03 augustus 2008

Wit brood (1)

Wit brood met extra boter

Wit brood is wit brood. Of toch niet? Uiteraard is het altijd gemaakt van tarwebloem, maar er kan met de rest van de ingrediënten volop gevarieerd worden. Bijvoorbeeld melk of karnemelk in plaats van water, olie in plaats van boter of helemaal geen vetstof gebruiken. Ook kan een klein deel van de bloem vervangen worden door roggebloem of roggemeel, maismeel of boekweitmeel om maar wat te noemen. Het brood blijft wit, maar krijgt toch net weer een ander smaakje.

Dit brood is één van mijn favoriete witte broden. Er wordt een klein beetje roggemeel aan toegevoegd en er wordt meer boter in gebruikt dan standaard (= 3 - 5%). Als vocht kan karnemelk of 'gewone' melk (halfvol of vol) worden gebruikt. Mijn voorkeur gaat uit naar karnemelk, het kruim wordt er extra zacht van. Vlak voor het bakken worden er in de insnijding op de bovenkant nog een paar klontjes boter gelegd. De geur van dit brood is - door die extra boter - als het net uit de oven komt zo lekker dat je er trek van krijgt! Ga die boter niet vervangen door margarine, het hele effect gaat dan verloren! Het allerallerlekkerst een uurtje nadat het uit de oven is en het de tijd heeft gehad om wat af te koelen. Invriezen gaat ook prima.

Gebruik voor dit brood liever een iets te groot bakblik dan een te klein. Door de klontjes boter in de insnijding bovenop heeft het deel van het deeg dat tijdens het bakken boven de zijkanten uitrijst de neiging naar de zijkanten uit te zakken.

Wit brood met extra boter
  • 380 gram tarwebloem (bv Amerikaanse patent/Patent extra)
  • 20 gram roggemeel
  • 4 gram instant gist
  • 7 gram zout
  • 10 gram suiker 
  • 35 gram zachte roomboter
  • 260 gram karnemelk of melk
  • 15 gram koude roomboter voor de bovenkant, in stukjes
  • bakblik van ± 23 cm (9 x 5 inch)
Deeg kneden in standmixer/spiraalkneder/broodbakmachine: Doe alle ingrediënten behalve de 15 gram koude boter in de kom. Kneed met de deeghaak in 10 - 15 minuten tot een soepel deeg. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met zonnebloemolie ingevette kom, 1 x draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af (douchemuts) en laat het deeg op kamertemperatuur in 60 - 90 minuten tot ongeveer in volume verdubbelen. Het deeg is goed als je er met een vinger in prikt en het gat zichtbaar blijft.

Vormen: Stort het deeg op een licht met olie ingevette of met bloem bestrooide werkplek. Druk de lucht eruit (doorslaan) en bol het licht op. Laat het deeg ± 20 minuten afgedekt rusten (Na deze rusttijd is het deeg makkelijker te vormen). Vorm er vervolgens een busbrood van, klik hier voor een filmpje of hier voor een fotoserie. Leg het deeg met de naad naar beneden in de bakvorm. 

2e rijs: Dek het deeg af en laat het op kamertemperatuur in ± 60 minuten rijzen tot bijna dubbel volume. Het deeg is goed gerezen als je er met een vinger op duwt, de afdruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terugveert.


Wit brood met extra boter

Oven voorverwarmen: Verwarm tijdens de 2e rijs de oven voor op 200 ºC (boven-/onderwarmte).

Bakken:  Snijd het deeg met een scherp mes overlangs in, ongeveer 1 cm diep. Verdeel de klontjes boter over deze snee.

Wit brood met extra boter

Zet het bakblik op een rooster of bakplaat in de oven en bak het in ± 35 minuten gaar en goudbruin. Dek het brood als het te donker dreigt te worden af met aluminiumfolie (na ± 20 minuten). Los het brood direct na het bakken uit de vorm en laat het afkoelen op een rooster. 

Wit brood met extra boter


Wit brood met extra boter

Dit recept is 19/9/23 aangepast.

33 opmerkingen:

gipskruit zei

Wat een lekker idee "arden" met die extra klontjes boter heerlijk
Ziet er ook mooi uit:)

Anoniem zei

That is one lovely loaf of white bread!

Anoniem zei

Mijn eerste brood: En goed geslaagd met jouw aanwijzingen. Volgende keer neem ik wel een iets
grotere vorm.De smaak was erg "luxe" door die extra boter. Goed zondagochtend brood.

