09 mei 2007

Recept Challah: Czernowitzer Challah

Vorige week plofte er een pakketje op mijn deurmat. Hoera, (weer) een boek: A Blessing of Bread. The many rich traditions of Jewish bread baking around the world van Maggie Glezer. Het boek is nieuw voor mij, maar niet nieuw. Het is namelijk een 2e-hands exemplaar, besteld via Amazon.com. Hoewel? 2e-hands? Het ziet er werkelijk als nieuw uit, alsof het nog nooit is opengeslagen en gelezen. De prijs inclusief verzendkosten (omgerekend van dollars naar euro's): € 11! De prijs bij Bol.com (exclusief verzendkosten) is € 32,99. Reken maar uit.......

In het kort: in boek staan meer dan 60 (Joodse) recepten. Challah, holiday breads and everyday family breads uit allerlei windstreken. Bij ieder recept staat hoeveel broden (diverse maten en/of kleine broodjes) je van het deeg kunt maken en een inleidend verhaal. De hoeveelheden worden zowel in cups als in grammen aangegeven. Heldere uitleg. Voorin het boek staan de vele manieren waarop je een challah kunt vlechten heel duidelijk (met foto's erbij) uitgelegd. Opeens kan ik ook een 4-, 5- en zelfs een 6-vlecht maken! Ook hoe je mooie strengen maakt legt Maggie perfect uit. De truc is om ieder stuk deeg (voor 1 streng) eerst met een deegroller tot een dunne lap uit te rollen, niet langer dan de uiteindelijke lengte van de streng. Dit hoeft niet erg netjes, het mag een onregelmatige lap zijn. Deze lap rol je vervolgens op en rol hem dan met je handpalmen heen en weer om een gladde en gelijke streng te krijgen. Eventueel nog verder uitrollen tot de gewenste lengte. Kijk hier voor uitleg met foto's voor het maken van strengen en een High four-stranded braid.

Het eerste recept wat ik uit dit boek heb gemaakt was meteen raak. Het allerlekkerste brood wat ik in tijden gebakken heb! Ik had wat bedenkingen toen ik het recept las, er wordt namelijk nogal veel olie gebruikt: 110 gram. Gaat dat wel goed en is dat wel lekker dacht ik bij mezelf? Het antwoord is: ja het gaat echt goed en het brood is ontzettend lekker. Heel makkelijk deeg om mee te werken. Ik heb er 8 knoopbroodjes en één 4-vlecht (van 450 gram deeg) mee gemaakt.


Czernowitzer Challah
(twee 450-grams Challahs, één 680-grams Challah + drie broodjes of zestien 60-grams broodjes)
  • 7 gram droge gist
  • ± 500 gram tarwebloem
  • 170 gram water, ± 25 ºC
  • 2 grote eieren + 1 voor de afwerking, op kamertemperatuur
  • 110 gram plantaardige olie (ik heb zonnebloemolie gebruikt)
  • 8 gram zout
  • 55 gram suiker
  • maanzaad of sesamzaad voor de afwerking (optioneel)
Variatie: extra 200 gram rozijnen

Deeg kneden in standmixer: Meng de gist en 100 gram tarwebloem in de kom van de KA. Roer het water erdoor. Laat 10 - 20 minuten onafgedekt staan of totdat het begint te bubbelen.

Roer de eieren, olie, zout en suiker door elkaar en roer dit mengsel door het bloem-/gistmengsel. Met de platte klopper kloppen tot de eieren opgenomen zijn en zout en suiker zijn opgelost. Voeg de resterende (400 gram) bloem in 1 keer toe. Met de deeghaak in maximaal 10 minuten tot een soepel deeg kneden dat van de wand van de kom loslaat. Voor een rozijnenchallah voeg je tijdens de laatste minuten van het kneden de rozijnen toe (eventueel met de hand erdoor kneden).

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met olie ingevette kom. Laat het deeg in ongeveer 2 uur tot dubbel volume rijzen. Je kunt het deeg ook goed afgedekt in de koelkast zetten (max. 24 uur). NB: het maken van de strengen gaat makkelijker als het deeg wat kouder is. De 2e rijs zal dan 30 - 60 minuten langer duren.

Vormen: Bekleed 1 of meer bakplaten met bakpapier of een bakmatje. Verdeel het deeg in stukken: 2 stukken van ± 450 gram voor kleinere broden, 1 stuk van ± 680 gram voor een groot brood + 3 stukjes voor kleine broodjes of in 16 stukjes van ± 60 gram voor broodjes.

