05 juli 2007

Vis uit de oven: Zeebroodschotel

Zeebroodschotel

Eén van mijn succesrecepten als ik eters krijg is deze "Zeebroodschotel". Mensen zijn altijd verrast als ik de schaal op tafel zet; het brood wordt namelijk in dezelfde schaal gebakken als de vis. Eerst wordt een lange sliert brooddeeg in de vorm gelegd en middenin wordt de vulling geschept. Vervolgens wordt de vulling overgoten met witte wijn en room. In de hete oven wordt de vulling gaar en rijst het brood. Klinkt dat simpel? Ik kan je hierbij verklappen dat het ook simpel is!

Het brooddeeg kan je zelf maken of een pak mix voor wit brood gebruiken. Ik maak het uiteraard zelf en maak dan meer dan nodig is voor de schotel. Een gedeelte gebruik ik voor de visschotel en van de rest maak ik een brood voor de volgende dag. Het deeg voor het brood laat ik voor de 2e keer rijzen als de visschotel in de oven staat (het deeg voor de visschotel rijst maar 1 keer, het gaat direct na het vormen in de oven). Zodra de zeebroodschotel uit de oven komt kan het brood erin. Twee vliegen in 1 klap: een heerlijke maaltijd en ook nog eens een broodje voor de volgende dag.

Het idee voor deze visschotel heb ik niet helemaal van mezelf; het idee heb ik al jaren geleden opgedaan in een TIP Culinair. Ik heb er in de loop der jaren wel wat aan geknutseld en ik denk dat ik dat ook blijf doen. Zo lijken me wat zwarte olijven erdoor ook nog een lekkere toevoeging. Ik heb wel gemerkt dat het geen fotogeniek gerecht is, ook daar moet ik nog wat aan knutselen :-).

Zeebroodschotel
  • 1 grote ui, in dunne halve ringen
  • 1 prei, in ringetjes
  • 2 pomodori tomaten, zaadjes en vocht verwijderd, in stukjes
  • 400 gram verschillende soorten stevige vis, in blokjes (bijv. zalm, zeewolf, dorade, kabeljauw)
  • 100 gram garnalen (Hollandse of Noorse)
  • 1 eetlepel roomboter
  • 100 gram gerookt sprek, in reepjes
  • 400 gram krieltjes, voorgekookt
  • paar stukjes gedroogde tomaat op olie, in reepjes
  • 1 ½ theelepel Provencaalse kruiden
  • zout, versgemalen peper
  • 1 dl slagroom
  • 1 dl droge witte wijn
In een braadpan de boter verhitten, spekjes toevoegen en op zacht vuur uitbakken.
Voeg vervolgens de ui, prei en krieltjes (in gedeelten) toe. ± 5 minuten laten bakken. Af en toe omscheppen.

Draai het vuur uit.

Toevoegen: vis, garnalen, tomaat, gedroogde tomaat en Provencaalse kruiden. Door elkaar mengen en op smaak brengen met zout en peper. Tot gebruik in de koelkast zetten.

Brooddeeg
  • 800 gram tarwebloem
  • 10 gram droge gist
  • 500 gram lauw water
  • 1o gram suiker
  • 40 gram roomboter
  • 10 gram zout
  • OF 1 pak mix voor wit brood + de ingrediënten volgens de gebruiksaanwijzing
Werkwijze KitchenAid:
Lost de gist en de suiker op in het lauwe water. Laat 10 minuten staan. Voeg de bloem toe, kort met de deeghaak op stand 1 kneden tot alle bloem door het water is opgenomen. Laat afgedekt 20 minuten staan. Voeg dan het zout en de boter toe. In ± 10 minuten op stand 2 tot een soepel deeg kneden. Laat in een met wat olie ingevette kom 1 uur rijzen tot dubbele volume.

Verwarm de oven tegen het einde van de rijstijd voor op 225 ºC. Vet een grote ovenschaal (rond of rechthoekig) in.

Stort het gerezen deeg op een ingevette of bebloemde werkplek. Verdeel in twee stukken. Leg 1 stuk nog even afgedekt weg. Maak van het andere stuk een lange sliert en leg deze langs de rand in de ovenschaal.

Laat in een steelpan de wijn met de room heet worden.

Vismengsel in het midden van de ovenschaal scheppen. ¾ deel van het wijn-/roommengsel over de vis schenken (niet over het brooddeeg!).

Zeebroodschotel

Zet de schaal op een bakplaat in het midden van de oven en laat in ± 30 minuten gaar en bruin worden. Halverwege of als de schotel te droog wordt het resterende wijn-/roommensel over de vis schenken. Eventueel na 20 minuten met aluminiumfolie afdekken als het brood te donker wordt.

Zeebroodschotel

Snijd aan tafel voor iedereen een stuk brood af en schep er wat vis naast.

Serveer bij de zeebroodschotel een salade van verschillende soorten sla met bijvoorbeeld een walnotendressing (3 eetlepels walnotenolie - 1 eetlepel azijn - mespunt (dragon)mosterd - zout - peper).

Wij dronken er - op advies van "onze" wijnhandel - een Argentijnse witte wijn bij, gemaakt van de Viognierdruif (en uiteraard heb ik deze wijn ook in het gerecht gebruikt).

Vorm terwijl de schotel in de oven staat van het resterende deeg een brood en laat afgedekt rijzen tot bijna dubbele volume. Bak het als het voldoende gerezen is (en de visschotel uit de oven is) in de hete oven, verlaag na 15 minuten de temperatuur naar 200 ºC. Bak in ± 35 gaar en bruin. Laat afkoelen op een rooster.

Eet smakelijk!

5 opmerkingen:

Aranka zei

Ha Arden,

Ik meen 'm al eerder voorbij te hebben zien komen. Maar nu moet ik hem toch echt maken. Volgende week krijgen we visite, dus dan is het wel een goede gelegenheid :-)

Levine zei

Dat kan kloppen, dat je 'm al eens eerder voorbij hebt zien komen. Ik heb het recept tijden geleden ook al eens geplaatst bij Bakkerswereld.
Ik wens je alvast eet smakelijk :-).

Anoniem zei

Hi Arden,
Ik heb gisteren deze schotel gemaakt en het was heerlijk!
Groeten,
Helen

Anoniem zei

Hallo Arden,
Ook wij maakten vaak het oorspronkelijke recept. Super lekker. Het recept van de man met de baard op de foto zijn we kwijtgeraakt. Mooi dat jij hem hebt geplaatst in aangepaste vorm.
Kun je mij vertellen welke kruiden er oorspronkelijk in zaten?
Groet
Henk

Levine zei

Hoi Henk, geen flauw idee. Ik heb het oorspronkelijke recept ook niet meer.