20 oktober 2006

Zachte witte broodjes

Zover ik mij kan herinneren eet ik op zaterdagavond brood en dan meestal witte of bruine bolletjes/puntjes in allerlei variaties. In de tijd voor mijn 'bakverslaving' haalde ik op zaterdag broodjes bij de bakker, maar tegenwoordig bak ik ze zelf op vrijdagavond. Zo hebben we zaterdagochtend ook al een lekker broodje bij het ontbijt :-). De broodjes voor zaterdagavond vries ik direct nadat ze afgekoeld zijn in en ik haal ze zo'n twee uur voordat we gaan eten uit de vriezer en laat ze in het zakje ontdooien.

Deze keer heb ik zachte witte broodjes gemaakt. Het is een wat 'rijker' deeg, met een ruimere hoeveelheid boter èn ei erdoor. Je kan ze op verschillende manier afwerken. Je maakt 'Boterbroodjes' door ze vlak voordat ze de oven in gaan te bestrijken met gesmolten roomboter en nadat ze afgebakken zijn weer te bestrijken met gesmolten boter. 'Zadenbroodjes' maak je door ze vlak voordat ze de oven in gaan, te bestrijken met een losgeklopt ei/melkmengsel en daarna te bestrooien met sesamzaad of maanzaad.

Zachte witte broodjes (12 - 14 stuks)
  • 500 gram tarwebloem
  • 230 gram water, lauwwarm
  • 50 gram ei, losgeklopt
  • 40 gram zachte ongezouten roomboter
  • 30 gram suiker
  • 25 gram (volle) melkpoeder
  • 10 gram zout
  • 5 gram droge gist
Om te bestrijken/bestrooien
  • gesmolten roomboter of
  • 1 ei losgeklopt met 1 eetlepel melk en
  • sesamzaadjes/maanzaad
Deeg kneden in standmixer/spiraalkneder/broodbakmachine: Doe alle ingrediënten in de kom van de machine. Kneed er in 10 - 15 minuten een soepel deeg van. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met zonnebloemolie ingevette kom. Dek de kom af en laat het deeg in 60 - 90 minuten tot dubbel volume rijzen.

Vormen: Stort het deeg op een licht met zonnebloemolie ingevette werkplek. Verdeel het met een deegsteker  in 12 - 14 gelijke stukjes en maak er bolletjes van. Leg ze op een bakplaat en dek de bakplaat af.

2e rijs: Laat de bolletjes in ± 60 minuten tot bijna in volume verdubbelen.

Oven voorverwarmen: Verwarm tijdens het laatste kwartier van de rijstijd de oven voor op 200 °C.

Bakken: Bestrijk voor 'boterbolletjes' de gerezen bolletjes met gesmolten roomboter, voor 'zadenbroodjes' bestrijk je de gerezen bollejes met losgeklopt ei/melkmengsel en bestrooi je ze met sesamzaad of maanzaad.

Bak de broodjes in 12 - 15 minuten gaar en bruin. Bestrijk de 'boterbolletjes' direct na het afbakken weer met gesmolten roomboter. Laat de broodjes afkoelen op een rooster.



95 opmerkingen:

Karen Baking Soda zei

Ooh ik ook! Ik wil op zaterdagavond altijd wel makkelijk maar toch lekker en beslist geen "aardappels/groente/vlees" Helaas komt echtgenoot uit een andere traditie en wil nog weleens koken op zaterdag om mij te "helpen" en zo kwam ik laatst thuis in de walm van rode kool en gehaktballetjes... Erg lekker maar toch was ik een beetje teleurgesteld. Flauw van me.

Mark zei

Waar ik dan nog niet achter ben, is waaróm dit zachte broodjes worden. Komt dat door het melkpoeder of het ei? Ik probeerde al heel lang zachte bolletjes te bakken, en met dit recept is het gelukt. Alleen is me nog niet duidelijk wat ervoor zorgt dat ze zacht blijven...

Anoniem zei

Hallo Arden,

Ik zou ook graag zachte broodjes willen bakken voor mijn kinderen.
Alleen zij hebben een lactose intolerantie en mogen dus geen melk produkten. Is de melkpoeder te vervangen door iets van soja

Frannie

Jaap zei

Mark, dit heeft inderdaad met het ei en de melk te maken. Een deeg met ei heeft een zachtere structuur en wordt ook moeilijker hard. In plaats van melkpoeder en water werkt lauwe melk ook heel erg goed.

Frannie, ik verwacht eigenlijk dat sojamelk ook moet kunnen werken. Of het even lekker is is natuurlijk maar de vraag, maar er is maar één manier om daar achter te komen! Experimenteer wel een beetje met de hoeveelheid, het kan dat dit niet overeenkomt met de hoeveelheid water. Het moet een soepel deeg worden.

Gerdy zei

Beste Arden, ik heb kortgeleden je weblog ontdekt en ben er nu heel regelmatig te vinden. Heerlijk al die leuke recepten. Ik woon momenteel in het zuiden van Spanje en we missen het Nederlandse brood, maar met al deze recepten ga ik nu zelf regelmatig aan de slag. Het is soms even zoeken naar de ingredienten, want er 'mist' hier nog al eens wat in de schappen en dan is het even zoeken naar een alternatief. Zo ook voor deze broodjes ... je gebruikt hier melkpoeder, maar dat vind ik hier niet ... wel melk concentraad, maar dat is wel heel anders. Ik kan vast ook gewone melk gebruiken, maar ik vraag me af hoeveel melk ik moet nemen in plaats van de 230gr water en 25gr melkpoeder. Heb je misschien ervaring met omrekenen?
Gerdy

Levine zei

Hallo Gerdy, je kunt inderdaad ook melk nemen. Melk heeft 10% vaste bestanddelen, je zou dus 230+23 gram = 253 gram melk moeten nemen. In de praktijk vind ik die omrekening vaak niet kloppen. Ik zou beginnen met 240 gram. Is het deeg te droog dan nog wat melk toevoegen. Succes!

Anoniem zei

hallo, sinds kort begonnen met broodjes bakken., maar wil maar neit lukken om ze mooi zacht te krijgen.
Nadat ik het deeg heb gekneed en laten rijzen wat niet tot spectaculaire hoogte is gerezen, draai ik er bolletjes van en wacht nog ca. 1 uur. Ik dat uur gebeurd naar mijn idee niet veel d.w.z. de bolletjes rijzen nauwelijks. Dus na ca.15 minuten in de oven blijven het kleine bolletjes.
Wat kan de oorzaak daar van zijn

met vr.gr. iren

Levine zei

Hallo Iren, gebruik je bovenstaand recept? Dan zou het goed moeten gaan....
Mogelijke oorzaken van toch fout gaan: te heet water gebruikt, gist is niet goed meer, laten rijzen op een koude plaats (dan duurt het rijzen langer)

Tanja zei

Eindelijk een recept voor zachte broodjes gevonden. Ik woon in Zuid Frankrijk en mis deze zachte bolletjes dus ook heel erg. Met de melkpoeder, bedoel je daar de melkpoeder voor de koffie mee? en wat betreft de gist, zijn die kleine zakjes gist hiervoor geschikt?

Levine zei

Hallo Tanja, met melkpoeder bedoel ik geen koffiecreamer. Ik bedoel melkpoeder waar je door er water bij te voegen "gewone" melk mee te maken.
Als je dat niet kunt vinden kan je ook melk gebruiken, neem dan ongeveer 250 gram melk. In de linkerkolom staan nog meer recepten voor zachte broodjes, ook het recept voor broodjes met semolinameel levert zachte broodjes op. Ik heb ze net ook weer uit de oven gehaald.

Niqui zei

....lekkere broodjes,Arden: dank je wel voor het recept.Deze ga ik zeker vaker bakken!

Jasper zei

Het deeg staat nu de 1ste keer te reizen, ben heel benieuwd, tot nu toe kreeg ik altijd harde ipv zachte bolletjes... Wel olie gebruikt ipv boter aangezien ik geen boter in huis had, en 10 gr verse gist ipv zo'n zakje gedroogde. Ben benieuwd of het gaat lukken!

Tonia zei

Hoi Levine,
maandag heb ik deze broodjes gemaakt. Ze zijn niet erg groot geworden (wel aardig gerezen), maar het belangrijkste: ze zijn heerlijk zacht. En ze zien er prachtig uit. De mooiste bolletjes die ik tot nu gebakken heb. Zelfs vandaag waren ze nog heerlijk sappig. volgende keer gebruik ik iets meer gist, dan zijn ze helemaal super. Bedankt voor dit goede recept.
groeten,
Tonia

Franklin zei

Hallo Arden.

Zou je mischien een foto kunnen plaatsen van het deeg wanneer alles goed gemixt is zodat we kunnen zien of het niet te nat of te droog is.

Of is hier mischien een truukje voor moet het deeg bijvoorbeeld een beetje plakken of helemaal niet ?

Levine zei

Hallo Franklin, moeilijk om dat op een foto te zien. Kijk eens bij dit recept bij de foto's van de gevormde broodjes http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2010/03/zachte-witte-broodjes-4.html

Deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken (zoals een kauwgombel). Je neemt een klein stukje deeg en trekt dat voorzichtig uit tot een vliesje. Het deeg moet aanvoelen als de plakrand van een Post-it blaadje. Als je er met een vinger in prikt mag het deeg een beetje kleven, maar niet aan je vinger blijven hangen.

Franklin zei

Hey Arden,

Dankjewel voor het advies.

Nog 1 vraagje.
ik merk dat deze zachte witte bollen wat voller zijn. (ook heel lekker hoor)

Maar als ik ze wat luchtiger wil maken.
Moet ik er dan meer gist in doen of iets anders mischien ?

Levine zei

@Franklin: je kunt iets meer gist gebruiken. De in het recept genoemde theelepel droge gist weegt ongeveer 4 gram, neem volgende keer 7 gram.

Deze broodjes zijn echter minder lunchtig dan de bolletjes die je bij de supermarkt/bakker koopt. Je zou ook nog wat broodverbeteraar kunnen toevoegen om ze luchtiger te krijgen. Ik gebruik dat (bijna) nooit. Ik wil juist iets vastere broodjes.

Sabine zei

Hoi arden,

Bedankt voor het delen van je heerlijke recepten..

vandaag probeerde ik deze zachte witte bolletjes uit met ei en boter erin en het voelde als een super zacht deeg aan.. maar het wilde totaal niet rijzen, wat heb ik verkeerd gedaan?

Gr Sabine

Levine zei

Sabine, dat is moeilijk van afstand te zeggen. Misschien is je gist niet goed meer? Of te warm vocht gebruikt? Op een te warme plaats laten rijzen (bijvoorbeeld in de oven)?

Marieke zei

Jippie, ook ik woon in het buitenland en snakte naar zachte bolletjes! Komend weekend ga ik het gelijk uitproberen, bedankt!

Chris zei

Ik ben nu het recept aan het uitproberen. Het deeg is nu aan het rijzen.

Franklin en Sabine, tarwebloem uit de supermarkt is genaakt van zachte tarwe. Dat wilt niet goed rijzen vanwege te weinig gluten. Tarwebloem gemaakt van harde tarwe rijst erg goed. De bakker kan je daar wel aan helpen.

Xandra zei

Help! Mijn dochters zijn verslaafd aan deze lekkere broodjes! Dus sta ik braaf 1x per week een grote voorraad te bakken :-) Ze zijn goed in te vriezen en behouden hun smaak. Met meel van molen De Zandhaas zijn ze lekkerder dan het supermarktbrood. Dank je wel voor dit waanzinnige recept!

Wouter zei

Arden,

Dank voor dit recept. Ik heb ze nu twee keer gemaakt en smaken verrukkelijk! Vandaag heb ik twee degen gemaakt, door een ervan doe ik rozijnen. Ik ben benieuwd hoe dat morgenochtend smaakt.

Groeten,
Wouter.

Levine zei

En? zijn de broodjes met de rozijnen ook lekker geworden?

Céline zei

Hoi!

Na de eerste rijs heb ik plakjes bacon in de deegbolletjes gestop en het was ERG lekker!
Een aanrader dus!

Eet smakelijk ;)

Wouter zei

Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd, Arden. Ze waren heerlijk! Ik maak tegenwoordig geregeld iets uit jouw keuken.

Dank voor je recepten,

-Wouter

Fatima zei

Hallo Arden,

Ik heb deze broodjes gemaakt en ze zijn heerlijk geworden. Alleen de hoeveelheid (10 gram op 500 gram meel) leek mij erg veel; ik heb de helft gebruikt en vond dit prima.

groetjes Fatima

Levine zei

Fatima: de hoeveelheid zout is niet teveel. 1.8 - 2% is standaard. Bakkers gebruiken nu (wettelijk) 1.8%, maar was 2%. Je kunt minder gebruiken, maar te weinig zout is ook niet goed, niet voor de smaak maar ook niet voor de structuur en houdbaarheid van het brood.

yet zei

waar kun je het poedermelk kopen?

