22 december 2007

Kerstmenu 2007

Nog twee dagen en dan is het Kerst en warempel ...... ik ben er eindelijk uit wat we gaan eten. Het voorgerecht is uitgekozen door manlief: kreeftensoep. Hij dacht daarbij aan mij omdat ik kreeft echt heel lekker vind en aan de kreeftensoep die we al een paar keer hebben gegeten bij 'De Koepel' in Voorburg, de brasserie tegenover restaurant-hotel Savelberg. In De Koepel kan je ook van Savelbergs keuken genieten, eenvoudiger gerechten en tegen schappelijker prijzen :-).
Nu ga ik gelijk ook maar even een mogelijk misverstand rechtzetten. Mijn kreeftensoep haalt het bij lange na niet bij die van Savelberg, maar is toch ook erg lekker. De wijn die we erbij drinken is een Sancerre.

Als hoofdgerecht eten we een lekker stuk vlees: ribeye. Ik heb door de slager plakken laten snijden die overal even dik zijn. Hoe je ribeye het beste kunt klaarmaken is te zien in deze filmpjes: filmpje 1 en filmpje 2 (het 2e filmpje is van Gordon Ramsay). Hoewel ik een saus niet echt nodig vind bij een goede ribeye ga ik er voor de liefhebbers toch een bij maken: 50 gram sjalotjes aanfruiten in wat boter, daarbij 1 laurierblaadje, 1 geplet teentje knoflook, 3 dl rode wijn en 1 dl rode port. Laten inkoken tot 1/3. 3 dl kalfsfond toevoegen en zachtjes laten inkoken tot de juiste dikte. Saus zeven. Monteren met 25 roomboter en op smaak brengen met zout en peper. Als bijgerechten een aardappeltaartje en haricots vert. De haricots vert kook ik eerst beetgaar. Daarna wikkel ik ze met een stuk of 10 samen in een plakje pancetta. De pakketjes bak ik vervolgens in een klein beetje boter even aan in een koekenpan zodat de haricots weer warm worden en de pancetta knapperig. De ham laat ik weg in het aardappeltaartje en voor de kaas neem ik Parmigiano Reggiano en Reblochon. Uiteraard ontbreken de stoofpeertjes niet op onze kersttafel. Daarbij drinken we een volle rode wijn: een Shiraz van Jacob's Creek uit Australië.

Als ware chocoholic heb ik als toetje gekozen voor een driedubbele chocoladetaart: chocolade-sinaasappel-biscottitaart. De taart bestaat uit een chocolade biscottibodem bestreken met sinaasappelmarmelade, daarop een (in een kleiner formaat gebakken) chocoladecake met rozijnen die eerst geweekt zijn in sinaasappellikeur. De taart wordt afgewerkt met chocolademousse en als finishing touch afgestreken met chocoladeglazuur. Het recept van deze taart kan je vinden in de Delicious Kerst 2007 (blz. 126). Als wijn drinken we daarbij een Banyuls. Deze zoete wijn past bijzonder goed bij chocolade.

Chocolade-sinaasappel-biscottietaart

Als afsluiting een heerlijk kopje espresso.

Geen opmerkingen: