20 mei 2007

Gerookt paprikapoeder en kaneel

Het gerookte paprikapoeder dat ik in de Kip met paprika, champignons en sinaasappel heb gebruikt heb ik in New York gekocht. Om precies te zijn bij Penzeys Spices in de Grand Central Market in Grand Central Station. Als je ooit in New York bent ga er dan beslist een kijkje nemen. Zeer de moeite waard!

Grand Central Market lijkt op het eerste gezicht 1 grote lange winkel, maar bestaat uit verschillende winkeltjes. Als je er doorheen loopt zie je links en rechts van je de mooiste producten liggen en staan: verse vis, mooie taarten, ambachtelijk gebakken brood, delicatessen, groente en vlees. Toen we er in 2005 waren was hier "Adriana's Caravan" gevestigd, een kruidenwinkeltje, dit was nu helaas verdwenen maar gelukkig vervangen door Penzeys Spices.

Bij Penzeys verkopen ze ontzettend veel kruiden, ook 'smoked paprika powder'. Ik had er nog nooit van gehoord, misschien is het ook wel te koop in Nederland? (Update: via de de site Spanjewinkel en Herbs 'n Spices kan je het bestellen). Als je het potje open doet ruik je duidelijk een rookgeur en het geeft gerechten net een extra 'touch'. Ik kwam er uiteraard niet met lege handen vandaan (die half lege koffers van de heenweg waren ook na mijn andere inkopen nog niet vol...). Behalve het gerookte paprikapoeder heb ik pure vanille extract gekocht (de gewone en double strenght), pure lemon en orange extract en verschillende soorten kaneel. Over kaneel gsproken...... ik dacht altijd (heel naïef misschien) dat kaneel kaneel is. Je potje kaneel is leeg en je gaat naar de supermarkt en koopt een nieuw potje. Nee dus, er zijn wel degelijk verschillende soorten en smaken kaneel. Je ruikt het verschil al als de potjes opengaan. Weer wat geleerd :-).

De Chinese Cassia Cinnamon is sterk, zoet en kruidig en vooral lekker in kaneelbroodjes (Cinnamon rolls), fruittaarten, muffins en bananencake. Het is ook lekker om er kaneelsuiker mee te maken. Voor de Ceylon Cinnamon wordt alleen de beste kwaliteit kaneel gebruikt, het is erg lekker in appeltaart, fruittaarten en muffins. De Extra Fancy Vietnamese Cassia Cinnamon bevat veel olie: 6%. Het is een sterke kaneel, vol van smaak en zoetig. Als je het samen met nog andere kruiden gebruikt is 2/3 van wat je normaal zou gebruiken genoeg. Erg lekker om kaneelsuiker mee te maken en dan over wafels of op pannenkoeken te strooien. Ook lekker op je cappuccino of in warme chocolademelk.

Nog wat sfeerfoto's van Grand Central Market:

Tsja.....brood is mijn hobby, welke dwaas zou er anders foto's van maken?

1 opmerking:

Car zei

Als voorbereiding op onze trip naar New York heb ik jou blog er weer eens bijgezocht. Vorig jaar december heb ik er al dankbaar gebruik van gemaakt voor het maken van een kerstbrood. Wist me te herinneren dat de naam van een grote bak/kook winkel hier te vinden was, en die staat nu op mijn lijstje.
Penzeys Spices blijkt niet meer in het Grand Central Market te zitten. Het leuke is dat deze zaak wel een vestiging heeft in de stad waar wij voor een tijdje wonen. Dus ook hier heb ik binnenkort weer een ritje.