Levine zei

@Yet: melkpoeder Elk van Campina (= magere melkpoeder) is te koop bij o.a. de AH. Staat bij de pakken houdbare melk.

Volle melkpoeder (= lekkerder) is wat lastiger te vinden. Vaak te koop bij grotere Aziatische supermarkten.

Anoniem zei

Hallo Levine,

Sinds ik een kenwood keukenmachine heb gekregen ben ik ook ook aan het brood bakken geslagen! Verslavend!!
Ik maak wekelijks de witte zachte broodjes en een ander brood van jouw hele lange lijst met heerlijke broden!
Nu heb ik de volgende vraag: als er temperatuur 200 graden staat bij het recept, geldt dit dan ook voor een hete lucht oven?
Alvast bedankt!

Caroline

Levine zei

Nee. Als je met hete lucht wilt bakken moet je altijd de temperatuur 20 graden lager zetten. Ik bak zelf nooit met hete lucht, gebruik altijd boven- en onderwarmte.

Anoniem zei

Was al een tijdje op zoek naar een goed brood recept, liefst zachte bollen, steeds werden ze droog, taai, te compact, niet lekker dus. maar deze?, jammmm echt zacht en luchtig.
Eindelijk een goed recept met een super eindresultaat. Echt heeeeeeeeeeerlijk, thx.

Anoniem zei

Ben dit recept nu aan het maken ben zeerbenieuwd. Woon in Spanje en had zin in broodjes. Laat de afloop weten .

Mario zei

Net heeft me vrouw me deze broodjes gemaakt en ze waren heerlijk. Bedankt!!

Restaurant Den Boom zei

Interessant artikel!

Anne of G. zei

Lekker hoor!

Wiarda zei

Hoi Levine, allereerst even zeggen dat ik door jouw website brood ben gaan bakken. Ik durfde nooit en was bang dat het zou mislukken. Door jouw artikelen ben ik veel meer gaan begrijpen van het proces van broodbakken en ik doe het nu regelmatig (gewoon met de handjes kneden en een normale oven (boven-onder warmte). Ik heb nu leren rekenen met vocht e.d. en ook de totale tijd die nodig is zodat je weet wanneer je moet beginnen. Dank daarvoor!
Ik heb dit recept met de 1/2 van de hoeveelheden gemaakt. Dus dan krijg je minder deeg. Ik heb 2 kleine vlechtbroodjes gemaakt en een geknoopt broodje. Ze smaken heerlijk! Gewoon met roomboter besmeren of met kaas of met jam. Vooral mijn dochter weet er raad mee ;-) Ik heb ze besmeerd met eigeel: mooi bruin en glanzend geworden. Dat was een lekkere zondagse lunch!

Anoniem zei

Sinds kort ben ik bezig om glutenvrij brood te bakken maar dit wil nog niet echt lukken. Het brood is smaakloos en erg droog. Graag wil ik ditrecept gaan proberen maar dan met gluten vrije bloem. Moeten de hoeveelheden dan nog aangepast worden? Groetjes Gerda

Monique zei

Hallo Anoniem, ik ben ook zoekende naar goede recepten voor glutenvrij brood. Gelukkig heb ik wel een merk gevonden wat niet zo droog en smaakloos is. Probeer het Haverbrood van Finax eens. Het is erg makkelijk te verwerken en het smaakt ook goed en valt niet uit elkaar.

Groetjes, Monique

jenlon zei

Ik wil ook graag deze broodjes proberen te maken maar ik heb een vraagje. Als jij je deeg kneedt in een keukenrobot, op welke stand doe je dat dan? Ik heb dan wel geen kitchenaid maar een Clatronic van 1000 watt met 4 standen. Ik ben reuze benieuwd naar je antwoord.

Levine zei

Jenlon: brooddeeg kneed je bij voorkeur op de laagste stand. Succes!

Caro Verlouw zei

Deze broodjes komen net bij ons uit de oven en ze zijn echt heerlijk, ben blij dat het zo goed gelukt is! Recept is een blijvertje voor ons

Anne-Marie zei

Op dit moment ben ik deze broodjes voor het eerst aan het maken. Volle melkpoeder is te vinden bij de toko. Daar verkopen ze de volle melkpoeder van Nestle Nido. De grotere AH's verkopen ook volle melkpoeder van het merk TwoCows. Deze is ook iets voordeliger dan de Nestle Nido.

