20 mei 2015

Chili con carne

Chili con carne

Wat een prutweer is het. Best nog koud op de fiets, ik heb mijn winterjas maar weer aangedaan. Tijd voor een verwarmende maaltijd!

Omdat het de 1e keer was dat ik dit recept maakte had ik de hoeveelheden gehalveerd. Daar had ik direct na het proeven al spijt van. Volgende keer maak ik het hele recept en wat overblijft vries ik in. Makkelijk voor een dag dat ik geen zin (ja, dat komt voor) of geen tijd heb om te koken.

Gebaseerd op dit recept van de Engelse Delicious.

Chili con carne (6 personen)
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 2 uien, fijn gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, fijn gesnipperd
  • kleine bos verse koriander, blaadjes en stelen apart, steeltjes in kleine stukjes gesneden
  • 1 – 2 theelepels gedroogde chilivlokken
  • 2 theelepels gemalen komijn
  • 2 theelepels kaneel
  • 2 theelepels gedroogde oregano
  • 1 kilo rundergehakt
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 200 ml rode wijn
  • 2 blikken tomatenstukjes
  • 2 eetlepels black treacle (te vervangen door melassestroop)
  • ± 400 ml runderbouillon
  • 2 rode paprika’s, in stukjes gesneden
  • 2 blikken (à 400 gram) kidneybonen, in zeef onder de kraan afgespoeld
  • zout en versgemalen peper

Verhit de olijfolie in een braadpan en bak op zacht vuur de gesnipperde uien, knoflook en korianderstelen ± 5 minuten. Vergeet niet af en toe te roeren. Voeg de gedroogde chilivlokken, gemalen komijn, kaneel en gedroogde oregano toe en bak even mee.

Zet het vuur hoger, voeg het gehakt toe en bak al omscheppend rul. Voeg de tomatenpuree toe en bak ± 2 minuten mee. Schenk de rode wijn erbij en laat inkoken tot de wijn bijna verdampt is. Dit duurt ongeveer 2 minuten.

Roer de tomatenstukjes met sap en de black treacle erdoor. Voeg de bouillon toe, roer goed door elkaar en breng het mengsel aan de kook. Doe het deksel op de pan, zet het vuur laag en laat het mengsel ± 1,5 uur zachtjes sudderen. Roer af en toe om. Voeg als het mengsel te droog wordt een beetje bouillon extra toe.

Voeg de paprika toe en laat 10 minuten verder sudderen. Voeg de kidneybonen toe, breng de saus op smaak met zout en versgemalen peper en eventueel nog wat gedroogde chilivlokken en laat nog 20 minuten sudderen.

Schep de chili con carne in diepe borden en garneer met korianderblaadjes. Serveer er rijst bij.

Chili con carne

1 opmerking:

Tinneshobbyworld zei

Had deze onlangs eveneens voor de eerste keer klaargemaakt en het was super lekker. Nu ga ik het eens volgens jouw recept klaarmaken. Bedankt om het te delen.

Lieve groetjes, Tinne