08 juli 2009

Earl Grey Tea Rolls

Earl Grey Tea Rolls

Als vocht in deze broodjes wordt Earl Grey Thee gebruikt en dat geeft er samen met de geraspte limoenschil een aparte smaak aan. Lekker bij bijvoorbeeld een High Tea met hartig beleg erop. Maak er dan "1-haps" broodjes van, ter grootte van een golfbal. Of serveer ze in een groter formaat bij de lunch. Kortom: je kunt er alle kanten mee uit. Ook jam smaakt er prima op.

Earl Greay is een melange van zwarte thee, op smaak gebracht met bergamotlolie, gewonnen uit de schil van de vruchten van de citrusachtige bergamotplant.

Earl Grey Tea Rolls
  • 2 1-kops zakjes Earl Grey thee
  • 240 ml kokend water
  • 25 gram suiker
  • 7 gram droge gist
  • ± 345 gram tarwebloem
  • 25 gram zachte ongezouten roomboter
  • 7 gram zout
  • geraspte schil van 2 limoenen
Om te bestrijken:
  • zachte of gesmolten boter

Giet het kokende water over de theezakjes en laat 15 minuten trekken. Haal de zakjes eruit (even uitknijpen) en laat de thee tot kamertemperatuur afkoelen.

Werkwijze deeg kneden in standmixer:
Doe de suiker en de gist in de kom en voeg de thee toe. Voeg 70 gram bloem toe en mix met de platte klopper tot een glad beslag. Voeg de boter, het zout, geraspte limoenschil en nog wat bloem toe. Mix 2 minuten. Voeg de resterende bloem in gedeelten toe. Kneed nu met de deeghaak in ± 10 minuten tot een soepel deeg dat van de wand loslaat. Voeg als het deeg te nat is nog wat bloem toe of als het te droog is nog wat water.

Vorm een bal van het deeg en leg de deeegbal in een licht met olie ingevette kom, dek af met plastic folie en laat tot dubbel volume rijzen (45 -60 minuten).

Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek en verdeel met een deegsteker in gelijke stukjes. Ik heb het deeg in 16 stukjes verdeeld van ± 37 gram. In het boek worden de bolletjes nog kleiner gemaakt, namelijk 32 stuks. Bol de stukjes deeg goed op.

Earl Grey Tea Rolls

Earl Grey Tea Rolls

Leg ze 2,5 cm uit elkaar op een met een bakmatje/bakpapier bekleedde bakplaat. Afdekken met ingevet plastic folie. Laat ze tot bijna dubbel volume rijzen in ± 1 uur.

Verwarm intussen de oven voor op 190 ºC. Bak de broodjes in 15 - 20 minuten gaar en bruin.
Bestrijk ze direct nadat ze uit de oven komen met boter. Af laten koelen op een rooster.

Earl Grey Tea Rolls


Bron: Bernard Clayton's Complete Book of Small Breads

5 opmerkingen:

Marleen zei

Dat klinkt echt heerlijk! De juiste thee en de limoenen zijn vandaag gekocht!
Oei, ik zie nu dat jouw 'blognaam' is als de mijne, maar dat jouw blog al zoveel langer bestaat!
Ik heb een hele tijd geleden etiketjes gemaakt om op verpakkingen van hapjes die ik maak om weg te geven te kleven. Vandaar dat ik voor die naam koos. Ik hoop dat je daar niets op tegen hebt. Laat je het me anders weten?

Tonia zei

Dit weekend deze broodjes gemaakt. Ze zijn heerlijk, met kaas, met jam, lekker luchtig. Kortom: een succes! bedankt voor weer een geslaagd recept.
groeten,
Tonia

Anoniem zei

Beste Levine. Hoe makkelijk kun je het ons maken? Perfecte broodjes qua structuur en erg lekker en mooi. Ik kan alleen de earl grey smaak niet terug vinden, volgende keer zal ik hem nog langer laten trekken. Op naar de volgende. Met vriendelijke groet, Rijk

Levine zei

@Rijk: de smaak kun je inderdaad beïnvloeden door de thee langer te laten trekken. Leuk om te horen dat ook deze broodjes weer goed gelukt zijn. Volgens mij heb je al heel wat recepten van mijn blog gebakken :-),

Niqui zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.