27 juli 2008

Cake met kersen

Kersencake

Cake met vers fruit erin vind ik altijd lekker. Enige probleem is dat het verse fruit altijd (bij mij althans) naar de bodem zakt. Ook al bestrooi ik het fruit eerst met wat bloem, of strooi ik het fruit op het cakebeslag in plaats van erdoor te mengen, na het bakken zie je er niks meer van. Voor de smaak maakt dat niet uit, maar het zicht wil toch ook wat ☺. De oplossing voor dit probleem vond ik op de site Joy of Baking: je houdt wat fruit achter en legt dat pas nadat de cake 15 minuten gebakken heeft op de bovenkant. Bingo: de cake ziet er fantastisch uit!

Kersencake

Cake met kersen
Recept printen
  • 450 gram verse kersen
  • 210 gram patentbloem
  • 1 ½ theelepel bakpoeder
  • snuf zout
  • 2 grote eieren
  • 150 gram suiker
  • 113 gram ongezouten boter, gesmolten en afgekoeld
  • 80 ml (volle) melk
  • 1 theelepel vanille extract
  • rasp van 1 citroen (of ¼ theelepel citroenolie)
  • 1 theelepel bloem om de kersen mee te bestrooien
Verwarm de oven voor op 200 ºC. Vet een springvorm van 24 cm Ø in met boter en bekleed de bodem met bakpapier.

Meng de bloem met het bakpoeder en het zout.

Was de kersen, dep ze goed droog en ontpit ze. Dit gaat het makkelijkst met een kersenontpitter, te koop bij bijvoorbeeld Blokker of een kookwinkel.

Houd 15 kersen achter en snijd ze doormidden. Laat de rest van de kersen heel.

Mix - met handmixer of platte klopper standmixer/KitchenAid - de eieren en suiker tot een dik mengsel in 3 - 5 minuten. Voeg de gesmolten boter, melk, vanille extract en citroenschil toe. Mix tot alles net gemengd is. Voeg het bloemmengsel toe. Mix tot alles net gemengd is. Bestrooi de kersen met de theelepel bloem en schep ze door het cakebeslag. Schep het beslag in de vorm. Strijk de bovenkant glad met de achterkant van een lepel.

Bak de cake in het midden van de oven 15 minuten. Open de oven, schuif de bakplaat er een stukje uit en leg snel de achtergehouden gehalveerde kersen op de cake. Snel de deur weer dicht doen en de cake in nog ± 20 minuten gaar en goudbruin bakken. Een in het midden gestoken prikker moet er schoon uitkomen.

Laat de cake op een rooster ± 15 minuten afkoelen, verwijder dan de rand van de springvorm. Bestrooi voor het serveren desgewenst met poedersuiker of geef er licht opgeslagen slagroom bij.

Kersencake
Kersencake
Eet smakelijk!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hé, ziet er goed uit !
Een tip om fruit te verwerken in je gebak , m.n. om die kleur op z'n plek te houden bij het mixen ( paarse muffins en zo ) : je fruit er ( iets ) bevroren doorheen mengen. Als je ze dan nog met bloem bestuift heb je , als het goed is , 2 vliegen in 1 klap. (Gatsie,deze uitspraak past niet echt in deze context...)Als het maar lekker is , toch ??

Anoniem zei

Hoi Arden,
Ik kwam deze pagina tegen in mijn zoektocht naar lekkere taart en cake recepten. Wat een geweldige site! Ik ben meteen met deze kersencake aan de slag gegaan, maar het ging niet helemaal goed. Hij is namelijk helemaal ingezakt. Heb jij enig idee wat ik verkeerd gedaan kan hebben? Ik heb dit al vaker gehad... Hij smaakte verder wel prima, maar het ziet er niet uit, zo'n platte cake.

Groetjes, Valentine

Levine zei

Hallo Valentine,

Belangrijk bij cake is dat de boter, suiker en de eieren goed door elkaar gemengd worden. Dit recept is wat anders dan een 'gewone' cake. Bij een 'gewone' cake mix je eerst de boter en de suiker door elkaar. Dit duurt enkele minuten, dan de eieren er een voor een bijvoegen. Het volgende ei pas toevoegen als het vorige geheel is opgenomen. Ik trekt daar zeker 10 minuten voor uit. Dan heel voorzichtig, liever niet met de mixer, de bloem erdoor scheppen. Kijk maar eens bij de Cake met blauwe bessen en citroen.

Heb je voor deze cake kersen uit een pot gebruikt of verse kersen? Kersen uit een pot zijn natter en kunnen daardoor ook het inzakken van een cake veroorzaken.

Anoniem zei

Als ik een cake bak met kersen laat ik de kersten eerst goed uit lekken en neem dan 125 ml van het vocht. Dit doe ik met de kersen in een pannetje en meng er 1 eetl. Maizena door. Dit in laten koken tot het wat dikker wordt, dan over de cake uitstrijken en iets aandrukken. zodat het niet helemaal boven op blijft liggen. Dit gaat prima. en is een heerlijke cake geworden!