01 mei 2007

Kip met paprika, champignons en sinaasappel

Kip met paprika, champignons en sinaasappel

Wat een weelde, ik heb met dit mooie weer vijf achtereenvolgende dagen vrij! Ik had me van tevoren voorgenomen vooral ook te gaan genieten van het mooie weer en tot nu heb ik me daaraan gehouden. Is heel wat, want ik ben altijd met van alles en nog wat bezig; kan me er moeilijk toe zetten om eens op mijn 'kont' te gaan zitten. De afgelopen vier dagen is het me zowaar gelukt om een paar uurtjes lekker languit in de zon te liggen en in een nieuw boek te beginnen. Uiteraard (kan het toch niet laten) heb ik ook nog lekker gekookt en gebakken. Zondag heb ik de Oranje broodjes van Lien van Notitie van Lien gemaakt (aanrader, zijn erg lekker - zie foto), gisteren heb ik uit het Bernard Clayton's New Complete Book of Bread twee krentenbroden met spijs gebakken (foto) en vandaag ben ik begonnen aan een nieuw experiment: 'echte' croissants. Het deeg ligt nu gevouwen en wel in de koelkast bij te komen. Morgenochtend ga ik er weer mee verder. Ben benieuwd! Uitgebreid verslag ervan komt nog op mijn weblog (als ze lukken tenminste ..... en zo niet misschien ook wel).

Na mijn zonnebad van vanmiddag had ik geen zin om me weer netjes aan te kleden en me op te tutten (je weet tenslotte maar nooit wie je tegenkomt .....) om boodschappen te gaan doen. Gelukkig had ik nog van alles in huis om dit zonnige kipgerecht klaar te maken:

Kip met paprika, champignons en sinaasappel
  • 2 uien, gesnipperd
  • 2 rode (punt) paprika's, in stukjes
  • 250 gram champignons, in plakjes
  • 1 - 2 teentjes knoflook, gehakt
  • ± 3 eetlepels olijfolie
  • 4 (enkele) kipfilets, in blokjes
  • 2 eetlepels bloem
  • zout, peper
  • 1 theelepel (gerookt*) paprikapoeder
  • geraspte schil van 1 sinaasappel
  • sap van 2 sinaasappels
  • 250 ml kippenbouillon
  • 150 ml witte wijn - ik heb een Pinot Blanc uit de Elzas gebruikt
  • ± 1 tl worcestershiresaus
  • paar draaien uit de molen van gedroogde chilipepertjes
  • eventueel nog zout en peper naar smaak
  • 2 eetlepels peterselie, fijngesneden
* het verhaal over het gerookte paprikapoeder volgt nog.

Fruit de ui glazig in 1 ½ eetlepel olijfolie, voeg de paprika toe, laat even meebakken en voeg dan de champignons en de knoflook toe. Laat nog ± 5 minuten zachtjes bakken.

Meng intussen de bloem met zout, peper en paprikapoeder. Schep de blokjes kip erdoor. Dit gaat het heel makkelijk in een plastic zak: bloemmengsel erin doen, kipblokjes erbij, omschudden en klaar!

Schep het groentenmengsel uit de pan en zet apart. Doe de resterende (1 ½ eetlepel) olijfolie in de pan, laat goed heet worden in bak de kipblokjes (in gedeelten) bruin. Schep de kip uit de pan en zet apart.

Voeg bouillon, sinaasappelsap, sinaasappelrasp en wijn toe, roer de aanbaksels goed los. Doe de groenten en de kipblokjes terug in de pan. Roer er de worcestershiresaus en gedroogde chilipepertjes uit de molen door. Laat op zacht vuur in ± 25 minuten gaar worden. Zonodig op smaak brengen met zout en peper. Strooi er als laatste de peterselie over.

Lekker met rijst of gekookte aardappels en een lekker glas wijn. Wij hebben er de Pinot Blanc bij gedronken die er ook in zit, een lekkere combinatie vonden we zelf.

Eet smakelijk!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou, ik heb alles in huis (gehaald), dus wij eten dit vanavond! En de appeltaart bak ik zaterdag!

Anoniem zei

Nou het was een succes, heerlijke en verrassende combinatie! Dit recept is een blijvertje!

Levine zei

Hoi Silvia,

Leuk om te horen :-)) dat het recept een succes is.

Anoniem zei

hoiii .. heej kan je ook dit gerecht maken maar dan de sinaasappels weglaten?

Levine zei

Tsja.......dat kan wel, maar dan krijg je wel een hele andere smaak. Juist de sinaasappelsap en rasp maakt het geheel bijzonder van smaak. Als je het weg wilt laten moet je wel ander vocht toevoegen, bijv. dezelfde hoeveelheid bouillon of wijn