13 maart 2007

New York, the city that never sleeps (2)

Hoe ik het voor elkaar gekregen heb weet ik nu nog niet, maar ik heb mijn echtgenoot ervan weten te overtuigen dat ik toch echt een bezoekje moest brengen aan The Sullivan Street Bakery van Jim Lahey in 533 West, 47th Street. Ja, DE Jim Lahey van het No Knead Bread! De bakery ligt niet echt in het centrum: een ritje met de metro (nearby Subway stops: C, E at 50th Street) en een flinke wandeling bracht ons op een koude namiddag bij de bakery. Helaas stond er alleen een jonge verkoopster in de bakkerswinkel die wat schaapachtig glimlachte over mijn enthousiaste verhaal over het inmiddels wereldberoemde No Knead Bread. Dat het ook in Nederland een hype is en dat ik speciaal daarom naar de bakkerij gekomen was. Ik had toch zo gehoopt de baker himself te ontmoeten en vervolgens een rondleiding te krijgen. Maar noppes, verkeerde tijd natuurlijk, de bakker was al naar huis. Gelukkig hadden ze nog wel allerlei soorten brood op de planken liggen, alleen het No Knead Bread ontbrak, ik heb eigenlijk niet gevraagd of ze het verkopen. We hebben natuurlijk niet alleen gekeken en foto's gemaakt, maar ook wat broodjes gekocht: walnut raisin rolls (rechtsonder op onderstaande foto). Ze zagen er eigenlijk niet uit, maar lekker dat ze waren!

Op mijn vraag of ik wat foto's mocht maken knikte het winkelmeisje instemmend, maar helemaal begrijpen deed ze het geloof ik niet. Raar mens, zag je haar denken, helemaal uit Nederland (zou ze trouwens weten waar dat ligt?) naar de bakery gekomen om wat kiekjes te maken :-). De winkel is trouwens erg klein, de bakkerij erachter veel groter. Ze leveren veel aan restaurants in New York.

Jim geeft ook 'baking courses'. Hij leert je alle kneepjes van het No Knead Bread. Jammer dat ik niet in de buurt woon :-(.

Tot slot nog een leuk filmpje over hoe ze s' morgens vroeg het brood maken.

Wordt vervolgd.....

7 opmerkingen:

Lien zei

Nee ik denk ook net dat dat winkelmeisje dat kon volgen! Wel leuk dat je rond mocht neuzen.
Dat filmpje is erg leuk. Zoals ze tig broden in één ruk in de oven slingeren van de 'peel'. En die planken waar ze die broden op leggen...lijkt wel een beetje op een 'superpeel'...maar dat horen we nog wel. Hier zie je ook hoe nattig en slap het deeg is voor dat lekkere brood. Wel zwaar werk...ik ben blij dat ik er maar één of twee tegelijk hoef te bakken.

Anoniem zei

Echt leuk, jouw verslagen. Wat een paradijs van een kook-bakwinkel, daar wordt je helemaal gek! En ook een leuk filmpje. We want more!

Anoniem zei

Hardstikke leuk Arden, jammer dat je het grote Opperhoofd niet gezien hebt. Ik sta wel versteld van die prijzen of wordt ik nu echt een "ouwe zever"? Sommige broden zien eruit als een flink halfje en er staat volgens mij 4 dollar bij. Is dan denk ik ook niet voor iedereen weggelegd.Zo'n cursus lijkt mij ook wel wat. Groetjes Wil V

Karen Baking Soda zei

Dat natte deeg! En wij maar mekkeren.. ik denk dat we nog een paar lesjes nodig hebben van de meester

Anoniem zei

Uhhhhh.....lesje van de meester a $200?? Toch maar niet.

Ellen zei

Hihi, wat een geinig muziekje bij dat filmpje. En ik moest ook wel giechelen om mezelf als ik bedenk hoe ik kan klunzen met dat natte deeg. Hier kwakken ze het gewoon in de oven en het gaat allemaal goed. Heel erg leuk om dat filmpje te zien. En ook heel erg leuk om je verslagen te lezen hoor, ik verheug me al op de nieuwe ;o))

Anoniem zei

HAHA wat een gelukzalig gevoel.
net mijn eerste no knead brood uit de oven gehaald, nadat ik uitbundig deze site had bestudeerd. Super bedankt voor de heldere uitleg en alle links!! Het brood ligt nu af te koelen en ziet er fantastisch uit! Zo even testen!
bedankt