? zei

Ik heb het recept gevolgd, doch mijn brood was te zwaar. Super van smaak maar onvoldoende gerezen. Waar heb ik iets fout gedaan?

Levine zei

Hallo ?: dat is moeilijk te zeggen wat/waar je iets fout hebt gedaan. Het kan zijn dan je het te kort hebt laten rijzen of juist dat je het te lang hebt laten rijzen. Als je het te lang laat rijzen zakt het in de oven weer in met als gevolg een compact brood. Deeg moet tijdens de 2e rijs bijna verdubbelen, als je op het deeg drukt met een vinger en het springt langzaam terug is het deeg genoeg/goed gerezen.

Anoniem zei

Het is gelukt!

? zei

Het lag idd aan de rijstijden. Deze keer is het brood perfect gelukt. Op haar het volgende recept!

Conny zei

Supertrots op mijn eerste zelfgebakken brood naar dit recept!
Dankzij de Kitchen Aid, die het kneden van mij overneemt en de duidelijke beschrijving van de stappen een geslaagd bakprojekt.
Op naar het volgende brood.

jr00n zei

Kon niet slapen vannacht. Deze gemaakt voor het gezin. Het ruikt nu heerlijk in huis, een heerlijke zondagmorgen. Beankt Levine

Levine zei

Ook leuk, midden in de nacht brood bakken, net een echte bakker ;-).

Unknown zei

heheh...hier nog een beginnend bakker die niet kan slapen en (vreemd genoeg) bij exact hetzelfde brood is uitgekomen.
Ik heb geen 22 cm bakvorm, maar een 30cm bus, en ik krijg gasten voor de lunch morgen. Dus ik heb van alle ingredienten maar anderhalf keer zoveel genomen, en de baktijd op 40 minuten gezet.

Het huis ruikt fantastisch, en het brood ziet er prachtig uit. Met verse koekjes en kaasstengels erbij moet dat toch gezellig worden. Ik kan bijna niet wachten tot morgen!
Maar eerst maar even een tukje..phoe nog vermoeiend dat bakken.

Unknown zei

OMG wat een heerlijk recept! Ik heb ipv tarwe 60% speltbloem en 40% kamutbloem gebruikt en het resultaat is geweldig! Ik ben door allergieën, sport en ADHD kind niet zo'n fan van tarwe, maar met bovenstaande formule wordt het een heerlijk nootachtig zoet gelig witbrood wat bijna aan cake doet denken.

Levine zei

Yvette, goed te koren dat het brood zo goed gelukt is :-).

Jacqi zei

Levine,

Lees ik nu zo verkeerd? Ik kan niet terug vinden in je recept wanneer je de gist toevoegt.....
Ik neem aan na de autolyse.
Je mag me op m'n donder geven als ik het helemaal mis heb maar in mijn idee is je recept zo niet compleet.
Ga het vandaag wel proberen te maken ;-)

Groetjes,
Jacqi.

Jacqi zei

Oeps....ben nog niet helemaal wakker denk ik.
Zie nu dat het er wel bij staat...maar bij autolyse voeg je de gist toch pas later toe?

Groetjes,
Jacqi.

Toon zei

Beste Levine,
Succes met je nieuwe boek.
Heb bovenstaand recept geprobeerd en het lukte prima, bedankt. Ik heb een vraag over de hoeveelheid droge gist die je het best kunt gebruiken. In je recept staat 4 gram voor 400 gr. meel.
In de meeste winkels kun je alleen droge gist krijgen van Dr. Oetker. Op de verpakking daarvan staat als dosering 1 zakje van 7 gr. voor 500 gr. meel.
Soms heb ik zakjes gist van Bruggeman, en daar zit 11 gr. in, ook bedoeld voor 500 gr. meel.
Weet jij of de gist van Dr. Oetker 'geconcentreerder' is dan die van Bruggeman?
En gebruik jij bewust minder gist dan op de verpakkingen staat aangegeven?
Vast bedankt, Toon

Miriam zei

Hallo Levine,
Ik heb vandaag dit brood gemaakt en het is HEERLIJK. Het is zo erg dat binnen nou en niks het brood op was, dus de volgende keer maar twee broden tegelijk maken..
Mijn moeder maakte vroeger een " botterweck" en deze smaakt net zo. Heerlijk.
Je recepten kloppen altijd als een bus.
Heel veel succes met je boek, ik ga hem zeker kopen. Mag niet ontbreken aan mijn verzameling.
Dank je wel voor alle heerlijke recepten.

