20 november 2008

Konijn met bokbier en pruimen

Konijn in bokbier

Het recept van deze stoofschotel met konijn vond ik het kookmagazine Appetito nr. 5 2008. Het is helaas een beetje knullig beschreven. Zo wordt er in de ingrediëntenlijst prei genoemd, maar in de beschrijving vind je die niet meer terug, je moet het kookvocht zeven, maar wat je dan vervolgens met de meegestoofde groenten moet doen staat nergens. De pruimen worden geweld in 1 flesje bokbier, jammer dat het weekvocht niet meer wordt gebruikt, zonde om weg te gooien.

Ik heb in grote lijnen het recept gevolgd, maar enkele dingen veranderd. De prei heb ik weggelaten, want ik vond het geen toegevoegde waarde hebben. Ik heb minder boter gebruikt, minder mosterd, minder laurier en het op het laatst wat slagroom toegevoegd. Het weekvocht van de pruimen heb ik gebruikt in plaats van het in het recept genoemde 3e flesje bier. De groenten heb ik nadat de saus was ingekookt met het vlees en de pruimen terug gedaan in de pan. Omdat ik de saus wat dun vond heb ik het licht gebonden met wat aangeroerde maizena.

Volgende keer neem ik wel ander bier, bijvoorbeeld een donker Belgisch bier, dat vind ik namelijk lekkerder dan bokbier. De verse kruiden die ik in deze schotel gebruikt heb, heb ik altijd in voorraad in de vriezer (ook altijd verse laurierblaadjes, veel smaakvoller dan de gedroogde). Goed verpakt in een diepvrieszak blijven ze een hele tijd goed.

Konijn met bier en pruimen
  • 4 konijnenboutjes (wild of tam)
  • 75 gram roomboter
  • 2 flesjes bokbier of donker Belgisch bier
  • 150 gram gedroogde pruimen
  • 1 ½ eetlepel grove mosterd
  • 2 uien, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 1 winterwortel, in blokjes
  • ½ knolselderij, in blokjes
  • 5 jeneverbessen
  • 3 kruidnagels
  • zout en versgemalen peper
  • 2 takjes verse tijm
  • 1 takje verse rozemarijn
  • 5 verse blaadjes salie
  • 2 (verse) laurierblaadjes
  • ½ - 1 dl slagroom
  • evt. wat met water aangemaakte maizena om de saus te binden

Begin met het wellen van de pruimen, het weekvocht wordt later nog gebruikt: wel de pruimen ± 1 uur in 1 flesje bier.

Verhit een grote pan met dikke bodem en bak de konijnenboutjes in 50 gram boter rondom bruin. Haal uit de pan en zet even apart.

Giet het grootste gedeelte van het bakvet uit de pan, doe de rest van de boter in de pan en fruit de uien, knoflook, wortel en de knolselderij. Giet intussen de pruimen af, vang het weekvocht op. Voeg de jeneverbessen, kruidnagels, tijm, rozemarijn, salie, laurierblaadjes, de mosterd, het weekvocht van de pruimen en het resterende flesje bier toe. Breng aan de kook.

Zet het vuur lager en voeg de konijnenboutjes toe. Laat op heel zacht vuur (eventueel sudderplaatje gebruiken) in 1 - 1½ uur gaar worden.

Haal het vlees uit de pan, houd het warm in aluminiumfolie. Schep met een schuimspaan de groenten uit de pan, verwijder de kruiden en zet de groenten ook even afgedekt apart. Schenk de slagroom bij het vocht in de pan en laat inkoken tot jusdikte. Breng op smaak met zout en peper. Bind de saus eventueel met wat water aangemaakte maizena. Voeg de pruimen, de groenten en de konijnenboutjes weer toe en laat alles weer goed warm worden.

Wij aten er gekookte aardappeltjes bij.

Geen opmerkingen: