27 augustus 2008

Wit brood (3)

Melkwit

Wit brood is wit brood. Of toch niet? Uiteraard is het altijd gemaakt van tarwebloem, maar er kan met de rest van de ingrediënten volop gevarieerd worden. Bijvoorbeeld melk of karnemelk in plaats van water, olie in plaats van boter of het vet helemaal weglaten. Ook kan een klein deel van de bloem vervangen worden door roggebloem of roggemeel, maïsmeel of boekweitmeel om maar wat te noemen. Het brood blijft wit, maar krijgt toch net weer een ander smaakje.

In dit brood wordt alleen tarwebloem gebruikt en als vocht melk: een melkwit.

Melkwit

Deeg:
  • 580 gram tarwebloem (bv Amerikaanse patentbloem/Patent Extra)
  • 5 gram instant gist
  • 10 gram suiker
  • 35 gram zachte ongezouten roomboter
  • 375 gram halfvolle melk, 20 - 25 °C
  • 11 gram zout
Verder:
  • zonnebloemolie om kom in te vetten
  • roomboter om te bestrijken
  • broodvorm van 30 cm, ingevet
Deeg kneden in standmixer/spiraalkneder/broodbakmachine: Doe all ingrediënten voor het deeg in de kom. Kneed met de deeghaak in 10 - 15 minuten tot een soepel deeg. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met olie ingevette kom, 1 keer draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af. Laat het deeg op kamertemperatuur rijzen tot het deeg verdubbeld is, 60 - 90 minuten.

Vormen: Laat het deeg uit de kom op de werkplek vallen (eventueel werkplek eerst met een klein beetje bloem bestrooien of heel licht met olie invetten). De mooie kant van het deeg ligt nu op het werkoppervlak. Druk de lucht uit het deeg en vorm het tot een bal door de zijkant van het deeg rondom naar het midden te vouwen. Draai de deegbal om en laat afgedekt ± 20 minuten rusten. Vorm er vervolgens een busbrood van, klik hier voor een filmpje of hier voor een fotoserie.  Leg het deeg met de naad naar beneden in het bakblik.

2e rijs: Dek het deeg af met ingevet folie en laat het op kamertemperatuur in 60 - 90 minuten tot bijna in volume verdubbelen. Het deeg is goed als je er met een vinger op duwt, de indruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terugveert. 

Oven voorverwarmen: Verwarm tijdens de 2e rijs de oven voor op 220 ºC. 

Bakken: Bak het brood 15 minuten en verlaag dan de temperatuur naar 200 ºC. Bak in nog 20 – 25 minuten gaar en bruin (totale baktijd 35 – 40 minuten). Leg er als de bovenkant te donker wordt een stukje aluminiumfolie over. Stort het brood direct uit het bakblik op een rooster en bestrijk de bovenkant met zachte boter. 

Laat het brood volledig afkoelen voordat je het gaat snijden.

11 opmerkingen:

Cynthia zei

Heerlijke broden hier en als je naar die foto's kijkt loopt het water in je mond. Brood 3 komt net uit de oven en is helemaal goed. Ik heb in Turkije gewoond en daar veel brood gebakken, eerst de kant en klaar mixen in de bbm en daarna gewoon met de hand en verse gist in de oven( de stroom valt daar nl erg vaak uit en de bakker woonde 5 km verder).De ingrediënten hier en daar zijn heel verschillend, net als de temperatuur, daar vaak 35 graden in de keuken, ideaal om te rijzen wat minder voor de bakker :-). Na een jaar naar de bakker gaan hier in Nederland, begon het weer te kriebelen. Alles in huis gehaald en gebakken zoals ik dat daar ook deed. De honden vonden het lekker, wij niet. Dus weer opnieuw en nu met instant gist en precies volgens dit recept. Nu heb veel bak-blikken die ook geschikt zijn om brood in te bakken. Voor dit brood heb ik een wilton blik gebruikt 23,5 x x13,3 x 6,99 cm en dacht dat de breedte de lengte uit her recept goed zou maken. Maar het brood heeft een heel bolle bovenkant en love hendels aan de zijkanten. Is het belangrijk dat het grootste deel van het brood in het blik blijft tijdens de 2de rijs? En hoe kan je berekenen hoeveel meel je moet gebruiken voor een vorm. Met de maten van de vorm of de inhoud meten?
Op naar het volgende brood, Cynthia