Vorm de stukken deeg (vlechten of een rond of langwerpig brood; je kunt er alle vormen van maken die je wilt, het kan ook in een bakblik gebakken worden). Het deeg kan nu ook weer maximaal 24 uur in de koelkast bewaard worden. Haal het deeg voor het bakken uit de koelkast en laat op temperatuur komen en rijzen. De rijstijd zal dan ± 2 ½ uur zijn.

Breaded Knot (geknoopt broodje). Uitleg hier

High four-stranded Braid (hoge vier-vlecht). Uitleg hier

Leg de gevormde broden op de bakplaat en laat in ± 1 ½ uur tot driedubbel volume rijzen.
Verwarm 30 minuten voor het einde van de rijstijd de oven voor op 180 ºC. Klop het overgebleven ei met een snufje zout los.

De broden zijn genoeg gerezen als je er met een vinger op drukt en het deeg veert niet terug.

Bestrijk het deeg met het los geklopte ei en bestrooi desgewenst met maanzaad of sesamzaad. Bak kleine broodjes in 15 - 20 minuten gaar en bruin, kleine broden (450 gram) in 25 - 30 minuten en het grote brood (680 gram) in 35 - 45 minuten. De broden mogen vrij donker worden. Check na 2/3 van de baktijd of ze niet te donker worden, leg er dan zo nodig een stukje aluminiumfolie op.

Laat de broden  op een rooster afkoelen.

28 opmerkingen:

Lien zei

dat is inderdaad een heel erg mooie vlecht. En die broodjes zijn ook super. Ik heb het boek ook, maar heb er nog niets uit gebakken...'t lijkt er maar niet van te komen. dit stimuleert me om er toch eens snel wat uit te maken.

Anoniem zei

Oooh Arden wat een gaaf brood om te maken! Dit wil ik ooooook!!!!!


Hihi sorry volgens mij weet je niet wie ik ben, maar ik word wel helemaal blij van jou blog hoor! wat een lekkere recepten vind ik hier! Ik ga er een aantal snel maken!

Zal me nog netjes voorstellen, ben Tienne
enne ik ben hier beland via bakkerswereld!

Levine zei

Lien: vandaag dit recept nogmaals gemaakt, maar dan met rozijnen erin. Ook heel lekker!

Tienne: welkom op mijn blog. Ik "ken" je inmiddels al van bakkerwereld. Laat je weten als je iets gemaakt hebt van mijn blog?

Gea zei

Mijn complimenten, Levine. De knoopjes zijn ook zo leuk.

Karen Baking Soda zei

Het is echt een goed boek, recepten vergen wat tijd om te "snappen" en eeh over het algemeen ook om te maken(!) en worden ook uit den treure beschreven...maar de resultaten zijn er dan ook naar!

Anoniem zei

Hoi,

Ook ik ben op je blog gekomen door Bakkerswereld, op dit moment zit de vlecht in de oven en een ronde bol is er net uit, ziet er goed uit, alhoewel ik wel veel meer bloem moest gebruiken omdat het deeg erg nat was, misschien te grote eieren ??
Tinie

Anoniem zei

Heel regelmatig lees ik je weblog, ben dol op lekkere recepten. Morgenochtend komt mijn borduurgroep weer een ochtendje borduren en ik heb je chocoladebrood voor ze gebakken. Zullen ze vast van smullen.
groetjes Liezbeth

Anoniem zei

Arden ik zou me melden als ik iets had gemaakt! Nou vandaag deze vlechten gemaakt. Wat super leuk om te doen en nog lekker ook! Heerlijk al die recepten hoor. Ik maak ze graag en vind het ook al leuk om ze te lezen!

Groetjes Leontienne

Levine zei

Hoi Leontienne,

Wat leuk te horen dat de vlechten gelukt zijn!

Anoniem zei

Hoy,uspreekt iv uw recepten vaak over een platte klopper.Maar wat bedoelt u daar mee?Is dat die waar men eiwit mee stijf klopt?
Ga enkele van uw recepten proberen,lijken me echt wel goed.
Groetjes

Levine zei

Met de platte klopper bedoel ik de paddle of ook wel K-klopper die bij standmixers (o.a. KitchenAid en Kenwood) geleverd wordt.

God's Pittbull zei

Te gekke site heb je zeg! En wat een lekkere broodjes zijn dit zeg! Ikben gaan googlen na een Pippi Langkous film te hebben gezien en daar aten zij van die heerlijke geknoopte broodjes! Het water liep ons gelijk in de mond!! Ik ga hen zeker bakken!

Anoniem zei

hoi Arden. Ik heb dit brood wel 5 keer gemaakt en het smaakt heerlijk. Enige probleempje is dat na de 2e rijs breken die vlechten, zo jammer van die mooie vlecht.Ook heb ik aan het deeg nog een beetje bloem toegevoegd. Heb je misschien tips voor mij?

