28 april 2007

Appeltaart met bitterkoekjes


Van de week kreeg ik van een trouwe lezer een e-mail met de vraag of ik een goed recept weet voor een Schwarzwälder Kirschtorte en zo ja of ik heel toevallig van plan ben om er zo eentje te bakken. Helaas ......... ik heb hem moeten teleurstellen. Ik bak van alles, maar zelden taarten. De enige taart die ik wel bak (nou ja, een beetje overdreven, ik bak ook wel eens een andere.....) is een appeltaart.

Heel lekker en ik scoor er altijd mee! Ik bak deze taart al jaren en waar ik ooit het recept gevonden heb weet ik niet meer. Uit mijn fotoarchief heb ik zowaar nog twee foto's weten op te duikelen. Als troost omdat ik geen recept voor een Schwarzwälder Kirschtorte kan leveren hierbij het recept voor de appeltaart. René: ik wens je alvast een hele prettige verjaardag, met of zonder Schwarzwälder Kirschtorte.

Appeltaart met bitterkoekjes
  • 300 gram zelfrijzend bakmeel
  • 150 gram witte basterdsuiker
  • snufje zout
  • 200 gram koude roomboter, in dobbelstenen
  • 1 ei, losgeklopt
  • 1 eetlepel custard
  • 150 gram bitterkoekjes
  • 200 gram rozijnen (gele en blauwe)
  • 1 kilo appels, bijvoorbeeld Elstar
  • 50 gram suiker
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 50 gram geschaafde amandelen
  • springvorm Ø 24 cm

Deeg:
Zeef zelfrijzend bakmeel, basterdsuiker en snufje zout in een kom. Voeg de stukjes boter en 3 eetlepels losgeklopt ei toe. Snijd de boter met twee messen of een pastryblender in kleine blokjes. Kneed er met een koele hand een samenhangend deeg van. Het deeg kan ook gemaakt worden in een keukenmachine/foodprocessor (met het mes). Leg het deeg minstens een ½ uur in de koelkast om op te stijven.

Vulling:
Maak intussen de vulling: snijd de appels in blokjes, knip (ja echt waar, gaat veel beter dan met een mes snijden) de bitterkoekjes in stukjes en schep om met 50 gram suiker, de geraspte citroenschil en de rozijnen.

Oven voorverwarmen:
Verwarm de oven voor op 175° C (boven-/onderwarmte).

Vormen:
Beboter de springvorm, bekleed eventueel de bodem met bakpapier en druk ¾ deel van het deeg gelijkmatig over de bodem en tegen de zijkant van de vorm.
 Doe de custard in een zeefje en verdeel het over de deegbodem. Vul de vorm met het appelmengsel en druk iets aan.
 Maak van het overgebleven deeg lange repen en leg die op het appelmengsel. Strooi de geschaafde amandelen erover en bestrijk met het resterende ei.


Bakken:
Zet de vorm op een bakplaat in de oven en bak de taart in ongeveer 1 à 1¼ uur gaar en goudbruin. Zet de taart na het bakken op een rooster om af te koelen. Verwijder na ± 20 minuten de rand van de springvorm.

9 opmerkingen:

Steenbakkertje zei

Deze trouwe lezer vindt dit een goed alternatief !!!

Dus die ga ik zeker maken .

dankjewel Arden !!

groetjes
Rendew

BTW denk erover om devil's food white-out cake te maken uit Baking , Dorie Greenspan blz 247 (weet niet of ik dat wel aankan)

Levine zei

Aha, de taart van de omslagfoto van het boek van Dorie. Lijkt me een geweldige taart, heb er ook al een paar keer naar zitten kijken. Maar ja, niks te vieren op dit moment en zo'n taart met z'n 2-en opeten lijkt me niet zo'n goed idee ;-).
Het enige lastige aan het recept is de vulling/frosting. Heb je een suikerthermometer? Ikke niet. Als je verder hulp nodig hebt dan hoor ik het wel!

Niqui zei

Ik heb ff een vraagje:waarvoor doe je de custard over de
deegbodem ????
Ik wil hem graag morgen bakken namelijk;lijkt me heerlijk!
-xxx-

Levine zei

De appels laten altijd wat vocht los, de custard op de bodem vangt het vocht op. Op deze manier wordt de taart niet vochtig.

Niqui zei

Dank je wel,Arden voor je snelle antwoord en hij is overigens prima gelukt,hoor...warm al overheerlijk!-xxx-

Unknown zei

Hoi levine,
kan deze taart ook ingevroren worden?
Wil namelijk het bakwerk voor de verjaardag van mijn zoon een beetje verspreiden over de dagen er voor:)
groetjes patricia

Levine zei

Hoi Patricia: ja je kunt deze taart invriezen. Succes met bakken!

patricia zei

Hij staat al in de vriezer, maar het was heel moeilijk om hem daar in te doen:) Hij rook zo lekker………
Zaterdag gaan we hem opeten!!

Marina zei

Vanavond gemaakt op verzoek van de jarige Job(morgen) een taart met bitterkoekjes.. Hij is zalig!! Had wat vulling over dus nog paar kleinetjes gemaakt... Jammie bedankt