03 oktober 2007

Tomaten-kaastaart met basilicum

Tomaten-kaastaart met basilicum

Op woensdag ben ik altijd vrij en vaak gebruik ik die dag om wat te experimenteren in de keuken. Ik heb dan alle tijd, hoef niet steeds op mijn horloge te kijken en niemand roept "gaan we al eten?".

Na de vele zoete cakes van de afgelopen tijd had ik zin in iets hartigs, iets met veel kaas en tomaat en o ja basilicum. Voor die combinatie mag je me bij wijze van spreken 's nachts wakker maken :-).

Het "experiment" van vandaag is zeer geslaagd. Dit recept gaat in het mapje "ga ik vaker maken". Het is een kruising tussen een pizza en een hartige taart en heel makkelijk te maken. De korst is lekker knapperig en kan zowel voor hartige als zoete taarten gebruikt worden.

Het deeg moet een paar uur van tevoren gemaakt worden; het moet zeker 2 uur in de koelkast opstijven voordat het verder verwerkt kan worden. Het kan ook de dag/avond van tevoren al worden gemaakt of zelfs worden ingevroren.

Om het deeg te maken gebruik ik een pastryblender, een super handig "ding" waar je heel gemakkelijk de boter mee door de bloem kunt snijden. Deze pastryblender heb ik in Amerika gekocht, maar inmiddels zie ik ze steeds vaker in goede kookwinkels in Nederland verschijnen (o.a. bij DOK Cookware in Den Haag). In plaats daarvan kan je ook met 2 messen de boter door de bloem snijden of het deeg maken in een foodprocessor.

Na het opstijven in de koelkast is het deeg heel makkelijk uit te rollen. Ik heb ik weet niet hoeveel keren deeg uitgerold, maar het lukt me nog steeds niet om een perfect ronde deeglap te maken. Voor deze taart is dat wel zo mooi dus heb ik een trucje toegepast. Ik heb het deeg uitgerold tot een ongeveer ronde lap van 27 cm doorsnede, daar de bodem van een springvorm (26 cm doorsnede) opgelegd en vervolgens met de botte kant van een mes het deeg uitgesneden en voila ...... een perfect rond stuk deeg!

Met de onderstaande hoeveelheid deeg kan je 2 kleine taarten maken (2 - 4 personen). Ik heb met de helft van het deeg en de vulling 1 taartje gemaakt en de andere helft van het deeg gebruikt voor een zoet appeltaartje (recept volgt nog).

Tomaten-kaastaart met basilicum
2 taartjes

Deeg:
  • 3 eetlepels zure room
  • 80 ml ijskoud water
  • 140 gram bloem
  • 35 gram maismeel
  • 1 theelepel suiker
  • ½ theelepel zout
  • 100 gram koude boter, in kleine stukjes
Vulling:
  • 120 gram geraspte (jong) belegen kaas
  • 120 gram mozzarella, geraspt of in piepkleine blokjes
  • handje basicilumblaadjes, grof gescheurd of gesneden
  • 2 - 4 stevige rijpe tomaten
Deeg:
Doe de bloem, maismeel, suiker en zout in een grote kom en roer door elkaar.

Koude klontjes boter toevoegen en met 2 messen of een pastry blender door de bloem snijden tot de boter ongeveer de grootte van broodkruimels en doperwten heeft.

Meng de zure room met het ijswater.

Sprenkel het zure roommengsel eetlepel voor eetlepel over het bloemengsel. Roer tussendoor voorzichtig met een vork om. Niet kneden of "prakken" met de vork, gewoon rustig omscheppen. Je ziet dat het deeg steeds meer samenhang krijgt. Als het nog te droog is nog wat ijskoud water toevoegen, niet meer dan een theelepel tegelijk.

Pak met je handen het deeg uit de kom, maak er een bal van. Het moet nu heel makkelijk tot een bal te vormen zijn zonder dat het deeg uit elkaar valt.

Verdeel het deeg in 2-en en vorm van ieder stuk een platte schijf en verpak apart in plastic folie. Laat tenminste 2 uur in de koelkast opstijven.

De taartjes:
Verwarm de oven voor op 200 ºC .
Bekleed een bakplaat met een bakmatje of bakpapier.

Rol ieder stuk deeg uit tot een ronde lap van ongeveer 27 cm. Zorg ervoor dat er voldoende bloem onder de lap deeg ligt zodat het niet aan het werkoppervlak blijft kleven.
Leg er de bodem van een springvorm (26 cm) op en snijd met de botte kant van een mes het deeg uit. Leg de lap deeg op een met bakmatje/bakpapier bekleedde bakplaat.

Tomaten-kaastaart met basilicum

Doe de beide soorten kaas in een kom en meng de basilicum erdoor. Verdeel het kaasmengsel over het midden van de deeglappen, laat een rand van ± 2 cm vrij.

Tomaten-kaastaart met basilicum

Snijd de tomaten in dunne plakjes en leg ze in een cirkel op de kaas. Laat ze elkaar iets overlappen.

Tomaten-kaastaart met basilicum

Vouw nu de rand over de vulling, het deeg gaat vanzelf plooien vormen.

Tomaten-kaastaart met basilicum

Bak de taartjes in het midden van de oven in 35 - 40 minuten gaar en bruin. Laat 5 - 10 minuten op een rooster afkoelen voor het opdienen.

Tomaten-kaastaart met basilicum

Bron: Baking with Julia door Dorie Greenspan

Eet smakelijk!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Best Arden,

Ik volg je keuken ervaringen pas een aantal weken en zit een beetje langs de zijlijn mee te genieten. Ook nu weer een pracht recept dat ik zeker wil gaan maken. Of is het na-maken?

Een ding bij dit recept is mij niet geheel duidelijk, bak je deze taart ook op je pizza/brood steen of gaat deze op de bakplaat?

Groetjes

Remi

Levine zei

Hoi Remi,

Deze taart wordt op de bakplaat gebakken. Er staat in het recept dan ook: "Leg de lap deeg op een met bakmatje/bakpapier bekleedde bakplaat ".

Succes met maken :-)

Anoniem zei

Ook dit was weer een heerlijke hartige taart, ik heb wel wat zout en peper toegevoegd bij het eten maar zal dit de volgende keer mengen door de kaas vulling.
Els

Anoniem zei

Hallo Arden,

Ik heb de taart een paar keer gemaakt, en erg lekker.
Maar ik vraag me af of ik de goede maismeel gebruik.
Het enige wat ik kon vinden was maiszetmeel, en het lijkt dan ook wel heel erg op maizena.
Welk meel gebruik je hiervoor?

Groet, Inge

Levine zei

hoi Inge,

Ik gebruik zeker geen maiszetmeel/maizena, maar maismeel. Dat is geel van kleur en vaak te koop bij reformwinkels.

M@rgo zei

Gister dit taartje gemaakt voor bij de borrel. Heerlijke combinatie van smaken. Volgende keer ga ik het proberen met kleine blokje rauwe zalm erin. Omdat hier geen maismeel voorradig was heb ik het gemaakt met 4 plakjes bladerdeeg als snelle variant. Hier een ronde lap uitgesneden en van de restjes stengels met nog wat kaaskruimeltjes gemaakt. Ga het zeker nog een keertje proberen met maismeel, maar deze variant was ook prima!