09 november 2008

Zonnebloembrood (bruin)

Zonnebloembrood

Terwijl ik dit schrijf ruikt het heerlijk in huis, niet alleen naar dit brood wat ik net uit de oven heb gehaald, maar ook naar een stoofpot met konijn, pruimen, bokbier, groenten en kruiden die op een zacht vuurtje staat te sudderen. Kaarsjes aan, drankje erbij, muziekje, kat Arie ligt te snorren in zijn nieuwe mandje, buiten is het koud en donker. Kortom, het is goed vertoeven hier binnen ......

Zonnebloembrood
Recept printen
  • 300 gram volkorenmeel
  • 200 gram tarwebloem
  • 80 gram zonnebloempitten + om te bestrooien
  • 7 gram droge gist
  • 20 gram Lyle's Golden Syrup (of honing)
  • 25 gram zonnebloemolie
  • 320 gram lauwwarm water
  • 10 gram zout
  • bakblik van ± 22,5 cm, ingevet
Werkwijze broodbakmachine: doe alle ingrediënten behalve het zout in de bak van de bbm. Kneed ± 3 minuten op bijvoorbeeld de pizzastand, doe de deksel dicht en laat 20 minuten staan. Voeg het zout toe en kneed vervolgens in 10 -15 minuten tot een soepel deeg. Voeg als het deeg te nat is nog wat bloem toe of als het te droog is nog wat water. Doe het deeg over in een licht met olie ingevette kom en volg verder de werkwijze vanaf de 1e rijs zoals hieronder beschreven.

Werkwijze KitchenAid/standmixer: doe volkorenmeel, tarwebloem, gist en zonnebloempitten in de kom van de KA. Voeg de olie, de golden syrup en het water toe. Roer met de platte klopper of een pollepel door elkaar. Kneed met de deeghaak ± 3 minuten tot het water is opgenomen. Laat afgedekt 20 minuten staan. Voeg het zout toe en kneed op stand 2 in ± 15 minuten tot een soepel deeg dat van de wand loslaat. Voeg als het deeg te nat is nog wat bloem toe of als het te droog is nog wat water.

Doe het deeg over in een licht met olie ingevette kom, 1 keer keren zodat alle kanten met olie bedekt zijn. Dek de kom af. Laat rijzen tot het deeg verdubbeld is, ± 1 uur.

Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek, sla rustig door, maak er een bal van en laat afgedekt 20 minuten liggen. Vorm er dan een brood van: platdrukken tot een rechthoek. Vouw de rechterkant tot net over het midden van het deeg, doe hetzelfde met de linkerkant. Weer plat drukken (tot breedte van het bakblik) en dan het deeg vanaf de bovenkant stevig oprollen en de naad dichtdrukken. Besproei het deeg met water en bestrooi met/rol het door zonnebloempitten.

Zonnebloembrood

Leg het deeg met de naad naar beneden in het ingevette bakblik.

Zonnebloembrood

Dek af met ingevet folie en laat het in ± 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen. Het deeg is genoeg gerezen als je er met je vinger op drukt en het deeg veert langzaam terug.

Verwarm intussen de oven voor op 220 ºC. Bak het brood onderin de oven 15 minuten en verlaag dan de temperatuur naar 200 ºC. Bak in nog ± 20 minuten gaar en bruin.

Stort het brood direct op een rooster en laat afkoelen voordat je het gaan snijden.

Eet smakelijk!

11 opmerkingen:

Anoniem zei

hallo Arden,

dit lijkt mij een heerlijk brood zonder kapsones. Dat ga ik zeker snel proberen.

Marjoke

janjoke zei

Ik heb het recept uitgeprobeerd. Het is een heerlijk brood geworden, dus een blijvertje.
Hartelijk dank, Arden.

Anoniem zei

Ook voor mij een blijvertje. Ik heb half zonnebloem- half pompoenpitten gedaan. Was ook erg lekker.

Iris zei

Ziet er weer heerlijk uit! Die komt ook op mijn lijst!
Vraagje: gebruik je bij al je broden stoom? Of alleen bij vloerbroden?
Groetjes Iris

Moniek zei

Ik heb algelopen weekend dit heerlijk brood gemaakt, super gelukt. En nu ook nog eens gemaakt met pompoenpitten ivp zonnebloempitten, ook erg lekker!!
Dank je wel voor de lekkere recepten op naar de volgende!
Moniek

Anoniem zei

Hallo Arden, dit lijkt mij een overheerlijk brood, maar ik heb een vraagje over het rijzen. Ik woon namelijk in een huis zonder verwarming wat nu betekent dat de gemiddelde binnentemperatuur tussen de 13 en 18 graden ligt. Wat kan ik doen om te zorgen dat het deeg toch voldoende rijst? Heb jij hier misschien een oplossing voor?
Groetjes, Rosita

Mayken zei

Hai Levine, ook ik heb dit brood vandaag gebakken en ook wij vonden het superlekker!
Ik vroeg me alleen wel af waarom ik het 20 minuten moest laten rusten tussen twee kneedsessies in?

Levine zei

Rosita: in de oven met het ovenlicht aan of onderin de oven een diep bord of schaal kokend water zetten en het deeg op een rooster of bakplaat erboven. De oven NIET aanzetten. Of gootsteen met heel heet/kokend water vullen, rooster er overheen zetten en daar het deeg op. Evevtueel "tentje " maken met een grote vuilniszak. Deeg altijd goed afdekken. Succes!

Levine zei

Mayken: door het deeg te laten rusten tussen 2 handelingen "relaxen" de glutenstrengen en kan je het deeg makkelijker vormen.

Anoniem zei

Dag Levine,

kan ik hier de zonnebloempitten weg laten......

moet ik dan verder nog wat aanpassen....?

want dit is een recept zonder ei en melk namelijk

vr gr Liedje

Levine van Doorne zei

Beste Liedje: ja, dat kan. Hou ± 15 gram water achter en voeg dat alsnog toe als het deeg te droog is. Succes!