15 februari 2011

Chocolate sugarsnaps

Chocolate sugarsnaps

Vandaag had ik opeens zin om koekjes te bakken. Na wat geblader in een aantal van mijn bakboeken zijn het deze geworden. Het recept is uit het boek Great cookies, secrets to sensational sweets van Carole Walter.

Chocolate sugarsnaps
  • 140 gram patentbloem
  • 15 gram cacaopoeder
  • 1 theelepel bakpoeder
  • ¼ theelepel zout
  • 115 gram zachte ongezouten roomboter
  • 135 gram suiker
  • 100 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 2 grote eieren
  • 1 theelepel vanille extract
  • 285 gram pure chocolade, in stukjes
  • 65 gram suiker voor de afwerking
Smelt de chocolade au-bain-marie of in de magnetron.

Au bain-marie: breng in een pan een laagje water tot net tegen de kook aan, zet een schaal met daarin de stukjes chocolade in de pan, zorg ervoor dat de bodem van de schaal het water niet raakt. Laat de chocolade onder af en toe roeren smelten. Pas op dat er geen water bij de chocolade komt!
Magnetron: chocolade in stukjes in bakje afgedekt 1 - 2 minuten op 500 Watt verwarmen. Uit magnetron nemen en blijven roeren tot alle chocolade is gesmolten. Herhalen als nog niet alle chocolade is gesmolten.

Zeef patentbloem, cacaopoeder, bakpoeder en zout boven een kom en zet apart tot gebruik.

Mix de boter (met handmixer of platte klopper standmixer) met de suikers romig. Voeg de eieren één voor één toe. Mix het vanille extract en de (afgekoelde) gesmolten chocolade erdoor. Voeg het bloemmengsel in twee gedeelten toe, mix tot alles net gemengd is.

Dek de kom af en zet het mengsel ± 45 minuten in de koelkast om op te stijven.

Verwarm de oven voor op 190 °C. Bekleed 1 of meer bakplaten met een bakmatje of bakpapier. Doe de suiker voor de afwerking in een diep bord.

Maak balletjes van ter grootte van een walnoot (± 25 gram) van het deeg en rol ze door de suiker.

Chocolate sugarsnaps

Leg de balletjes deeg een paar centimeter uit elkaar op de bakplaat/bakplaten.

Bak de koekjes ± 9 minuten voor koekjes met een zachte binnenkant of ± 11 minuten voor een krokant koekje. Bak de rest van de koekjes op dezelfde wijze. Laat de bakplaat tussendoor afkoelen.

Bewaar de koekjes in een goed afgesloten trommel. Ze kunnen ook ingevroren worden.

Chocolate sugarsnaps

7 opmerkingen:

Hanaâ zei

Hartstikke lekker! Ik denk dat ze gerold in poedersuiker er ook hartstikke leuk uit zouden zien ("chocolate crinkels").

Levine zei

De deegballetjes worden voor het bakken door de suiker gerold. Ik denk dat als je poedersuiker gebruikt je ze beter na het bakken erdoor kunt rollen?

Ze zijn inmiddels op :-(. Waren erg lekker :-)

Hanaâ zei

Ik geloof graag dat ze erg lekker waren :o) Ik heb een receptje van Nick Malgieri waarbij je deeg balletjes voor het bakken in poedersuiker rolt. In de oven kraakt het koekje open en heb je een heel leuk effect. Ik zal vanavond even een foto opzoeken en emailen.

jolanda zei

weer een favoriet recept van je site erbij ze zijn heerlijk alleen heb ik doordat ik geen chocolade in huis had maar hagelslag gebruikt en niet gesmolten dat ging prima nogmaals bedankt voor dit heerlijke recept

Cat zei

Hoeveel koekjes maak je met dit recept?

Levine zei

Cat: als ik me goed herinner ongeveer 35 stuks.

Cat zei

Ik heb ze gemaakt. Het waren er bij mij ongeveer 22..., maar ik heb er erg grote 'walnoten' van gemaakt ;-) Ze waren dus iets groter dan de bedoeling was, maar wel heel erg lekker! Ga ze zeker vaker maken.