Gebruik wel tarwebloem uit de supermarkt. Dit is wel van zachte tarwe dus hopelijk lukt het daarmee. Tarwebloem van harde tarwe niet kunnen vinden bij supermarkten. Morgen ga ik kijken bij de Sligro.

Levine welke tarwebloem gebruik jij voor deze broodjes?

Anne-Marie zei

Deze broodjes gemaakt en ze smaken super heerlijk. Mijn man vind ze lekkerder dan de broodjes van de bakker. Ik heb ze gemaakt met tarwebloem uit de supermarkt. Ik was even bang dat het niet zou lukken, omdat je leest dat deze tarwebloem minder geschikt is voor brood, maar het resultaat was prima. Ik heb van de week een molen bij mij in de buurt ontdekt waar ze tarwebloem verkopen en de volgende keer ga ik het daar mee proberen. Levine ik ben wel benieuwd welke tarwebloem jij gebruik voor brood bakken. Kan jij daar wat advies over geven?

Anoniem zei

Vanaf eind maart 2014 is de Two Cows volle melkpoeder te verkrijgen bij Jumbo supermarkten.

Typisch tetje zei

Hallo arden,
In sommige recepten lees ik een 2de rijs. Maar niet of ze afgedekt moeten worden. Zo ook bij deze zachte broodjes.. leg je dan weer folie over de bolletjes?
hoor graag je reactie. Zou komende week deze bolletjes willen maken.
Ben helemaal weg van je recepten!

groetjes Jannet

Levine zei

In alle recepten staat een 2e rijs vermeld. Deeg altijd afdekken. Succes!

Anoniem zei

Heel erg bedankt voor dit recept. Ik woon in Frankrijk, en ondanks dat ik geen fan ben van veel wit brood eten ben ik wel super super bij om nu kadetjes te kunnen maken. Ik heb zelfs een traantje gelaten omdat het me deed denken aan vroeger. Even terug naar onze oude gewoontes om in het weekend broodjes te eten. Ik ga ze volgende keer proberen te maken met volkoren bloem. Nogmaals dank!

Anoniem zei

Hallo Levine,

heel erg bedankt voor het recept, ik ben er heel blij mee. Nu kan ik zachte broodjes eten ondanks dat ik lactose-intolerantie heb.

Anoniem zei

Hallo Levine,
Heb dit recept nu een aantal keer gemaakt.
Heb geen melkpoeder gebruikt maar in de plaats van water 230 gram melk (geen 250) en dit gaat perfect!!!
Super lekker broodjes. Had nooit door dat zelf zachte broodje bakken zo lekker en gemakkelijk kon zijn.
Hartelijk dank voor al je geweldige recepten.
Groetjes Barbara

Alicia zei

Mocht je nou geen kitchenaid hebben of broodbakmachine. kan je dan ook gewoon het deeg doen met een handmixer met de deeghaken eraan?

Levine zei

Alicia: nee, een handmixer met deeghaken is niet geschikt om brooddeeg mee te kneden. Niet sterk genoeg. Dan kun je beter met de hand kneden, dat duurt 20 - 25 minuten.

Alicia zei

Ok bedankt voor de reactie!! Altijd leuk deeg kneden met de hand :D

Anoniem zei

is dit ongeveer hetzelfde als boterbrood (de AH noemt dat boule beurre)?

Levine zei

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen flauw idee heb.

Tartas de Mari zei

Ik woon sinds een jaar in Spanje, Galicia, en ook ik mis stiekum af en toe die lekker zachte bollen. Vooral voor een broodje hamburger! ;)
Dit recept ga ik ook zeker maken, ik plaat tzt een reactie!

groetjes, Mari

Anoniem zei

Lekker !! Alleen echt zacht zijn ze niet (buitenkant). Ik zoek nog steeds een recept waarbij de buitenkant zacht is (vergelijk het met de weekendbollen van de supermarkt).

Anoniem zei

Waaattt zo bizar, ik eet net een weekendbol van de ah en bedacht me, die wil ik ook maken :) en zo te zien niet alleen ik dit weekend :)

Anoniem zei

Ps: ik heb meteen je boek gekocht bij bol.com!

