11 februari 2007

Bruine zachte broodjes

In de posting Sesame Burger Buns heb ik beloofd dat bruine broodjes ook nog aan bod zouden komen. Jullie hebben lang moeten wachten, maar hier is dan eindelijk een recept voor zachte donkerbruine broodjes. Voor lichtbruine broodjes zie Lichtbruine bollen met lijnzaad.

Geroosterde tarwekiemen zijn te koop bij de reformwinkel. Door moutpoeder toe te voegen wordt het deeg donkerder en de structuur van de broodjes wordt er zachter van. Moutpoeder is te koop/te bestellen bij de Zuidmolen. Als je het niet hebt, geen nood, laat het dan gewoon weg. De broodjes worden dan wel minder donker. De tabletjes vitamine C worden als 'broodverbeteraar' gebruikt. Je kunt ze makkelijk verkruimelen door ze op een snijplank te leggen en met de bolle kant van een lepel fijn te drukken.

Voor de volledigheid: voor de theelepels en eetlepels gebruik ik de maatlepel die ik bij de Panasonic kreeg. Bij o.a. de HEMA kan je setjes maatlepels kopen. De inhoud van 1 eetlepel = 15 ml, de inhoud van 1 theelepel = 5 ml.

Bruine zachte broodjes (16 stuks)

Deeg:
  • 5 gram droge gist
  • 405 gram tarwebloem
  • 130 gram volkorenmeel
  • 55 gram geroosterde tarwekiemen
  • 2 theelepels moutpoeder (optioneel)
  • 2 tabletjes vitamine C van 50 mg, verkruimeld (optioneel)
  • 10 gram zout
  • 50 gram roomboter
  • 2 eetlepels honing
  • 150 gram (half)volle melk *
  • 1 bekertje zure room (125 ml)
  • 120 gram ei, los geklopt
Om te garneren:
  • sesamzaad
  • lijnzaad
  • gemengde granen etc.
Het deeg kan je in de bbm maken (deegprogramma) of met een standmixer, bijvoorbeeld een KitchenAid.

* Gebruik koude melk als je het deeg in de bbm maakt, gebruik lauwwarme melk als je het deeg in een standmixer maakt.

Werkwijze bbm: doe alle ingrediënten in de juiste volgorde in de bbm en gebruik het 'deegprogramma'. Volg het recept hieronder vanaf het deeg in stukken verdelen.

Werkwijze standmixer: meng gist, tarwebloem, volkorenmeel, moutpoeder, vitamine C , geroosterde tarwekiemen en het zout in de kom van de standmixer. Voeg de zachte boter in klontjes toe en mix de boter met de hand of paddle/platte haak door het bloemmengsel. Voeg de honing, melk, zure room en eieren toe. Met de kneedhaak op stand 2 in ± 10 minuten tot een soepel deeg kneden dat van de wand loslaat. In een licht met zonnebloemolie ingevette kom afgedekt laten rijzen tot dubbel volume.

Verdeel het deeg in 16 stukjes van ± 66 gram en vorm er bolletjes of puntjes van. Als je de broodjes wilt versieren: in bakje water nat maken (gewoon de broodjes half in het water dompelen) en in sesamzaad, lijnzaad of gemengde granen drukken.

Verdeel de gevormde broodjes met wat tussenruimte over twee bakplaten en dek het deeg af. Laat de broodjes in ± 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen.

Verwarm de oven voor op 220 C. Bak de broodjes in ± 12 minuten gaar. Laat ze op een rooster afkoelen.


Puntjes makenIn de posting Feestelijke broodjes wordt stap voor stap met foto's uitgelegd hoe je puntjes maakt:
  • stukjes deeg opbollen;
  • druk het bolletje uit tot een lapje;
  • vouw de onder- en bovenkant naar het midden;
  • vouw nu de onder- en bovenkant weer naar het midden en druk de naad vast;
  • laat de uiteinden puntig toelopen (dit gaat eigenlijk vanzelf als je de slag te pakken hebt);
  • eventueel garneren;
  • met naad naar beneden op bakplaat leggen en laten rijzen.
Aangepast recept uit “The Bread Lover’s Bread Machine Cookbook”, recipes from Beth Hensperger

9 opmerkingen:

Claire zei

Supergeslaagd recept! Ik verving de zure room door karnemelk (die is hier in de UK veel dikker dan in NL) en de geroosterde tarwekiemen door -deels gemalen- zaadjes. Superzachte en super gerezen bollen! Ga de volgende keer nog iets meer volkorenmeel proberen ...

Judith zei

Ik heb nog nooit zulke lekkere zachte bruine broodjes gegeten als deze, echt heerlijke broodjes.
Heb wel de verhouding meel-bloem aangepast (wat meer meel en wat minder bloem) en de tarwekiemen vervangen door lijnzaad met als resultaat een zacht maar toch stevig en smaakvol broodje.

Tanya zei

Zou je dit recept ook kunnen gebruiken om er een heel brood van te maken/bakken? En hoeveel weegt 1 1/4 tl gist. Ik gebruik altijd verse gist, dus is het makkelijker als ik het gewicht weet om het om te rekenen.

Je hebt heel veel lekkere recepten op je site. Heb er inmiddels al een aantal gemaakt. Eerst in een BBM, maar sinds kort met een mixer en in de oven. Bedankt voor je lekkere en gevarieerde recepten.

Groetjes Tanya

Levine zei

Beste Tanya, je kunt er ook een heel brood van maken. Je kunt 5 gram droge gist of 12,5 - 15 gram verse gist gebruiken. Ik heb het veranderd in het recept, ik weeg tegenwoordig ook alles af. Bakze!

Tanya zei

Bedankt voor je reactie. Heb er gisteren een brood van gemaakt en hij smaakt heel erg lekker. Groetjes Tanya

Unknown zei

Hallo! Ik heb crème fraiche in huis. Zou dat ook werken ipv zure room?

Groetjes Karin.

Levine zei

@Karin: ja hoor, kan ook. Bakze!

Lioe Jacobs zei

Levine, het is al weer een hele tijd geleden dat ik broodjes bakte (!). Ik heb er nu weer erg veel zin in. Deze broodjes lijken mij heerlijk maar ik heb geen zure room. Kan ik het weglaten en bijvoorbeeld vervangen door volle melk. Iets anders heb ik helaas niet

Danielle zei

Gisteren voor het eerst deze broodjes gemaakt.
Wat een super recept is dit.
Met lijnzaad ipv tarwekiemen en creme fraiche ipv zure room.
Eindelijk geen ingestorte broodjes en met een mooie bruine bovenkant.

Ik wil graag meer tarwemeel gaan toevoegen.
Moet ik dan nog andere aanpassingen doen??
Qua hoeveelheid vocht ed????