23 juni 2007

Recept Aardappelsalade

Aardappelsalade

Eén van mijn favoriete foodblogs is What's for lunch honey? Meeta weet me iedere keer weer te verrassen met haar lekkere recepten én haar prachtige foto's. De gerechten zien er op haar foto's zo lekker uit dat ik ze bij wijze van spreken kan proeven.

Van de week ontdekte ik haar recept voor Potato Salad Lite. Afgelopen dinsdag heb ik hem gemaakt, maar dan op mijn manier.

Meeta houdt niet van mayonaise en heeft voor de dressing yoghurt en kwark gebruikt. Ik was natuurlijk weer eigenwijs en heb wél mayonaise gebruikt en nog een aantal dingen veranderd. Eigenlijk was ik van plan om de mayonaise zelf te maken - ik had al een recept uitgezocht - maar op het laatste moment kwam dat er niet van. In plaats daarvan heb ik Hellman's mayonaise gebruikt. Veel lekkerder dan bijvoorbeeld die van Calvé. We vonden de salade zeer geslaagd! Ga ik zeker vaker maken.

Zo heb ik de salade gemaakt:

Aardappelsalade

  • 500 gram Roseval aardappelen
  • 130 gram gekookte ham, in blokjes
  • 100 gram verse of diepvries doperwten, gaar gekookt
  • 1 rode puntpaprika, in stukjes
  • 100 gram wortel, in dunne plakjes
  • 3 kleine zoetzure augurken, in plakjes
  • 1 kleine rode ui, fijn gesnipperd (of 5 bosuitjes, in dunne plakjes)
  • 1 appel, in blokjes
  • 100 gram Hellman's mayonaise
  • 1 bekertje zure room (125 ml)
  • zout en peper
  • ½ theelepel mosterpoeder
Kook of stoom (nog lekkerder!) de aardappelen in de schil gaar. Maak intussen de dressing: meng de mayonaise met de zure room en maak op smaak met zout, peper en mosterdpoeder. Doe de ham, doperwten, paprika, wortel, augurk, ui (of bosui) en appel in een schaal.

Pel de gekookte aardappelen als ze nog warm zijn en snijd ze in dikke plakken en halveer ze. Meng de warme aardappelplakken door de ingrediënten in de schaal. Schep er de dressing door. Laat een half uurtje op kamertemperatuur staan voor het serveren.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Hai Levine,

Heb je ook een recept voor een aardappelsalade "naturel"? (Die meer overeenkomt met de Kartoffelsalat zoals je die koopt.)

Of kan ik uit dit recept gewoon de "exotische" ingrediënten weglaten?

Verder heb ik nog de volgende vragen:
- Ik ben zelf niet zo'n fan van (te) (veel) sour cream; ik vind het meer een smaakmaker voor gebruik met met mate en verpest bij teveel de smaak voor me. Kan ik een deel ook vervangen door bijv. wat meer mayonaise+azijn? Of misschien slasaus?
- Kan ik ook (elke) andere vastkokende aardappelen gebruiken?
- Hoe lang moeten de aardappelen gekookt worden (helemaal gaar of bijv. net tegemn gaat aan zodat de plakken niet breken)?
- Ik wil dit graag bereiden voor een grote groep (als bijgerecht voor bij een buffet), en wil dan ca. 3-5kg maken. Ik heb dan altijd veel moeite met "zout en peper (naar smaak)"; kun je adviseren hoeveel gram peper en zout per kg een goed uitgangspunt is?

Dank je wel alvast,

Michel.

Levine zei

Michel, Als je liever een aardappelsalade zonder 'exotische' ingrediënten wilt maken moet je op zoek naar een ander recept. Ik heb dat zo snel niet voorhanden. Je kunt iedere vastkokende aardappel gebruiken, ze moeten wel gaar zijn maar ook weer niet overgaar. Je moet ze in stukjes/plakjes kunnen snijden zonder dat ze uit elkaar vallen.

Hoeveelheden zout en peper kan ik je niet in grammen aangeven, ten eerste is dat persoonlijk en ten tweede weeg ik zout en peper nooit af.

Succes met het buffet!

Unknown zei

Ik ga deze aardappel salade morgen maken. Lijkt me zalig!