09 oktober 2008

Lasagne met courgette

Lasagne met courgette

Toen ik dit gerecht van de week aan het maken was kwam mijn echtgenoot thuis. Hij wierp een blik in de keuken, zag de rommel die ik weer eens om me heen had verzameld en vroeg "moet het weer ingewikkeld?" Nou nee hoor, niks ingewikkelds aan, het is gewoon een makkelijke lasagne.

Staub braadpan

De saus maak ik in één van mijn Staub braadpannen. Ik heb er inmiddels twee, een grote ovale en een kleinere ronde. Echt ideale pannen, ze zijn degelijk, hebben een dikke bodem, ze zijn loodzwaar, helaas prijzig - maar dan heb je ook wat - en je moet wel hele gekke dingen doen om er iets in aan te laten branden. Ik heb heb het nog niet voor elkaar gekregen terwijl dat in mijn vorige (goedkopere) pannen wel regelmatig gebeurde.

Ik heb gedroogde lasagnebladen van GrandItalia gebruikt. Niet de allerlekkerste, maar nog altijd beter dan die van Honig). Op de verpakking staat dat ze niet voorgekookt hoeven te worden, maar dat doe ik toch. Het werkt prettiger - je kunt de bladen zonodig op maat van de schaal knippen - en zo voorkom je harde stukjes langs de randen en in de hoeken. Deze schotel hoeft maar kort in de oven en dan zijn de lasagnebladen als je ze niet voorkookt nog niet gaar. Niks erger dan ongare lasagnebladen tussen de saus!

Lasagne met courgette

  • 1 eetlepel olijfolie
  • 2 middelgrote uien, gesnipperd
  • 1 teen knoflook, gesnipperd
  • 1 courgette, in kleine blokjes
  • 350 gram rundergehakt
  • 1 theelepel (gerookt) paprikapoeder
  • 1 dl volle rode wijn
  • 2 blikken tomatenblokjes à 400 gram
  • zout, versgemalen peper
  • 2 eetlepels verse basilicum, in reepjes
  • 100 gram Gruyère of Emmentaler, geraspt
  • 1 bol mozzarella, in plakjes
  • 6 bladen lasagne
  • rechthoekige ovenschaal van ± 20 x 30 cm, licht ingevet
  • 6 blaadjes basilicum, ter garnering
Breng in een grote pan water met wat zout aan de kook en kook de lasagnevellen in een paar minuten beetgaar. Zorg dat ze niet aan elkaar plakken. Schep ze met een schuimspaan uit de pan en laat ze uitlekken op een schone theedoek.

Verhit de olijfolie in een pan met dikke bodem. Fruit de ui en de knoflook op laag vuur in ± 5 minuten zacht (niet bruin). Voeg de blokjes courgette toe en laat een paar minuten meebakken. Zet het vuur hoger en doe het gehakt erbij. Bak het in ± 5 minuten rul. Strooi de paprikapoeder erover en schep om. Voeg de rode wijn en de tomatenblokjes toe. Breng aan de kook en laat zonder deksel 15 - 20 minuten sudderen tot de saus wat dikker is. Breng op smaak met zout en peper en roer er de basilicum door.

Verwarm in de tussentijd de oven voor op 200 ºC.

Schep 1/3 van de saus in de ovenschaal, bestrooi met 1/3 van de geraspte kaas, leg er 3 vellen lasagne op. Herhaal dit nog een keer en eindig met saus. Verdeel de mozzarella erover en bestrooi met de resterende geraspte kaas.

Lasagne met courgette

Bak de lasagne In het midden van de oven ± 25 minuten. Garneer met de basilicumblaadjes en serveer.

Lasagne met courgette

2 opmerkingen:

Anoniem zei

nice info

Anoniem zei

Hallo,

Dit is een lekkere lasagna, die gaan we zeker vaker maken.
Deze keer hebben we kant en klaar pasta gebruikt, maar dat vind ik toch wel een drama, vooral om de supergladde vellen uit de pan te krijgen en op de lasagna. Volgende keer maken we de pasta gewoon zelf, is ongeveer net zoveel werk :)

Bedankt voor dit lekkere recept.

Wim Veldhuis