29 november 2006

Greek Bread

Manlief is ziek (niks ernstigs hoor, een stevige verkoudheid) en een zieke moet je verwennen. Tenminste, dat vind ik zelf altijd wel fijn......(ook als ik niet ziek ben trouwens :-)). Hij houdt erg van wit brood, dus dat heb ik gebakken. Geen 'gewoon' witje, maar eentje met een volle smaak. Als vocht wordt in dit brood geëvaporeerde melk (+ nog wat water) gebruikt. Daar zit al genoeg vet in dus dat hoeft er niet meer aan te worden toegevoegd. In plaats van geëvaporeerde melk kan je ook halfvolle of volle koffiemelk gebruiken. Als extra smaakmaker nog wat geroosterde sesamzaadjes.

Blikjes geëvaporeerde melk had ik gelukkig nog in huis. Beide blikjes zijn van het merk Nestlé, hebben dezelfde inhoud, maar een verschillend etiket.

Het recept komt uit "The Bread Lover's Breadmachine Cookbook" van Beth Hensperger, mijn favoriete bbm bakboek. Bij ieder recept in dit boek worden 2 verschillende hoeveelheden gist vermeld (voor 2 verschillende soorten). Ik gebruik altijd de helft van de als tweede genoemde hoeveelheid gist. Het is een Engelstalig boek met zo'n 300 recepten en veel uitleg over ingrediënten voor brood gebakken in de bbm of in de oven. Heel veel variatie. Aanrader!

Het is een mooi en lekker brood geworden van wel 17 cm hoog en dat met maar 390 gram bloem/meel!

Greek Bread
  • 1 ¼ theelepel gist
  • 2 theelepels suiker
  • 360 gram tarwebloem
  • 30 gram speltmeel (of volkorenmeel)
  • 1 ½ eetlepel geroosterde sesamzaadjes
  • 1 eetlepel glutenpoeder (optioneel)
  • 8 gram zout
  • 255 gram geëvaporeerde melk (of koffiemelk, vol of halfvol)
  • 80 gram water
Panasonic:
Programma: bake basic (4.00 uur)
Grootte: M
Korst: middel
Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Klinkt een heel lekker broodje, met die melk. Is een idee om ook eens te proberen. Ik weet alleen niet wat er zo "Greek" aan dit brood is...

Anoniem zei

Hallo Levine. Ik je boek van mijn man gekregen een dik jaar geleden. Heel goed boek, ik gebruik hem regelmatig. Kun je me vertellen over die recept hoeveel gram gewicht de theelepels inhouden? Mvg Barbara