24 april 2007

Recept Pasta uit de oven

Hebben jullie dat nou ook wel eens? Dat je helemaal geen idee hebt wat je zal koken? Mij overkomt het toch wel regelmatig. Ik kan dan vier dingen doen:
  1. bij de snackbar iets halen;
  2. beter mijn best doen en het toch zelf bedenken;
  3. mijn dozen vol verzamelde recepten uit de kast trekken;
  4. een bezoekje brengen aan het grote virtuele kookboek: het internet!
Bij de snackbar halen komt maar heel zelden voor. Hoewel ik wel moet bekennen dat ik regelmatig eten haal bij de geweldige Indische toko bij ons in de buurt. Beter mijn best doen kan ook de volgende dag weer en die dozen met knipsels en tijdschriften heb ik al tig keer doorgebladerd. Blijft over het virtuele kookboek. Geen straf, want op het internet is elke dag weer wat nieuws te ontdekken. Al die culinaire sites en mede-webloggers die hun best doen en iedere keer weer laten zien wat ze gekookt en gebakken hebben; alleen daarom al vind ik internet één van de beste uitvindingen van de vorige eeuw.

Vandaag was het weer eens zover: geen inspiratie! Een surftochtje langs een paar favoriete weblogs leverde al snel een recept op: Baked Penne with Sausage and Ricotta, een ovenschotel met pasta. Thank you Megan, for sharing this recipe!

Zo heb ik het gemaakt (met enige aanpassingen):

Pasta uit de oven
Pasta uit de oven
  • 400 gram pasta
  • 1 fles tomatenpassata met basilicum
  • 1 bakje ricotta (250 gram)
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 kleine rode puntpaprika's, in stukjes
  • 1 bakje champignons (250 gram), in plakjes
  • 400 gram mager rundergehakt
  • 200 gram geraspte mozzarella
  • 50 gram geraspte Parmezaanse kaas
  • zout, peper
Verwarm de oven voor op 200 ºC.
Kook de pasta volgens gebruiksaanwijzing en laat uitlekken.

Meng in een grote (!) kom de tomatenpassata met de ricotta en de helft van de Parmezaanse kaas.

Fruit de ui in de olijfolie, voeg het gehakt toe en bak het rul. Voeg de paprika en champignons toe en laat nog even bakken. Roer door het tomatenpassatta/ricottamengsel. Roer er dan de uitgelekte pasta door. Breng op smaak met zout en versgemalen peper.

Vet een grote ovenschaal in en schep er de helft van het mengsel in. Bestrooi met de helft van de geraspte mozzarella. Schep de andere helft van het mengsel er bovenop. Bestrooi met de resterende mozzarella en Parmezaanse kaas.

Pasta uit de oven

In de oven ± 25 minuten bakken totdat er een goudbruin korstje op zit.

Pasta uit de oven

Eet smakelijk!

1 opmerking:

Anoniem zei

Vandaag gemaakt, heerlijk hoor! Iedereen heeft ervan gesmuld.