Levine zei

Leuk te horen dat het brood zo in de smaak valt Miriam :-).

Anoniem zei

Vandaag voor de eerste maal dit brood gebakken, smaakt als cake, lekker.
Gezien de datum van de eerste bog valt op het verschil tussen volume en gewicht op de latere blogs van de vloeistoffen. Complimenten voor de blogs en uitleg.

Cynthia zei

Beste Levine,

Ik ben net begonnen met broodbakken en ik heb veel aan deze site en je boek, bedankt!
Nog wel een vraag; Als ik witbrood wil maken met tarwebloem van de molen dan is het lichtbruin. Welke bloem gebruik jij voor witbrood?

Levine zei

Ik gebruik vaak Amerikaanse patentbloem van de Zuidmolen. Jouw bloem is waarschijnlijk minder uitgezeefd en daarom lichtbruin van kleur.

Penny zei

Eindelijk... Na meerdere broden te hebben gemaakt die eruit zagen als een verkeersongeval (sommige waren toch nog wel lekker gelukkig maar enkele zijn het gemeente archief in gegaan!) Ben ik vanavond deze gaan bakken. Ik heb mijn bbm het kneden laten doen en de rest opgevolgd zoals je het had beschreven! Mijn perfect uitziende brood waar ik uitermate trots op ben staat nu af te koelen op een rooster en wat ruikt het lekker!!! Ik had echter nog steeds (ja foei..) geen broodblik dus heb een soort aardewerk ovenschaal met het formaat 23 x 12 x 6 gebruikt, dat is dus voor herhaling vatbaar ;-) Dankjewel voor dit heerlijke brood!!!!

Levine zei

Wat leuk om te horen dat het brood zo goed gelukt is :-). Eet smakelijk!

Anoniem zei

Ook dit brood was erg lekker. Het resultaat was een lichtbruin brood. Ik las hier boven hie dit komt. Ik hou het op het lichtbruin. Dit tarwebloem is bij een molen gekocht, en aangezien dit verser en lekkerder ruikt dan de supermarkttroep hou ik het fijn zo. Ook de kinderen vonden het erg lekker. Voor herhaling vatbaar ;)
Groetjes Patricia

Anoniem zei

Als ik een broodrecept van jouw site wil maken moet ik dan toch eerst de bakkersformule toepassen, of kloppen de ingredienten?

Levine zei

Wat bedoel je met toepassen? Je past een formule niet toe, je kunt wel de achterliggende formule van ieder recept uitrekenen. Ieder brood heeft zijn eigen formule, er is niet 1 formule.

En uiteraard kloppen de ingrediënten in alle recepten die ik op mijn blog zet. Veel bakplezier!

Anoniem zei

EHeb een algemene vraag over brood bakken. Omdat ik geen zin heb om twee uur voor het ontbijt op te staan om deeg te maken, kan dit ook de dag ervoor en dat ik het deeg, na de tweede of laatste rijs in de koelkast bewaar tot de volgende ochtend om af te bakken? Of wat is dan het beste?

Levine zei

Je kunt het brood direct na het vormen (dus niet na 2e rijs) in de koelkast zetten. Het deeg rijst eerst door in de koelkast en als het deeg koud genoeg is (temperatuur in koelkast moet 5 graden zijn) stopt het met rijzen. Volgende ochtend afbakken. Of je het eerst nog even moet laten staan of direct kunt afbakken ligt eraan. Als het voldoende gerezen is in de koelkast kan je het direct afbakken.

Wat veel makkelijker is: brood avond van tevoren afbakken, in theedoek bewaren en volgende ochtend ± 6 minuten in een op 180 C voorverwarmde oven 'oppiepen'.

Unknown zei

Ik heb hem net gemaakt maar bij de inkeping om de boter erin te doen zakte die compleet in

Levine zei

@Michaela, als deeg inzakt dan heb je het te lang laten rijzen. De 2e rijs is klaar als je met een vinger op het deeg duwt, de indruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terugveert. Heb je het toch per ongeluk te lang laten rijzen dan kan je de lucht uit het deeg drukken en het deeg opnieuw vormen en weer laten rijzen.

Schorpioen zei

Kan ik ook gewone melk nemen ipv karnemelk?

Leen Poldervaart zei

Wat een heerlijk brood. Vandaag gemaakt. Met 3 personen was het brood sneller op dan gemaakt. Heerlijk. Dit brood ga ik veel vaker maken.

Leen Poldervaart zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.