Rob zei

Om te beginnen, bedankt voor al de lekkere recepten! Vooral het Friese Suikerbrood was een geweldig succes!
Ik maak regelmatig brood voor mijn gezin, aangezien het brood in Amerika niet zo is als in NL.
Mijn kinderen (en vrouw) vinden het heerlijk als ik broodjes (bolletjes) maak ipv een groot brood.
Waar ik tegenaan loop is dat mijn broodjes vaak in de breedte rijzen en niet zozeer in de hoogte. Ik krijg dus luchtige, maar relatief platte broodjes. Ik dacht dat mijn deeg misschien te nat was, maar als ik minder vocht toe voeg rijst het deeg minder goed...
Tips???

Bedankt!

Levine zei

Als deeg in de breedte rijst heb je het niet goed opgebold/op spanning gebracht. Kijk eens bij het tabblad Broodbaktips naar het filmpje van het vormen voor een rond brood. Hetzelfde gaat ook voor kleine bolletjes.

Rob zei

Eureka! En ik maar denken dat ik het broodbakken eindelijk doorhad. Bedankt!!!

Bakdame zei

Hoi,

eindelijk een leuke website met zeer leuke recepten over brood.
Ik bak zeer graag maar nog neit veel brood recepten gevonden.
Bij deze wel!
bedankt en tot binnenkort!

oh lady bake

Levine zei

Dank je Bakdame en veel succes met brood bakken :-).

Linda zei

Hallo Levine, poging aan het doen om deze broodjes te bakken. Helaas rijst het deeg nauwelijks. Ik heb dit al eens eerder gehad en denken dat het deeg te droog is. Weggooien en opnieuw beginnen of kan ik hier nog iets van maken?

Levine zei

Linda: jammer dat het niet lukt. Dat deeg iet/nauwelijks rijst kan meerdere oorzaken hebben. Gist niet goed meer, deeg te kort gekneed. Als het deeg te droog aanvoelt kan je altijd meer vocht toevoegen tijdens het kneden.

Unknown zei

hoi

het deeg staat nu voor de 2de keer te rijzen! De 1ste rijs ging heel goed. Lekker in een bekken in t zonnetje :) Ik heb voor melkpoeder een schepje babyvoeding van mijn zoontje gepakt omdat ik niks anders had :)
In t begin dacht ik oh dit deeg word niks het is zo stug maar toen ik de boter en het ei erdoor had gekneed werd het een mooi soepel deeg je. Ik heb zeker 10 min goed met de hand gekneed.
Ik laat ze nu nog een half uurtje lekker in t zonnetje rijzen en dan straks even insmeren met boter en de oven in :)
Ik laat weten hoe ze zijn gelukt, maar ik ben nu al heel enthousiast!! :)

Groetjes Jolien.

Levine zei

Hoi Jolien, en hoe is het afgelopen met de broodjes? 10 minuten met de hand kneden is wel kort hoor, meestal duurt het langer als je met de hand kneed totdat het deeg goed is.

kelly zei

Ik heb ze vanochtend gemaakt, ipv melkpoeder heb ik halfvolle melk genomen. Ze zijn echt heerlijk, wat een super recept, dankjewel!!

Inrgid zei

Hoi Levine,

Dit recept is echt foolproof! Bij gebrek aan melkpoeder (onze super verkoopt de campina variant ineens niet meer) gebruik ik koffiemelkpoeder 8-). Dat werkt geweldig! Beetje chemisch misschien, maar heb niet eerder zulke lekkere bolletjes gebakken. Aangezien dit recept mij het beste lukt (bijna al je varianten van zachte bolletjes heb ik uitgeprobeerd, maar deze blijven het lekkerst) heb ik je idee gebruikt om er kleine bolletjes van te maken en ze aan elkaar te laten bakken in een springvorm; mijn eigen breekbrood voor Pasen (obv de helft van de receptuur, anders past het niet in de springvorm). Verder gebruik ik eiwitpoeder aangemaakt met water om de bolletjes mee in te smeren en te voorzien van maanzaad, sesam, of andere zaadjes. Gaat super, de zaadjes blijven beter plakken dan instrijken met melk, èn ik hoef niet een heel ei "op te offeren" voor instrijken.

Levine zei

Goed te horen Ingrid :-). Fijne Pasen!

Anoniem zei

Heerlijk!!