Levine zei

@Cynthia: voor deze hoeveelheid deeg heb je een bakblik nodig van 30 - 32 cm (staat er ook bij in het recept). Ik vermeld bij alle recepten welke maat bakblik je nodig hebt. In het algmeen: voor 400 gram bloem/meel neem je een bakblik van ± 21 cm, voor 450 gram bloem/meel een bakblik van ± 23 cm, voor 500 gram bloem/meel een bakblik van ± 25 cm en voor 550 gram bloem/meel een bakblik van ± 30 cm.
Bakze :-)!

boclamexx zei

Wat een super recepten heb je! Ik ben nu bezig met dit brood. Alleen bij de tweede rijs komt hij niet helemaal boven het bakblik uit wel het midden maar niet de zijkanten. Heb het wel laten rijzen zo lang. Maakt dit heel veel uit of gaat het in de oven nog wat omhoog?

Levine zei

Of er nog ovenrijs is hangt af van hoelang je de 2e rijs hebt laten duren. Dat het deeg wel in het midden maar niet aan de zijkanten rijst kan liggen aan het vormen/op spanning brengen van het deeg. Rijstijden zijn afhankelijk van deegtemperatuur, omgevingstemperatuur en hoeveelheid gist. Als het warm is zoals vandaag zal het deeg sneller rijzen en kan het eerder afgebakken worden.

Anoniem zei

Mischien een domme vraag maar als je na vijf kneden in een standmixer (teddy) erachter komt dat je te weinig bloem hebt gebruikt en je voegt nog bloem toe. Moet je dan opnieuw tien minuten kneden of nog vijf min.

Levine zei

Je moet kneden totdat het deeg goed is, dat is totdat je er een vliesje van kunt trekken. Deeg is altijd leidend. Succes!

Anoniem zei

Hartelijk bedankt
Heb zojuist mijn eerste brood gebakken,ziet er super uit ��
Gr Monique

Aphrezo, Sylvia & Reuben zei

Hallo, kan ik dit brood overnacht in de brood bak machine bakken? Dan moet ik denk ik de boter vervangen door olie, maar hoeveel olie precies? En de melk kan ik vervangen door water? groetjes, Sylvia

Unknown zei

Hoi Levine,

Ik heb je recept nu al 4x gemaakt. Uiteraard had ik niet het goede gereedschap wat meestals het halve werk is, dus heb ik 2 alusteel broodbussen aangeschaft maar ik kamp toch echt met een frustrerend probleem. Elke keer blijft het brood erin vast plakken. Ik heb internet afgestruimt. Ik vind overal dat in alusteel bussen niks aanplakt..heeeel dun insmeren en klaar. Nou ik heb heeeel dun geprobeerd en normaal(zoals met een cake) altijd met olijfolie. Maar elke keer plak het vast. Het geen heel jammer is. Ze gaan zo mooi omhoog ben dr helemaal trots op en het klopt wat ik overal lees. Het wordt niet zo bruin in de blik, wat het brood wat kwetsbaar maakt naar mijn idee. Dus bij het proberen uit de bus te halen als het vast plakt kan je je vast voorstellen dat wordt dan 1 blok klei door al dat gepor.
Ik hoop dat jij een goede tip hebt en me verder kan helpen. Aan jouw recepten ligt het niet dat werkt top! Maar misschien wel aan mijn kunnen!?

Ps. Bakpapier heb ik geprobeerd, dat werkt maar het zou ook zonder moeten kunnen toch?

Mvg
Alice

Unknown zei

Die heb ik ook maar vet ze in met roomboter nooit geen last zijn super bakblikken

Lidy zei

Kan je het zelfde brood bakken met minder zout, mijn man mag maar beperkt zout gebruiken