08 augustus 2008

Pizzabroodjes

Pizzabroodjes

Het zijn geen pizza's, het zijn geen broodjes, het zijn

Pizzabroodjes

Deeg:
  • 450 gram tarwebloem
  • 50 gram (instant) polenta
  • 5 gram droge gist
  • 30 gram olijfolie
  • 310 gram water, lauwwarm
  • 10 gram zout
Vulling:
  • 200 gram kers-/romatomaatjes
  • 1 bol mozzarella
  • 2 eetlepels pesto
  • peper en eventueel zout
  • olijfolie om te besprenkelen
Werkwijze deeg kneden in broodbakmachine:
Doe alle ingrediënten, behalve het zout in de bak van de bbm. Mix ongeveer 3 minuten op bijvoorbeeld de pizzastand. Machine uit en mengsel met gesloten deksel 20 minuten laten staan (= autolyse). Zet de bbm weer aan, voeg het zout toe en kneed in ongeveer 10 minuten tot een zacht en soepel deeg. Het is iets vochtiger dan standaard deeg. Volg verder het recept hieronder vanaf de 1e rijs.

Werkwijze deeg kneden in een standmixer:
Doe de tarwebloem, polenta en de droge gist in de kom van een standmixer. Roer door elkaar. Voeg de olie en het water toe. Roer door elkaar en kneed met de deeghaak ongeveer 3 minuten tot alles gemengd is. Dek de kom af en laat het mengsel 20 minuten staan (= autolyse). Voeg het zout toe en kneed in ongeveer 10 minuten tot een zacht en soepel deeg dat van de wanden loslaat. Het kleeft nog wel iets aan de bodem.

1e rijs:
Vorm het deeg tot een bal en leg de deegbal in een licht met olie ingevette kom, 1 x draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg in ± 1 uur tot dubbel volume rijzen.

Vulling:
Maak terwijl het deeg rijst de vulling: halveer de tomaatjes en verwijder de pitjes. Snijd de mozzarella in kleine blokjes. Meng de tomaatjes en de mozzarella met de pesto en breng op smaak met peper en eventueel zout.

Pizzabroodjes
Vormen:
Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek en verdeel met een deegsteker in 9 gelijke stukken.

Pizzabroodjes

Bol ieder stuk deeg goed op en laat afgedekt 10 minuten liggen

Pizzabroodjes

Druk met je vingers uit tot een rond of ovaal lapje

Pizzabroodjes

Vouw de onder- en bovenkant naar het midden

Pizzabroodjes

Vouw nu de onder- en bovenkant weer naar het midden

Pizzabroodjes

Druk de naad dicht en laat de uiteinden puntig toelopen (dit gaat eigenlijk vanzelf als je de slag te pakken hebt)

Pizzabroodjes

Leg het puntje met de naad naar beneden op een bakblik (ik heb twee bakplaten gebruikt en de broodjes na elkaar gebakken)

Pizzabroodjes

Knip de bovenkant in met een schaar of snijd in met een scherp mes

Pizzabroodjes
Pizzabroodjes

Druk de snee met je vingers verder open

Pizzabroodjes

Schep in iedere snee wat van de vulling

Pizzabroodjes

Laat afgedekt 30 - 45 minuten rijzen. Verwarm intussen de oven voor op 220 ºC.

Pizzabroodjes

Besprenkel de broodjes met wat olijfolie en bak ze in het midden van de oven in 20 - 25 minuten gaar en bruin.

Iets af laten koelen en smullen maar. Koud zijn ze trouwens ook erg lekker. Invriezen kan ook.

Pizzabroodjes

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie en lekkere PIZZABROODJES Arden...Zelf heb ik er enkele weken geleden ook eens gemaakt...Dit was het resultaat:

http://picasaweb.google.nl/bakfotos/PIZZABRROODJES

Groetjes Cor.

Levine zei

Cor, bedankt voor het compliment! Jouw pizzabroodjes zien er meer uit als kleine pizza's. Het deeg wordt net als bij grote pizza's plat gerold en belegd met o.a. een tomatensaus. Dat was niet mijn opzet bij het samenstellen van dit recept. Dit zijn broodjes die je insnijdt en in de snee wat vulling. Afijn, het recept en de foto's spreken vanzelf.

Anoniem zei

Arden, zodra ik dit recept zag, wist ik dat ik dit echt graag eens wilde maken. Vanmorgen niet te laat begonnen zodat we een heerlijke lunch hadden.
Bedankt voor het recept van deze heerlijke broodjes.

Marjoke

Anoniem zei

Hoi Arden,
Ook ik wilde de broodjes direct uitproberen toen ik ze zag. Maar wat ik me afvraag is, wat de toegevoegde waarde is van het naar binnen vouwen en insnijden. Ook is mijn deeg erg plakkerig, zodat alles aan mijn vingers bleef plakken. Ik wacht nu op het resultaat...ik ben benieuwd!

Levine zei

De toegevoegde waarde van het naar binnen vouwen is dat je op die manier de broodjes goed vormt zodat ze tijdens het bakken niet uitzakken. Het insnijden is om de vulling er goed over te kunnen verdelen. Als het deeg teveel plakt kan je tijdens het kneden wat meer bloem toevoegen. Ook is het handig om je handen met wat olie in te vetten als je de broodjes gaat vormen, het plakt dat minder aan je handen. Zijn ze gelukt?

Vera zei

hoi Arden, deze pizzabroodjes staan ook op mijn 'nog te maken'lijstje. Nu ik er voor de 1ste keer in geslaagd ben om zelf mozzarella te maken, moet ik er ook iets mee doen hé ;). Wat ik wil vragen (ik zet het hier omdat je geen recept hebt voor pizza), is of je een gistdeeg kunt invriezen? Met mijn tarwe-allergie kan ik dus niet snel even een gekochte pizza in de oven kegelen, en dan zou het dus wel handig zijn als ik het deeg kan invriezen en ontdooien als ik eens zin heb in pizza... Ervaring? Tips?

Anoniem zei

Vandaag 20 van deze pizzabroodjes gemaakt, ze zijn goed gelukt. Bedankt voor het recept.
Groetjes Petra

Rachel zei

Weer een fantastisch recept. Iedereen vond ze heerlijk!

Levine zei

Rachel: goed te horen :-)

Marianne mjmb zei

Toen ik las dat je ze ook koud kon eten dacht ik: dat is mooi voor in de auto naar onze vakantiebestemming. Maar er moest natuurlijk wel voorgeproefd worden..... Nu vind iedereen ze zo lekker ( een compliment op zich natuurlijk) dat er niet veel overblijft. Voor herhaling vatbaar dus ( na de vakantie....)

Anoniem zei

Beste Arden,

Wij hebben al aardig wat lekkere gerechten van je gemaakt. Nu zijn we met deze broodjes bezig en ik worstel een beetje met polenta ik heb nu maïsmeel voor polenta gekocht is dit hetzelfde? het deeg is namelijk erg plakkerig en je voelt die korrels van dat maïsmeel zitten. Hoort dit of heb je nog een tip?

Groetjes Ton en Marielle