Bakdame zei

hoi levine,
ik heb je boek onlangs gekocht en deze witte broodjes voor de eerste keer gemaakt!
heel lekker en ze zijn super goed gelukt!
binnenkort zal ik er een blogpostje over schrijven en ik zal zeker verwijzen naar jouw blog!
heel leuk boek trouwens en heel leerrijk!
liefs
ohladybake

Tamara zei

Hallo Levine,

Ik wil heel graag dit recept ook uit gaan proberen. Ik gebruik voor het kneden de bbm, kan ik het hier ook in laten rijzen? Zag dat er bij de omschrijving stond dat het de eerste rijs in een kom moest.

Levine zei

Je kunt ook het deegprogramma van de bbm gebruiken. Bakze!

Anoniem zei

Hoi levine
Dank je wel voor je recept maar bij mij is het helaas niet helemaal goed gegaan. Mijn broodjes waren lekker zacht toen ze net uit de oven kwamen maar na een paar uur waren ze steenhard. Ik moet zeggen dat ik helft water en helft melk heb gebruikt. Mijn deeg was niet hard maar eerder plakkerig. Ze zijn 2× goed gerezen. Komt het nou Door de hoeveelheid water die ik heb toegevoegd of zou het aan mijn oven liggen?

Levine zei

Jammer dat ze niet gelukt zijn. Deeg mag best plakkerig zijn. Als je melk (of water + melkpoeder) gebruikt wordt de korst en het kruim zachter. Je kunt ook 255 gram melk gebruiken ipv water + melkpoeder. Dat ze hard worden kan ook komen als je ze te lang en/of op een te hoge temperatuur hebt gebakken. Oefening baart kunst.

Anoniem zei

Via pinterest aan dit reept gekomen en ik ben zo trots op mezelf! :-) De bolletjes zijn perfect! Ze zien er prachtig uit, zijn gaar, lekker zacht en smaken heerlijk! (eigenlijk zijn ze voor vanavond, maar als je kookt mag je voorproeven, toch?;-) ) Dankjewel voor het delen van dit recept!
(O ja, ik heb ze met 235 ml melk gemaakt en met 7 gram gedroogde gist)

Anoniem zei

Hallo Levine
Mag je kiezen of je je deeg insmeert met geklutst ei of gesmolten boter of geeft dit een verschil? (Smaak of textuur of hardheid of...)
Mag je er ook voor kiezen om er helemaal niets op te smeren?
Verder wil ik je mijn complimenten geven voor je blog. Heerlijke recepten en tips!

Levine zei

Dat mag je inderdaad zelf kiezen, zie recept. Geeft verschil in smaak en de met boter bestreken bolletjes blijven zachter. Je kan er ook niks op smeren. Bakze!

Anoniem zei

kan ik ook zachte witte broodjes op basis van een poolish maken?

Levine zei

Ja hoor dat kan.

Duizendpoot zei

Hallo Levine,

Heb de bolletjes gemaakt en ze zijn heerlijk zacht op de dag van bakken, helaas vind ik ze de dag erna erg droog hoe kan ik dat ondervangen?

Groetjes Jolanda

Anoniem zei

Hallo, ik heb ook lactose intolerantie en ik heb even op internet gekeken en je kan het vervangen met (lactosevrije)melk je moet dan alleen een beetje letten op de vochtigheid.

Rebecca zei

hallo even een vraagje als je de melkpoeder vervangt door 250 melk moet je het water dan weg laten of minder water?? Groetjes

Unknown zei

Lactose vrije melk gebruiken. Ipv water. Geen probleem!

Anoniem zei

Hallo..hier ook even een vraagje..
wat betreft de 50 gram losgeklopt ei.
hoeveel eieren zijn dat ongeveer

Henk zei

Heb al verschillende keren zachte ronde bolletjes gemakt maar ze wordenaltijd te hoog ik wil ze wat groter en platter hebben wat doe ik verkeerd Levine.

toos zei

Hoe moet ik het doen met rijzen als ik ze alleen s'morgens af wil bakken en de rest de avond ervoor?

Jan van Hal ( Thailand) zei

Ik heb bij dit recept 300 gram rozijnen toegevoegd ( geweekt,daarna met bloem gemixt zodat het niet te nat is) en 7 gram broodverbeteraar toegevoegd. Ze waren heerlijk en zacht👍

Jan van Hal ( Thailand) zei

Het is zo fijn om een weegschaal te hebben😜 = 1 ei😜

Truus zei

Blijkbaar lust ik wél broodjes. Deze zijn veel lekkerder dan van de bakker. Top recept!!

fred van kuik zei

Bedoel je met drogegist instant gist.

Levine zei

Ja.