13 januari 2007

Boodschappenlijstjes, de voorraadkast en verkeerde zuinigheid

Voordat ik boodschappen ga doen maak ik altijd eerst een lijstje anders vergeet ik de helft..... Daarentegen ben ik wel heel goed in dingen kopen die ik op dat moment niet nodig heb; ik kom altijd met méér boodschappen thuis dan dat er op mijn lijstje staan! Er is altijd wel een aanbieding die ik niet kan weerstaan of ik vind opeens iets waarvan ik weet dat ik het ergens in een recept ben tegengekomen. Dat recept kan ik vervolgens nergens meer vinden en blikje/doosje/potje verdwijnt in de kast, wordt vergeten en zo raakt mijn voorraadkast steeds voller.

Ook heb ik last van verkeerde zuinigheid: ik bewaar speciale aankopen veel te lang. Zonde om nu al te gebruiken want ik heb er maar zo weinig van en ik kan het in Nederland niet kopen, er komt vast wel een speciale gelegenheid waarbij ik het uitstekend kan gebruiken of ik heb het perfecte recept nog niet gevonden of bedacht. Ach, allerlei smoezen kan ik verzinnen. Ik koester de zakjes/pakjes en potjes. Totdat.........de uiterste houdbaarheidsdatum begint te naderen (of in het ergste geval al verstreken is)!

Ik kan jullie vertellen dat het weer eens zover is: mijn voorraadkast puilt uit. Als ik er iets uit nodig heb komt de helft me spontaan tegemoet vallen als ik de deur open doe. Tijd voor aktie!
Alles eruit gehaald, gekeken wat nu echt gebruikt moet worden, de spullen die echt heel erg over de datum heen zijn weggegooid en de rest er weer ingezet. Klinkt simpel, maar was het toch niet echt.

Alles wat ik nu écht moet gaan opmaken staat op het aanrecht:
  • flesje oranjebloesemwater
  • blik jonge hele maiskolfjes
  • blikje bamboescheuten
  • blikje waterkastanjes
  • blikje krab
  • 2 blikken pumpkin puree
  • 2 blikjes gecondenseerde volle melk met suiker
  • 2 bakjes caramelstukjes
  • pot geroosterde paprika's
  • pakje mosterdzaad
  • pak rice noodles
  • doosje dried cherries
  • potje rode peperkorrels
  • potje kappertjes
  • 2 verpakkingen unsweetened chocolate
  • sweetened coconutflakes
  • dried blueberries
  • allerlei smaken chocolatechips
  • paar zakjes peanutbutter/chocolatechips
Tijd voor nóg meer aktie: plan de campagne maken en gebruiken!

Ik ben begonnen met de caramelstukjes te gebruiken, die heb ik verwerkt in heerlijke koekjes: Toffee Pecan Drop Cookies.

Met de geroosterde paprika's ga ik een hartige taart maken, de unsweetened chocolate wordt gebruikt in brownies en muffins, voor de dried cherries en blueberries heb ik cake in gedachten en de sweetened coconutflakes en chocolatechips verdwijnen in cookies. Het oranjebloesenwater ga ik gebruiken in zoete broodjes, met de maiskolfjes, waterkastanjes en bamboescheuten ga ik wokken en daarbij passen vast de rice noodles. De rode peperkorrels vragen erom om in een saus verwerkt te worden, de kappertjes passen in een tonijnsalade (blikje tonijn is ook nog in voorraad). Blijven nog over de blikken pumpkin puree, het blikje krab en het mosterdzaad.
Nou......dan ben ik toch al een heel eind! Recepten volgen uiteraard nog!
En weten jullie wat nou het leuke is? Binnenkort ga ik hier weer een nieuwe voorraad chocolatechips, peanutbutter chips, unsweetened chocolate, dried cherries en dried blueberries enz. enz. enz. kopen :-)). Kan ik mijn voorraadkast weer lekker volbouwen.........
Eet smakelijk maar weer!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Oh Arden enkele dezelfde ,ook veel andere boodschappen bij mij in de kast,wat verschrikkelijk herkenbaar. Alleen vindt ik ze meestal als ze direct grijze Gerrit in kunnen. (otw verlopen) We moeten ons er maar bij neerleggen dat het een vrouwen "tic" is of misschien wel tijdgebrek om het te gebruiken? Groetjes Wil V

