30 december 2011

Soep van bosuitjes

Soep van bosuitjes


Op 1 januari heb ik nooit zoveel trek in eten. De avond ervoor waarschijnlijk teveel oliebollen gegeten ....... Een niet al te zwaar soepje vind ik dan meestal wel genoeg.

Het lekkerst is deze soep natuurlijk als je hem maakt met zelfgetrokken kippenbouillon. Hoewel we er onlangs een grote vriezer bij hebben gekocht en ik visioenen had van grote pannen bouillon die ik zou gaan maken en in porties invriezen is dat er tot op heden nog niet van gekomen. Bij gebrek aan zelfgemaakte maak ik gebruik van bouillon/fond in potten (niet de potten bouillon in de supermarkt met stukjes kip erin!).

Soep van bosuitjes
  • 5 flinke bossen bosuitjes
  • 30 gram roomboter
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 grote aardappel, in dunne schijfjes
  • 1,5 liter kippenbouillon
  • zout en versgemalen peper
  • 80 - 150 ml slagroom
  • olijfolie
Maak de bosuitjes schoon en snijd ze in malle ringetjes. Zet een klein gedeelte apart voor de garnering bij het opdienen.

Verhit de boter en de olie in een pan met dikke bodem, voeg de bosuitjes toe en bak ze op laag vuur en af en toe omscheppend in ± 20 minuten zacht. Ze mogen niet bruin worden. Voeg de schijfjes aardappel en de kippenbouillon toe. Breng het mengsel aan de kook, verlaag dan het vuur en laat het mengsel zachtjes pruttelen totdat de aardappelschijfjes uit elkaar vallen. Dit duurt ± 30 minuten.

Laat de soep eventueel wat afkoelen en pureer met een staafmixer of in een foodprocessor. Roer de slagroom erdoor en breng op smaak met zout en versgemalen peper. Zet de pan weer even op het vuur om de soep heet te laten worden.

Schep de soep in kommen of borden en garneer met de achtergehouden bosuitjes en een paar druppels lekkere olijfolie.

Bron: Saveur

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Levine,

Heb de soep gemaakt en moet zeggen dat deze lekker is! Daar dachten er bij mij thuis meer zo over, ook m'n zoon die geen soepliefhebber is :-)

Wat ik de volgende keer ga doen is wat plakjes bacon knapperig bakken en in stukjes op de soep strooien wanneer deze geserveerd wordt. Lijkt me een heerlijke toevoeging.


Groet, Onno.

Levine zei

@Onno, dat lijkt mij ook een heerlijke toevoeging!