke prei, in ringetjes
  • 1 rode (punt) paprika, in stukjes
  • 1 kleine ui, gesnipperd
  • beetje olijfolie
  • ± 80 gram gerookte spekblokjes
  • 6 blaadjes verse basilicum
  • 150 gram crème fraiche
  • 2 eieren
  • 70 ml melk
  • peper, zout
  • (gerookt) paprikapoeder
  • handje geraspte emmentaler of gruyère
Maak een deeg van de bloem, droge gist, zout, water en ei. Dit gaat heel makkelijk op de pizzastand van een broodbakmachine. Bij de Panasonic duurt dat 45 minuten.

Maak intussen de vulling: fruit de prei, paprika en ui in de olijfolie in ± 5 minuten zacht, maar niet bruin. Schep uit de pan en laat wat afkoelen.
Klop de crème fraiche los met de melk en de eieren en maak op smaak met zout, peper en paprikapoeder. Snijd of scheur de blaadjes basilicum in stukjes.

Haal het deeg als het programma is afgelopen uit de machine. Sla het voorzichtig door, vet daarbij je handen en de werkplek in met wat olie dan plakt het niet en laat afgedekt ± 10 minuten liggen.
Verwarm de oven voor op 190 ºC.

Druk het deeg uit op een ingevet of met een bakmatje bekleed bakblik van ± 30 x 27 cm. Ik gebruik hiervoor een uitschuifbaar bakblik, te koop bij o.a. Blokker/Marskramer. Let erop dat je een opstaand randje maakt, anders loopt de vulling eruit.

Schep de prei/paprika/ui op het deeg, verdeel de spekblokjes en basilicum erover en schenk het creme fraiche/eimengsel erover. Bestrooi met de geraspte kaas.

Bak ± 35 minuten in de oven tot de randen goudbruin zijn en de vulling gestold is.

Lekker met een gemengde salade erbij.

Eet smakelijk!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

He wat gezellig dat je er weer bent. We hebben je hier in huis echt genist. Om het te vieren eten we morgen dus maar broodtaart.

Groetjes Truus

Anoniem zei

Welkom terug "Arden", 't was wel een beetje heel erg stil, maar soms moet je gewoon geduld hebben.

Vandaag geen broodtaart maar een heerlijk italiaans recept, super eenvoudig en ik vind het erg lekker.

Oh ja, Pasta, Alio, olio et peperonico. Pasta met knoflook, olijfolie en pepertjes.

Ik ben blij dat je weer terug bent.


Remi

Tamara zei

Hoi Levine,

Gisteren deze broodtaart gemaakt, ingrediënten aangepast naar wat ik in huis had, maar een enorm succes! We vonden het allemaal erg lekker, veel beter dan met bijvoorbeeld bladerdeeg of hartige taartdeeg.

Ik kijk uit naar je eerste boek, want ondanks de bakboeken die ik heb, betrap ik mezelf erop dat het meeste wat ik bak toch van jou blog komt, complimenten dus!

Levine zei

@Tamara: bedankt voor de complimenten :-). Boek wordt aan gewerkt.

Andrea zei

Levine,

Ik heb geen bbm, en wil graag deze broodtaart maken. Hoe lang moet herdeed dan rijzen?

Groetjes,
Andrea

Levine zei

Andrea: totdat het deeg ongeveer in volume verdubbeld is. Preciese tijd is niet aan te geven, ligt aan deegtemperatuur en omgevingstemperatuut. Zal 45-60 minuten zijn. Succes!