Anoniem zei

he mams,
Goh wat komt dit bekend voor. Ik heb dit dus echt niet van een vreemde, deze tik, alhoewel ik het meer zie als een hobby ;)Kan er niet mee stoppen (of is dat juist een tik, haha)
Leuke site trouwens! Ik krijg nu wel een beetje heimwee hoor, al jou lekkere kookkunsten. Ik heb het ook aan Henk en Hoite laten zien, het water liep langs hun kinnetjes naar beneden ;) Hoite zegt dat je best een keer voor ze mag koken. PS Hoite zegt:" U dochter weet ook wat lekker is!" Nou das toch leuk om te horen he. Ik heb ook al aardig wat complimentjes gehad van ze ;). Gister had ik steak gemarineerd (kant en klaar potje:soy,garlic and red wine)met gekookte aardappeltjes en gegrilde asperges met kruiden en eiersalade. Jammie. Asperges zijn hier gewoon te betalen met ons budget. Geweldig toch. Laatst nog in een huge asian supermarkt geweest in Sydney, lekker rondgesnuffeld, ik kan alleen zo weinig kopen, want dat past allemaal niet in zilveren Jostie (bus)....Nou mams je hebt al heerlijke recepten bedacht voor de ingredienten die op de foto staan, ik had het niet anders bedacht ;)
Kus from down under
Tessa

Anoniem zei

Heb jij een deur voor je voorraadkast? Wauw!
blikje krab? vink
bamboescheuten? vink
choc. chips? vink
Okee, hier gaan we dus een event van maken. Ik neem een foto van mijn kelderplanken en nodig iedereen uit om dat ook te doen. Goed idee? Verwijs ik naar jou, hebben we kruisbestuiving! ::Giechel::

Levine zei

Tessa: ja meid, alles (nou ja alles?) wat er op mijn blog staat krijg je ook een keer te eten als je weer terug bent uit down under hoor. Maak maak alvast een verlanglijstje :-).

Baking Soda: puik plan, ben benieuwd naar jouw kelderplanken!

Lien zei

o wat klinkt dat bekend !!! Bij mij puilen de kastjes ook steeds zo uit. Kijk maar één kastje per keer na, anders ben ik het overzicht zo weer kwijt..hahaha.. vond net vanmiddag een halve zak bulgur over de datum en een flinke hand witte chocodruppels. Die staan nu op het aanrecht dan komt het volgende kastje de volgende keer aan de beurt!
Lucky Girl!!!! Shopping abroad. fantastisch, have lots of fun en neem een lege koffer mee op de heenweg!!!

Anoniem zei

Inderdaad heel herkenbaar!
Toch is het nog niets vergeleken met wat er in de horeca wordt weggegooid, ik werk zelf in de catering en het is schrikbarend wat er te veel wordt ingekocht en later zo in de vuilniscontainer verdwijnt omdat het niet is opgegeten of over de datum is.
Ik heb zelf maar 2 lades in de keuken om mijn voorraad in op te bergen, zo blijft het binnen de perken. Toch moet ik ook oppassen dat ik geen spullen koop die ik niet a la minute nodig heb. Van uitstel komt afstel en uiteindelijk moet het produkt de vuilnisbak in omdat het onderin de lade terecht is gekomen en "vergeten" is.
Succes met de restverwerking!
Groeten,
Jenny van kookpuntweblog

Anoniem zei

Ik heb ook hetzelfe probleem en heb mezelf de missie opgelegd om de kasten leeg te koken. Moet elke dag minimaal 1 ding (liefst natuurlijk meer) uit de kast opmaken en er mag niets nieuws in (zelfs niet hamsteren bij AH), totdat ik minimaal de helft van de schappen leeg heb. Dit levert nog best lekkere dingen op.

Anoniem zei

mosterdzaad kan in de (romige) mostersoep, of je vijzelt hem met wat nattigheid tot een papje, suiker erbij en op een schouderhammetje smeren en in de oven met het beest; de krab zou ik tot zijn nekje onderdompelen in een mengseltje van yoghurt en mayo en wat kruiderij, en die pumpkin kun je lozen in een soep, of een zoete taart, met wat gember ofzo.