Levine zei

Hallo Laura, breken de vlechten tijdens het bakken?

Kan zijn dan het deeg te droog is door de extra bloem, of je hebt het te kort laten rijzen, dan breken de vlechten door de ovenrijs tijdens het bakken of misschien heb je het brood te strak gevlochten?

Rachel zei

Heerlijk brood,ik heb het recept precies gevolgd en het is mooi gelukt. Ik heb er overigens maar een brood van gemaakt en dat ongeveer 30 minuten gebakken op 2oo graden. Hartelijk dank! Rachel

Elizabet zei

Levine, ik ben fan! Was al een tijdje bezig met brood, maar sinds ik je blog heb ontdekt gaat t met sprongen vooruit. Ik heb gister een perfect brood met pompoenpitten gebakken, en haal net de Challahs uit de oven, ze zien er geweldig uit.
Enige wat ik me afvroeg tijdens het vormen: Ik moest nu mijn deegroller regelmatig bloemen tijdens het uitrollen omdat het deeg eraan plakte, maar eigenlijk vond ik dat niet handig, omdat het met het oprollen/de streng dicht en langer rollen niet handig is, de naad sluit dan moeilijker en de streng gaat liever schuiven dan rollen als-ie te droog is. Hoe doe jij dat?

Levine zei

Elizabet: leuk om te horen :-).

Tip voor het uitrollen: gebruik geen bloem, maar vet je handen in met een klein beetje zonnebloemolie en wrijf dan over de deegrol. Er komt dat een beetje olie op je deegrol en dan plakt het deeg er niet meer aan. Je kunt ook je werkplek met een klein beetje zonnebloemolie invetten. Let erop dat je niet teveel olie gebruikt, want anders sluit de naad ook niet en kan je de strengen niet goed uitrollen. Succes!

Anoniem zei

Hoi Leviene
Ik heb net dit brood gemaakt en het staat in de koelkast zodat ik straks weer verder kan. Mijn vraag is of je ook een vlecht kan maken met bv maar 3 strengen? Of heeft het een reden dat het er 4 zijn? Mijn vlecht van 4 strengen blijft plat, op jouw foto is bij ook hoger voor het rijzen nog.
groetjes Ilse

Levine zei

@Ilse: sorry, zie nu pas je bericht. Je kunt er uiteraard ook vlechtbroden van 3 strengen mee maken, of een 5-vlecht of wat je maar wilt. Zijn de broden gelukt?

Unknown zei

Beste Levine

Kan ik dit recept ook met honing maken.
Ik zie namelijk ook veel recepten van challah met honing ipv suiker
mvg Cindy

Levine zei

@Cindy: ja hoor, dat kan. Bakze!

Alize zei

Hoi Levine, hoe lang kan je het gemaakte brood bewaren en waar moet ik het in bewaren?

Levine zei

Alize, je kunt het brood enkele dagen bewaren in een goed afgesloten plastic zak. Dek de snijkant af met aluminiumfolie.

Annemarie zei

Hai Levine,
Wow ik heb net je blog ontdekt, wat een heerlijke recepten allemaal! Ben ooit eens begonnen met brood bakken maar nu met al deze recepten ga ik echt een serieuze poging doen.
Ik heb echter geen kitchen aid, wel een mixer met deeghaken. Zou dit ook werken of maar gewoon met de handen kneden. Heb je nog tips voor me? Of waar ik dan op moet letten?

Levine zei

Hi Annemarie, een mixer met deeghaken is niet geschikt om brooddeeg mee te kenden, niet sterk genoeg. Deeg met de hand kneden gaat prima. Via het tabblad Broodbaktips bovenaan deze blog kun je tips vinden en in mijn boeken staan nog veel meer tips over brood bakken.

Annemarie zei

Hi Levine, heb je tips voor bakken en het vormen van broodjes gelezen en ze daarna gemaakt. Ze zijn echt super geworden! Echt perfecte broodjes. Bedankt voor al je tips en recepten. Mijn 2017 wordt een 'bakjaar' ;-)
De allerbeste wensen voor 2017!

Unknown zei

Heb je challa gemaakt voor shabbat, erg lekker was de reactie.
Nu de volgende voor de tweede keer, fijn dat je dit recept met ons deelt.

Sylvia zei

Ik heb vandaag de geknoopte bolletjes gemaakt. De 1e rijs is prima, maar bij de 2e rijs, rezen de broodjes eigenlijk helemaal niet.... 2 uur gewacht. Enig idee waar dat door kan komen?